Beste BIAB-sett

Standard biab uten kran for vorlauf fikk jeg nok av.
Det ble til tider svært mye grums.

Laget et øl for et par dager siden med denne metoden. Flere år siden sist.
Humlet ca 6g/l og brukte poser. Fikk 26l etter kok. (Denne kjelen er bare 30l).
Tappet med hevert ned til grumset, noe som ga 16l i gjæringsbøtta. Det hadde da stått minst 2-3 timer til bunnfelling.
Resten gikk i ei Julabøtte og neste dag tappet jeg nye 7 liter klar vørter.
Om det var lurt vet jeg ikke, men det gikk i gjæringsbøtta det også.
Så nå går det nok nye fire-fem år til jeg gjør dette stuntet en gang til :)

Mitt tips er å kjøpe en 40l kjele med kran. Hvis du ser for deg å lage gode 20 liter i slengen.
Med finmasket meskepose og malt kvernet selv synes jeg ikke grums er noe spesielt problem lengre på mitt oppsett uten mulighet til vorlauf. Til sammenligning var mitt siste brygg med OG 1.056 og totalt 7 g/l humle i kok/hopstand (i humlepose); Med 12 l nedkjølt etter kok helte jeg 11 l som planlagt i gjæringskar etter 1 time bunnfelling, da var så godt som alt jeg helte over helt klart.

Jeg har imidlertid ingen angst for å få litt grums med i gjæringskar, så jeg heller som regel over planlagt volum etter 1 time uansett om det ikke har bunnfelt like bra (men tror aldri jeg har vært i nærheten av 40% grums som du beskriver).

Er likevel enig i at kjele fra 20 l og opp burde ha kran av praktiske årsaker, og om jeg hadde hatt det ville jeg også gjort vorlauf.
 
hehe - ser for meg at det blir en artig bakke nå på vinter'n:)! Men vi skal jo helst holde oss hjemme, og ikke få besøk heller, så akkurat nå er det vel et prisverdig tiltak.
Har i mange år ikke brygget om vinteren. Har begynt å teste no chill nå (første i fjor), nettopp fordi min aktive kjøling ikke egner seg i kuldegrader.
 
Tilbake
Topp