Bersmith: Deadspace med HERMS?

Denne deadspacen forvirrer meg litt. Det er vel plass til et par liter under falskbunnen min. Men alt blir jo tømt, får med meg alt i kokekjelen. Beersmith regner jo det man fyller inn i denne boksen som at det ikke blir tømt (såvidt jeg har skjønt). Hvis jeg lar denne stå til 0 så blir vel mesken tykkere enn det BS regner med?

Eller har det ikke så mye å si? Alt blir jo resirkulert i hermsen, så alt vannet har jo kontakt med malten nå og da, men mengden vann som malten flyter i blir jo mindre.

Skal jeg bare ha den på 0?

Miguel skrev:
Denne deadspacen forvirrer meg litt. Det er vel plass til et par liter under falskbunnen min. Men alt blir jo tømt, får med meg alt i kokekjelen. Beersmith regner jo det man fyller inn i denne boksen som at det ikke blir tømt (såvidt jeg har skjønt). Hvis jeg lar denne stå til 0 så blir vel mesken tykkere enn det BS regner med?

Eller har det ikke så mye å si? Alt blir jo resirkulert i hermsen, så alt vannet har jo kontakt med malten nå og da, men mengden vann som malten flyter i blir jo mindre.

i mitt herms anlegg er denne deadspace ganske stor (8 liter) så eg fikk problem med for tykk mesk når eg hadde den til 0. No bruker eg 8ltr der og da stemmer alt

Huus skrev:
Miguel skrev:

i mitt herms anlegg er denne deadspace ganske stor (8 liter) så eg fikk problem med for tykk mesk når eg hadde den til 0. No bruker eg 8ltr der og da stemmer alt

Hvordan blir det med volum til kok? Får du med deg alt til kokekjelen? Får du ikke 8 liter for mye da?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
Huus skrev:
Miguel skrev:

Hvordan blir det med volum til kok? Får du med deg alt til kokekjelen? Får du ikke 8 liter for mye da?

Beersmith beregner dette ved skylling meiner eg. Eg skyller med så mykje som BS forteller meg å da blir preboil volum korrekt.
Eg lurte litt på dette eg og i starten, men fant aldri eit heilt godt svar på da, men da har gått bra så langt. Treffer Breboil volum og gravity kvar gong slik eg gjer da.

Kanskje andre kan utgreie meir om ditta?

Da får jeg måle og fylle det inn i BS. Jeg trodde at BS mente at dette ikke ble med til kokekjelen og beregnet ekstra vann for å treffe preboil.

Vel, eg skyller med så mykje vatn som BS forteller meg, og da tapper eg til eg treffer preboil volum. Tar da ein måling av gravity og den stemmer spot on. Då pleier da vera ca 5 liter igjen i mesken som eg tapper av i ei bøtte. Har målt denne væska og det er omtrent uten sukkerinnhold (1000-1002).

Hmm.. på bs mobile så forandrer den meskevolumet alt etter hva jeg fyller i deadspace, men preboil forblir det samme, også skyllevannet. Jeg kan ikke skjønne hvordan det blir korrekt. Den tror faktisk at deadspace blir liggende igjen.

Deadspace skal vel være det man ikke får med til kok? Så hvis du klarer å få ut alt dette blir deadspace 0

Deadspace i mitt tilfelle er det som er under falsk bunn. Får tappa dette ut om eg vil for avtappingspunkt med diptube er heilt i bunn av panna, men det treng eg ikkje etter preboil volum er nådd. Problemet mitt var at ved for eksempel eit brygg med 7kg malt, og med vann/maltforhold på 2,5ltr/kg, så blei strikevannet 17,5 liter. Når da då er 8 liter opp til falsk bunn, så blei det veldig tykk mesk...dette blei korrekt etter eg la inn deadspace på 8ltr.
Uansett om det ligger igjen etter skylling, så skal preboil gravity stemma når du når preboil volum. Då er det berre å stoppa avtapping og kaste resten.

Right. Så man kaster resten ja. Teit. Iom at man får hentet opp alt.

Med mindre man regner på det selv da, men er jo behagelig med mykvare som gjør det for deg.

Evt så kan man øke på liter/kg malt i BS og så regne ut hva det egentlig blir, slik at man vet det selv. Eller bare trekke fra deadspace volumet fra skyllevannet.

Utvikleren av BS har sagt at han skal legge til en slik funksjon som vi egentlig etterlyser, at det blir "recoverable" deadspace, får bare se hvis det skjer.

Ja ok, får satse på at ein slik funksjon bli lagt inn.

Eg pleier å måle SG på de siste litrane eg tapper av og kaster. De er omtrent ikkje nåke igjen, så du kaster egentlig berre vann med litt farge. Om du kan måle at da fortsatt er eindel sukker i da, så kan du justere opp effiktiviteten din i bryggeriet. Eg har 80% effektivitet no, og då stemmer estimert preboil gravity og volum. Eg begynte med 75% når eg fekk BS, og då hadde eg 3-4 liter meir volum en estimert når preboil gravity var nådd. Justerte gradvis opp til da stemte.

Du kan jo prøve å trekke deadspace volum fra skyllevann å sjå kva resultatet blir..
Eg har tenkt å redusere mitt deadspace litt, 8 liter er litt drøyt i ein 36ltr kjel. Hadde da kun vore snakk om 1-2 liter så hadde eg ikkje brydd meg om å legga da inn i BS i da heila.

Tilbake
Topp