Better bottle - ryktet er bedre?

- noe vanskeligere å vaske pga samme trange tut (må ha drill og spesialvaskedings)
Har ingen BB, men bruker en gammel vinballong i glass av og til.

Trikset for å få vasket den er å dytte nedpå ei vaskefille (lofri mikrofiberklut av noe slag) og et par dl med vann og svisje kluten rundt i ballongen ved hjelp av vannet. Det er viktig å ikke bruke for mye vann -- kluten skal ikke flyte, du bruker bare vann i bevegelse for å flytte på den.
 
Belgisk øl lagret på 250l eikefat får faktisk noe oksygen (mikrooksydasjon). Så at en vannlås slipper gjennom noen molekyler med O2 i ny og ne er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Brett er veldig flink til å absorbere oksygen som står i fare for å tilføre pappsmak og noen av de andre bakteriene i f.eks. en lambic trenger jo bittesmå mengder oksygen (dog ikke lacto og pedio, disse trenger det ikke).

Ølet vil jo utvide seg og krympe litt med temperatursvingningene og undertrykk vil kanskje uansett trekke litt luft inn i ett PET-kar. Men sikkert lurt å slippe og fylle vann på låsene. Personlig er jeg kanskje i overkant hønemor og er oppe og klapper på, fotograferer og lukter på karene mine en gang i uken. Bonus for disse vannfrie låsene er at du trenger mindre takhøyde for å klemme karet inn et sted. Mine står på et loft og de står helt ytterst.
 
Kan jeg spørre hvordan i all verden man fester tappekrana på et slikt Pet-gjæringskar?

Hendene mine er heldigvis ikke så abnormt små at de får plass gjennom tuten.
 
sekundærgjæring med brett gir hos meg normalt mye mindre pellicle.
Her tyder pelliclen på at oksygentilgangen har vært god.
Som jeg skrev så er jeg usikker på om det er sterilocken sin feil, det kan også være at bryggeren har åpnet dunken innimellom.
 
Flotte greier.
Da stemte mistanken, og ville jeg ikke brukt sterilock på surøl.
Vanlig vannlås funker fint, de må bare etterfylles av og til.
 
Den puster mao. Ikke helt optimalt.

Da går jeg for en gummistopper og klassisk vannlås. Takk for hjelp.
 
Tilbake
Topp