BIAB i Beersmith

I beersmith så finnes det ikke alternativ for skylling etter mesking når jeg gjør instillinger på mash. Det er slik jeg ser kun BIAB uten skyllevann.Jeg la inn antall liter skyllevann under "kettle top up water" Lurer på hva andre har gjort her? Er det ikke vanlig å skylle etter mesk med BIAB?

Har ikke Beersmith foran meg nå, men mener å huske at du kan legge til skylling i meskeprofilen. Så lenge du ikke legger inn alt vannet som meskevann vil resten dukke opp som skyllevann. Om du bruker partiskylling kan du krysse av for "batch sparge".

La til mashstep "infusjon" som jeg ga navn skylling. Antall liter og temperatur. Meskevolum gikk ned tilsvarende jeg la inn som skyllevolum helt automatisk. Så det fungerte faktisk! Takk!

Ser at det totale volumet blir over det kjelen klarer (36L) slik at det lyser rødt, men jeg tar jo ut meskeposen noe programmet ikke tar hensyn til.

Jeg har satt opp mine BIAB-profiler til å være et infusjonssteg (60 min), med et temperatur-steg for skylling (add X water and heat to Y). Det er samme måte default-BIAB profilene gjør det, men de tilfører ikke noe vann i steget, kun oppvarming.
Vet ikke helt om det gjør noen stor forskjell fra ditt nye oppsett.
Har så klart samme problem som deg med total-volumet, men det tar jeg på husken.

Sist redigert:
Tilbake
Topp