Betraktninger om brygging.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Jeg begynte å brygge i februar i år. Jeg brukte mye tid på å lese meg opp på litteraturen og var mye innom forumet for råd og tips. Jeg merket fort at det var mye å passe på: man MÅ rehydrere tørrgjør, man MÅ helst bruke ferksgjær, man MÅ for all del ikke la gjæringen kommer over/under ditt og datt grader etc. Ærbødig og smånærvøs satte jeg i gang. Etter 14 batcher har jeg erfart dette: uansett hva jeg gjør, om temperaturen blir feil, om jeg bruker ferksgjær eller tørrgjær (der det passer seg), om jeg tapper etter 12 dager eller 4 uker, så blir det alltid fabelaktig øl!

Nå skal det sies at jeg alltid har vært nazi på hygiene og har alltid lest meg godt opp om de ulike prosessene i bryggingen, men bortsett fra det har jeg (som sikkert de fleste) hatt ulike feil og uhell, uten at kvaliteten har blitt nevneverdig forringet (Ok, bortsett fra en pils som jeg gjæret på et sted jeg egentlig visste var for varmt....) Når jeg drikker kjøpeøl tenker jeg som regel: joa, godt øl, men min (eller: hjemmebrygget) er bedre...

Det er sikkert som å banne i kjerka, men jeg tenker: det er da utrolig lett å lage god øl!?
 
Har samme erfaring. Har sjelden laget dårlig øl. Det er lett å lage god øl, MEN: for hver batch blir man litt mer perfeksjonist, og så oppdager man at jaggu er det nokså vrient å lage fantastisk øl.
 
Det er nok lett å lage god øl, men vanskeligere å lage fabelaktig øl. Å lage bedre enn pilsneren på butikken skal ikke mye til, synes jeg. Men det er som sjakk. Enkelt å lære seg, vanskelig å beherske.
 
Poenget er: Når man begynner å brygge tror man at det er en heksekunst , med svær små marginer på de fleste prosesser - suksees eller fiasko. Men det er ikke en heksekunst, det er håndtverk med slingringsmonn, det er noe alle kan lære, og det gjør ikke noe å gjøre litt feil.
 
Det er nok lett å lage god øl, men vanskeligere å lage fabelaktig øl. Å lage bedre enn pilsneren på butikken skal ikke mye til, synes jeg. Men det er som sjakk. Enkelt å lære seg, vanskelig å beherske.

Det kommer an på hva du mener med "bedre". Å lage mer interessant øl er kanskje ikke den største utfordringen, men lager du like ren og konsistent internasjonal lager som de store gutta er du flink. Ikke så mange jeg vet om som klarer det.
 
Det kommer an på hva du mener med "bedre". Å lage mer interessant øl er kanskje ikke den største utfordringen, men lager du like ren og konsistent internasjonal lager som de store gutta er du flink. Ikke så mange jeg vet om som klarer det.

Hva tenker du selv, Gahr, når det gjelder hvordan du trodde den mystiske ølbryggingen var, og hvordan du opplever/opplevde at det var?
 
Det kommer an på hva du mener med "bedre". Å lage mer interessant øl er kanskje ikke den største utfordringen, men lager du like ren og konsistent internasjonal lager som de store gutta er du flink. Ikke så mange jeg vet om som klarer det.
Godt poeng. Jeg siktet egentlig til noe som pirrer smakesløkene en smule mer. Men hvis man får til samme resulatetet på forsøk nummer to, tre, fire, osv, med varierende råvarer på markedet er jo en annen sak. De som får til dette hadde nok gjort til skamme på de fleste hjemmebryggeres "dritbra" øl.

Men, ta vekk kontinuitet, så skal det jo egentlig ikke så mye til for å lage en flaske som frister mer enn den nasjonale pilsneren.
 
Prøvesmaker for øyeblikket min første flaske av siste IPA
og jeg vil si den er helt på høyde med de små store, NØ, Lervig etc.

Om jeg hadde laget like konsis Pils som f.eks Heineken er no annet
 
Artig vinkling! og kred til trådstarter. :)

Synes selv det er lett å lage godt øl. Å lage glimrende øl er en litt større utfordring men det er jo det som er det artige med denne hobbyen. Da er små justeringer oftest det som skal til.

Har aldri forstått hvorfor man på død og liv skal sette hjemmebrygg opp mot proffene. Når jeg kjøper kommersielt øl forventer jeg at det smaker "eksakt" likt som forrige gang, og jeg blir ikke ofte skuffet. Når jeg blir det, heller jeg oftest mer mot at brygget er håndtert forskjellig enn at det er brygger/bryggeriets feil. Har stor respekt for de som klarer å lage tilnærmet likt øl over lang tid.

Personlig aksepterer jeg større forskjeller mellom batcher fra kommersielle microbryggerier enn fra "fabrikk" bryggerier; ren forventning av at de største skal være flinkest til å lage ølet likt (men ikke nødvendigvis best etter mine smaksløker).
 
Hva tenker du selv, Gahr, når det gjelder hvordan du trodde den mystiske ølbryggingen var, og hvordan du opplever/opplevde at det var?

Jeg er vel enig med de fleste talerne. Det er enkelt å lage øl når du kan det og har utstyret som trengs (og utstyret kan være svært enkelt). Det er ikke vanskelig å lage drikkbart øl, og tar du enkelte hensyn blir det mest sannsynlig godt. Passer du på gjæringen på rett måte kan det bli veldig godt, men å lage veldig godt øl hver gang krever nøyaktighet og kunnskap om det man holder på med. Dét er ikke nødvendigvis lett.

Da jeg begynte å brygge hadde jeg liten tilgang på informasjon (førler meg veldig gammel når jeg sier sånt...), og visste lite om hva jeg kunne forvente. Jeg fant fort ut at Sokrates' ord "jeg vet at jeg ingenting vet" var en god rettesnor for å bli en bedre brygger. Forståelsen av at det var uendelig mye å lære og ønsket om å lære mest mulig er etter min mening det som har hjulpet meg mest. Som i alle andre fag er det å virkelig være interessert i det man holder på med den kanskje viktigste forutsetningen for å lykkes. Carlsberg har "semper ardens" ("alltid brennende") som motto, og de er inne på noe der. Den dagen jeg er 100 % fornøyd og mener jeg ikke kan gjøre det bedre er tiden ine for å begynne med vin...

Jeg prøver etter fattig evne å lære mest mulig om brygging hele tiden. Det har vært utrolig spennende å gå fra å være hjemmebrygger til å bli brygger i større skala, men med unntak av de store kjelene og gjæringskarene, og de tekniske løsningene dette forutsetter, har det ikke vært en så stor overgang som jeg hadde forventet. Håndverksbryggere er i mange henseende "store" hjemmebryggere som er nødt til å tenke litt på økonomien i det de gjør. Steget opp til "de store" i industribryggeriene er heller ikke egentlig så stort. Det er mer filosofien enn teknikk og prosess som skiller de store fra de små, og derfor men jeg både småbryggerier og hjemmebryggere har mye å lære av dem. Jeg er helt enig med Bård når det gjelder konsistens. Og for kommersielle aktører er konsistens viktig. Kunden bataler for ølet og ønsker å kunne vite at han/hun får et øl som er verd pengene fra gang til gang. Som hjemmebrygger betaler man ikke i dyre dommer for en flaske, og derfor er det ikke like farlig. Når man i tillegg har laget ølet selv og lar lagt sjelen i arbeidet, er det klart at ølet ofte blir ekstra godt! Og det er vel akkurat det som gjør brygging til verdens beste hobby (og jobb). Evan Lewis har sagt det treffende (jeg husker ikke utsagnet ordrett, emn det får stå sin prøve): "Hjemmebrygging er vesrdens beste hobby fordi man alltid vet man har øl til slutt."
 
Tilbake
Topp