Bestiller utstyr. Noen tips?

Jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe en Speidel. Trenger også å kjøpe det meste av utstyr i tillegg til den. Har ingen ting fra før.

Siden det er utallige løsninger å velge mellom, håper jeg noen kan dele noen erfaringer:

1 - Kjøleløsning
Så vidt jeg klarer å se, kommer en platekjøler og en "spiralkjøler" likt ut prismessig, men mitt inntrykk er at platekjøleren er mer effektiv enn "spiralkjøleren". Dog har man igjen utfordringen med rengjøring av platekjøleren. Noen anbefalinger?

2 - Flasker vs festfat
Har i første omgang tenkt å forsøke å unngå et cornelius-system grunnet plassmangel. Kom over noe som het festfat som var på 5 liter. Noen som har testet disse? det er fristende å slippe å ha all ølen på flasker.

3 - Kvern
Vurderer frem og tilbake hvorvidt jeg skal kjøpe en liten maltmølle, eller satse på å kjøpe ferdig knust. Ser fordelen med å kunne kjøpe større kvanta, men så kommer plassproblematikken inn igjen... Er det stort kvalitetstap på malt ved å lagre den knust fremfor hel?


Krysser fingrene for at bryggingen snart kan starte =)
 
1. Spiralkjøler kan du lage selv, og komme relativt billig unna med det. Søk her på forumet for instruksjoner. Det er slett ikke vanskelig
3. For det du sparer på å lage kjøler selv, kommer du et godt stykke på vei med å finansiere en grei maltkvern. Ikke kjøp Corona, selv om det er en hundrelapp eller to å spare (irriterer meg fremdeles over min). Bestill den billigste modellen til Monstermill eller Crankandstein fra USA. En ting er dårligere holdbarhet på knust malt, men ikke alle knuser malten for deg (feks vinogbar.no)

Festfat kan jeg ikke uttale meg om.

Lykke til med Speidel!
 
1) Spiralkjøler fungerer bra med Speidel. Platekjøler krever i utgangsunktet at vørteren pumpes gjennom kjøleren og er ikke lett å få til å fungere med Speidel.

2) Jeg har partyfat og synes det fungerer greit. Akkurat nå er ting litt i ustand, så jeg flasker alt ølet mitt og savner partyfatene.

3) Jeg anbefaler egen kvern, men knust malt fungerer selvfølgelig også. Justering av kverninga er en nøkkel til å få riktig utbytte med Speidel.

Jeg vil sterkt anbefale et par ekstraktbrygg før du går løse på Speidel-kjøpet. Da vil du ha mulighet til å lære deg det som er felles for maltbrygging og ekstraktbrygging (humling, gjæring, flasking/fathåndtering) uten å måtte tenke så mye på utstyret til å begynne med. Det er en god måte å lære seg å brygge på litt stegvis, slik at du slipper å lure på alt på en gang.
 
gustavf skrev:
1) Spiralkjøler fungerer bra med Speidel. Platekjøler krever i utgangsunktet at vørteren pumpes gjennom kjøleren og er ikke lett å få til å fungere med Speidel.

Jeg kjølte igår fra kok til 20 gader på ca 15-20 minutter, nå er det jæklig kaldt her på Kalbakken, så mulig det var en medvirkende årsak :)

gustavf skrev:
2) Jeg har partyfat og synes det fungerer greit. Akkurat nå er ting litt i ustand, så jeg flasker alt ølet mitt og savner partyfatene.
Hva er fordelen med disse i forhold til cornelius?

gustavf skrev:
3) Jeg anbefaler egen kvern, men knust malt fungerer selvfølgelig også. Justering av kverninga er en nøkkel til å få riktig utbytte med Speidel.

Alternativt så er det sikkert mulig å få kvernet litt rundt her, Kommer du med en ryggsekk med malt, så skal du altids fått malt maltet ditt :), men anbefaler nok som de andre å kjøpe en kvern, holder med en to-valsers..

gustavf skrev:
Jeg vil sterkt anbefale et par ekstraktbrygg før du går løse på Speidel-kjøpet. Da vil du ha mulighet til å lære deg det som er felles for maltbrygging og ekstraktbrygging (humling, gjæring, flasking/fathåndtering) uten å måtte tenke så mye på utstyret til å begynne med. Det er en god måte å lære seg å brygge på litt stegvis, slik at du slipper å lure på alt på en gang.

Jeg burde ha hørt på Gustav da han sa dette tidligere i høst også.. :)
 
neslekkim skrev:
gustavf skrev:
2) Jeg har partyfat og synes det fungerer greit. Akkurat nå er ting litt i ustand, så jeg flasker alt ølet mitt og savner partyfatene.
Hva er fordelen med disse i forhold til Cornelius?

Billigere, mindre og bedre utvalg i utstyr for tapping på party (derav navnet).
Til gjengjeld må de tømmes før du kobler av tappeutstyret og de er litt mindre solide.
 
Først takk for alle svar =)

JørnP skrev:
3. For det du sparer på å lage kjøler selv, kommer du et godt stykke på vei med å finansiere en grei maltkvern. Ikke kjøp Corona, selv om det er en hundrelapp eller to å spare (irriterer meg fremdeles over min). Bestill den billigste modellen til Monstermill eller Crankandstein fra USA. En ting er dårligere holdbarhet på knust malt, men ikke alle knuser malten for deg (feks vinogbar.no)

Hvor bør jeg kjøpe denne? så det kostet en del i frakt om jeg tar det direkte fra Monstermill...
gustavf skrev:
Jeg vil sterkt anbefale et par ekstraktbrygg før du går løse på Speidel-kjøpet. Da vil du ha mulighet til å lære deg det som er felles for maltbrygging og ekstraktbrygging (humling, gjæring, flasking/fathåndtering) uten å måtte tenke så mye på utstyret til å begynne med. Det er en god måte å lære seg å brygge på litt stegvis, slik at du slipper å lure på alt på en gang.

Takker for tipset. Jeg har vært innom tanken :)
neslekkim skrev:
Hva er fordelen med disse i forhold til Cornelius?
For min del ser de mye mer håndterlige ut. Regner med de er av samme strl som de 5 litersfatene man får kjøpt. Da passer de lett inn i kjøleskapet, uten at jeg må kaste ut andre ting.

neslekkim skrev:
Alternativt så er det sikkert mulig å få kvernet litt rundt her, Kommer du med en ryggsekk med malt, så skal du altids fått malt maltet ditt :), men anbefaler nok som de andre å kjøpe en kvern, holder med en to-valsers..
Om Speidelen og maltet kommer før mølla, så tar jeg deg muligens på ordet =)

T.
 
Ang Monsermill, tror faktisk du kan få sendt en MM2 med base+hopper for $57, MM2-2.0 er jeg litt usikker på, men sender du mail til Fred Francis som driver shappa så forklarer han dette godt, tror han har forklart dette rimelig bra på websidene også nå.
Jeg har hørt Gustavs kommentarer før, så jeg reiv på en mm3-2.0 med base og hopper, og endte opp med $371, derav $102 var i frakt, denne jækla mølla veier jo et tonn.. (jeg er vist litt dårlig på å omregne fra pund til kilo, krmt)
med Monstermill så MÅ du skru fast mølla til noe, er litt usikker på hvordan andre møller er der, så hvis du har litt fingerferdigheter så skaffer du en kurrant finerplate, og monterer den på, men jeg syntes det var enklere ferdigkjøpt (hopperen de selger har deksler for sidene også, så det ikke støver overalt)
 
Angående maltmølle, så har jeg en fra: Jack Schmidling Productions, Inc. http://schmidling.com/orderpp.htm Kjøpt for mange år siden, har utvilsomt kvernet adskillige hundre kilo malt, og fungerer fremdeles perfekt. Bare to ruller, og ikke justerbar. Har aldri hatt ønske om å justere den - slik den kommer er den perfekt etter min mening. Enkel å sette en drill på - livstidsgaranti tror jeg. Så akkurat på websiden hans - den ujusterare koster USD 110 - og frakten om man går til Check-out USD 20.  Frakten stemmer neppe for shipping til Norge, men det er en grei mølle til en grei pris.

mvh

FredT
 
Tilbake
Topp