Better bottle - ryktet er bedre?

Hei & hå!

Man har jo lest flere steder at Better Bottle(R) er et dugandes godt gjæringskar, atskillig bedre enn de tradisjonelle, billige 30-literne i standard plast. Så da begynte det nok en gang å klø i lommeboka(?), og man gikk til innkjøp av et eksemplar. Nå er den brukt en gang, og øl ble det. Men! Har følgende kanskje kritiske bemerkninger/spørsmål:
- tuten er som kjent trang. Vanskeligere å fylle i vørter - må bruke hevert, pumpe eller stooor trakt.
- noe vanskeligere å vaske pga samme trange tut (må ha drill og spesialvaskedings)
- den er relativt dyr, ikke stablebar, vanskeligere å bære rundt på, og kun på 23 liter (7 l mindre enn Europrisdunkene)
- sist, men ikke minst: gjæren ser ut til å henge igjen på rillene i Bottle'n. Hvorfor har den riller i det hele tatt? Se foto.

Det som vi foreløpig syns er bra med produktet er den tilsynelatende gode plastkvaliteten (kanskje det er hele greia me'n?). Samt at man har god utsikt til innholdet.

Noen flere innspill? Er våre bemerkninger helt på jordet?

mvh
Helge og Tom-Martin
 

Vedlegg

  • IMG_0192.JPG
    274,7 KB · Sett: 904
  • IMAG0060.jpg
    339,4 KB · Sett: 876
  • IMG_0187.JPG
    256 KB · Sett: 827
er de ikke egentlig bare vanlige tanker som egentlig skal brukes til vanndispensere?
som en eller annen smart person kalt noe annet og lurt verden til å tro er superbra (med god hjelp fra bl.a jamil fra brewing network). det er det jeg tror
men rillene er for å gi styrke til konstruksjonen, samme som på brusflasker. de flaskene uten riller er veldig svake når de ikke er trykksatt (slik som billige 2 liters flasker som er vanlig i sverige)
 
tomv skrev:
er de ikke egentlig bare vanlige tanker som egentlig skal brukes til vanndispensere?
som en eller annen smart person kalt noe annet og lurt verden til å tro er superbra (med god hjelp fra bl.a jamil fra brewing network). det er det jeg tror
men rillene er for å gi styrke til konstruksjonen, samme som på brusflasker. de flaskene uten riller er veldig svake når de ikke er trykksatt (slik som billige 2 liters flasker som er vanlig i Sverige)
Jeg bruker disse 18.9 liters vanndunkene. Kan ikke med min beste fantasi se forskjell på dem og Better bottle. Er 95% sikker på at det er samme produktet
 
Tom-Martin skrev:
Man har jo lest flere steder at Better Bottle(R) er et dugandes godt gjæringskar, atskillig bedre enn de tradisjonelle, billige 30-literne i standard plast. Så da begynte det nok en gang å klø i lommeboka(?), og man gikk til innkjøp av et eksemplar.

De fleste som bruker 30-liters bøtter i plast, deriblant meg, virker som de synes BetterBottle er et dårligere alternativ. Så vidt jeg kan skjønne er det bare et alternativ for de som ellers ville brukt glassballonger.

Jeg tror ikke de er helt samme produktet som dunkene fra vanndispensere, men velger å tro på BetterBottle når de, ganske inngående, forklarer hvordan støpeprosessen deres gir et produkt med svært lav permeabilitet for oksygen. Det er betyr imidlertid bare noe i de få tilfellene man har øl på gjæringsdunk i mange uker eller mer.
 
Jeg har begynt å bruke Better Bottle til sekundærgjæring av surøl/fruktøl. Til det formålet er de svært gode, på grunn av den lave oksygenpermeabiliteten. Til gjæring av vanlige øl bruker jeg vanlige plastbøtter, og vil fortsette med det, først og fremst pga. størrelsen og åpningen.

Dunkene er ikke like de som brukes til vanndispensere. Plasten er annerledes.
 
Vurderer disse flaskene istedet for glassbalonger når jeg først skal til med surølforsøk her også etterhvert.
Finner de ikke hos Vin og Bar nå, er det eneste plass som selger disse i Norge?
Følger det med bærehåndtak?
Hvordan er det med tappekranen, hvordan får man rengjort og desinfisert denne godt, eller er det mer fordelaktig uten?
Jeg liker godt tappekraner på gjæringsbøtter, men er skeptisk til at det er vanskelig å få fjernet alt smuss fra dem..
 
Ser ut som V&B er tomme for BB uten kran. Bærehåndtak følger ikke med. Koster 98,- separat. Vær obs på at man må kjøpe propp også separat, og gjærlås, om man vil bruke BB-låsen. Alle tingene må kjøpes separat, så det er ikke så veldig billig... Men jeg er så langt glad jeg kjøpte. Merk at bildet som viser den vanlige proppen også viser en gjærlås. Gjærlåsen følger IKKE med når du kjøper proppen!

Jeg har en inngrodd skepsis til tapekraner i plastkar, men det kan godt være det er rimelig ubegrunnet. Men det er jo heller ikke særlig vanskelig å bruke en hevert, da... Synes heller ikke det er verdt det å betale 350 kr. ekstra for å få en med kran.
 
Lars skrev:
Hvordan er det med tappekranen, hvordan får man rengjort og desinfisert denne godt, eller er det mer fordelaktig uten?
Jeg liker godt tappekraner på gjæringsbøtter, men er skeptisk til at det er vanskelig å få fjernet alt smuss fra dem..

Du bør nok ikke være utstyrt med en "klase med hestkuka" for å få satt på plass muttera inni dunken  :fyflate:  Kanskje du er gift med ei strekdame??  :biersmile:
 
Beant skrev:
Lars skrev:
Hvordan er det med tappekranen, hvordan får man rengjort og desinfisert denne godt, eller er det mer fordelaktig uten?
Jeg liker godt tappekraner på gjæringsbøtter, men er skeptisk til at det er vanskelig å få fjernet alt smuss fra dem..

Du bør nok ikke være utstyrt med en "klase med hestkuka" for å få satt på plass muttera inni dunken  :fyflate:  Kanskje du er gift med ei strekdame??  :biersmile:

Se under installasjon her: http://www.better-bottle.com/products_master.html Trenger nok ikke en strekdame.. :)
 
Jeg er også imot kraner på gjæringsspann, de med god hukommelse skjønner det :) men jeg bestilte 2 med kran alikevel, ganske greie i forhold til de vi er vant med og ser ikke rengjøringsproblemer, men må nok demonteres litt for sterilisering.
Det følger med ett plastrør for å balansere den delen som er inni flaska, ingen problemer med det.
Selv om jeg ikke har prøvd disse ennå skulle jeg bestille to til, uten kran siden den er så dyre som jeg skulle snike med i bussen fra Oslo, men en tytjepelk tømte lageret før meg :)
Petit skulle skjekke opp disse BB, vet ikke mer om det.
 
Det jeg ikke har satt meg inn i ennå siden jeg ikke har brukt de er:
hvilket rensemiddel tåler de og hvilken steriliseringsveske ?
anyone now ?
 
Jeg har testet Better Bottle en stund og har etter dette startet å bare bruke Better Bottle. Har brukt Better Bottle på Ca 10 brygg til nå og er meget fornøyd. Det er det letteste, mest hygeniske og mest tidsbesparende jeg har brukt. Vekten er lav og volumet er passe til å brygge 20 liter som kan tappes over i et 19 liters fat. Den er lett å plassere i kjøleskap pga størrelsen og liten nok til å få plass i hyllen på kottet. Jeg har testet håndtaket men er litt skuffet, løfter du en full Better Bottle i håndtaket detter det av, men det er mulig at dette er bedre hvis den originale proppen står i. Rengjøring er meget enkelt, fyller den med varmt vann på ca 50C og 60g PBW, venter noen timer og skyller. Som sterilisering bruker jeg Starsan. Heller på et par liter ferdigblandet væske og rister dunken, så lar jeg den stå og renne fra seg før jeg har i vørten.
Jeg bruker ingen mekanisk skrubbing ol innvendig i Better Bottle, jeg ser ingen grunn til det så lenge man bruker et bra vaskemiddel som Chemipro Oxi eller PBW. Grunnen til at jeg mener Better Bottle er mere hygenisk er at både vaskemiddelet og desinfiserings væsken dekker alle flater som ølen er i kontakt med. På plastdunken fant jeg fort ut at det var vanskelig å rengjøre lokket spesielt nede i sporet og noen hadde masse plast fliker som avstiving i lokket. Plast dunkene kom også ferdig fulle av riper inni, siden de var stablet i butikken og senere hjemme hos meg. Noe som resulterte i at jeg til stadighet kjøpte nye dunker. Det er litt dyrt med vaskemidler som PBW, men er det noe billigere å kjøpe nye dunker hele tiden? Jeg er kjempe fornøyd med Better Bottle og den koniske har stått ubrukt i flere måneder. :skitbra:
 
Oddvar Demmo skrev:
Det jeg ikke har satt meg inn i ennå siden jeg ikke har brukt de er:
hvilket rensemiddel tåler de og hvilken steriliseringsveske ?
anyone now ?

Så vidt jeg har oversikt over, tåler de:
Klor, stoutrens, sterkrens, StarSan, PBW, Zalo, jodofor, lunket vann, OneStep, pereddiksyre og lut, men ikke kokende vann.
 
gustavf skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det jeg ikke har satt meg inn i ennå siden jeg ikke har brukt de er:
hvilket rensemiddel tåler de og hvilken steriliseringsveske ?
anyone now ?

Så vidt jeg har oversikt over, tåler de:
Klor, stoutrens, sterkrens, StarSan, PBW, Zalo, jodofor, lunket vann, OneStep, pereddiksyre og lut, men ikke kokende vann.

Mao. bare å peise på, uten glohett vann
:)
 
Men konklusjonen er at det IKKE er det samme som vanndispenser flasker? Har ca 100 stk stående på jobb, så det hadde jo vært perfekt....
 
Leffe skrev:
Men konklusjonen er at det IKKE er det samme som vanndispenser flasker? Har ca 100 stk stående på jobb, så det hadde jo vært perfekt....

vanndispenserne er vel mer blålig plast i?, men siden de også står med vann i evigheter så burde de jo kunne benyttes, men tror noen her har nevnt at de fungerer sikkert greit til gjæring, men usikkert hvordan det går med langtidslagring/surøl og slkt.

Har vurdert å ta med noen slike selv, men vannflaskene er vel på 19 liter, og betterbottle er på 23 liter?
 
Får som regel mellom 18 og 22 liter på brygga mine jeg så det kunne passet fint, men hvis det er drittplast så er det sikert ikke noe positivt..
 
Leffe skrev:
Får som regel mellom 18 og 22 liter på brygga mine jeg så det kunne passet fint, men hvis det er drittplast så er det sikert ikke noe positivt..

Du drikker jo vannet?

Men 18 liter, i en 19 liters flaske?, blir ikke mye rom for gjæringa da, så da bør man fordele på to, så blir det plutselig to halvfulle istedet :)
 
Drikker ikke vannet, det er det andre som tar seg av ;) Har nesten tilgang på nok av disse så jeg kun trenger å bruke de en gang. Så da trenger man ikke tenke vasking. Er det fortsatt verdt å prøve seg på tro? Tror det er Olden flasker vi har.
 
Tilbake
Topp