BIAB hjelp

Skal brygge American Brown Ale allgrain settet til bryggselv vha BIAB metoden. Men er usikker på hvor mye vann jeg skal ha i kjelen når jeg skal meske. Noen som har gode forslag?

Kommer litt an på maltmengden. ca 5,5 kg?

Ut fra egen erfaring tror jeg du må opp i ca 30-31 liter for å sitte igjen med 25 liter.
Regn med 5 C temperaturfall ved innmesking.
Mesketiden med så mye vann i mesken bør være 80 min ++

Tenkte å kjøre halve først (25l gryte)

Så altså:
Kok opp 15l vann til 66+5 grader. Ha i malten og la dette stå 80min på 66 grader
Kjør opp til 76 grader i 10 min for å meske ut.
Skal ikke posen skylles for å få ut restene?

Etter dette kok på vanlig måte

Biab kan vel være så mangt ;D
Prinsippet er i utgangspunktet å ha alt av vann du trenger i kjelen ved meskestart.
Vann/malt forholdet bli et helt annet enn standard mesking.
Denne vannmengden gjør at man slipper skylling.
Mange som skyller osv og gjør det på sin egen måte. Personlig synes jeg da at man gjør en enkel bryggemetode mer komplisert enn nødvendig  ;) Jeg ville heller kalt noen av metodene som brukes for batch sparging med meskepose istedenfor annen avsiling av vørter.

Skal du bruke halvparten av malten?
Vannmengde og temperatur som jeg foreslo blir bare et utgangspunkt.  Dette må du prøve ut på ditt eget utstyr.
Tror du kan regne med at mesken vil ta opp 0, 6-0, 8 liter vann pr kg malt avhengig av hvor mye du skviser posen.
Hvor mye du koker bort vil også være avhengig av hvor hardt og lenge du koker.
Jo mer vann i gryta jo lettere blir det å treffe riktig mesketemp.

Ok nå begynner dette å høres vanskelig ut  :attevar: Men siden jeg lager to av ett sett har jeg vell sjansen til å gjøre feil hvertfall en gang :) Flere tips mottas med takk, tenkte å starte senere idag

Ikke meningen å skremme deg  ;D

Poenget er at det er mange måter å gjøre dette på.

Hvor mange kg malt skal du bruke? Ferdig knust?

ok. Jeg ville ha tenkt slik:

vannmengde:  du ønsker 12.5 liter til gjæring , du "mister" ca 2 liter i malten, la oss si du koker bort 1,5 liter.
                    du skal da meske med 12.5 + 2 + 1.5= 16 liter
                    dette kan være litt mye og du får vurdere om du vil gå ned litt og heller tilsette senere. Kanskje 15,5 liter?

Temperatur: se her http://www.brewersfriend.com/mash/
                  Fyller ut 2,925 kg malt. vann/malt forholdet ditt blir 15,5/2,925=5,3
                  Malttemp 20 C, mesketemp 66C
                  Kalkulatoren sier da ca 70C.  

Dette er ingen fasit men tror du skal komme i nærheten av hva du ønsker. Ville ha prøvd denne metoden først, sjekket utbytte, og eventuelt prøvd skylling neste gang. Så ser du hva forskjellen blir.  :biersmile:
Ville ha mesket 80-90 min.

Takker, da prøver jeg den.

Et annet spm, siden jeg får så god hjelp :) Jeg satte en starter i går 1l vann 100ml spray malt og en flaske WLP007. Glemte og sette på magnetrøreren, og da jeg satte den på 8t senere var det ingen co2 frigjøring/skum. Kan dette bety at gjæren er død

Fortsatt ikke tegn til gjæring i starteren?
Viability på gjæren din ligger rundt 50%. Har du oppbevart kjølig?

Hvis noen er interessert kan dere følge fremgangen her  :)

https://zknote.com/?note=96&shared=1#fd19dc822a74f61d1f007c4650d5a00dfc8a25c3cc09b0059d668bd614493c64

Av nyskjerrighet må jeg stille noen spørsmål, siden du har delt denne batchen i 2, skal du da gjære den som 2 separate brygg? Eller skal du brygge hele natta? Da jeg brygger BIAB er min erfaring at det tar ca 5 timer fra jeg slår på kokeplata til jeg har gjæra i vørteren. Hvordan er planen for gjæren om du ikke skal gjære alt i samme dunk? deler du denne i to også?
Er  like fersk som deg og har brygget 4 batcher til nå men da kun brukt tørrglær (SA-05) uten starter, og må si meg veldig fornøyd til nå, brygger i 36l kjele med 30-31 liter vann til meskingen, har da ikke fått ut mere enn ca 22 liter vørter.

Planen var å dele gjæren i to, men nå blir det nok heller gjennbruk etter første batch. Altså lager jeg 12.5l idag og 12,5l senere en gang :)

tilsatte du cascaden med en gang koking startet? har fått meg fortalt (på kurs) at man bør la det koke i 15 min før man tilsetter humle slik at den "skumkaka" på toppen får blandet seg godt inn i den kokende vørteren. Hvor lenge koker du?

Det koker ikke enda, tar tid dette!! Men ja oppskrifta sier 2min så satser på å treffe det nå første gang. Koker 90min

Trenger hjelp jeg og.. Brygger det samme settet, men sliter med å få høy nok OG, ligger litt under det som er oppgitt for settet. Hvorfor. 22-23 liter i dunk, skyller lenge og vel. Skyllte også med noe av vørteren i tilegg til vann med temp 75 grader.

Tilbake
Topp