BIAB - nybegynnger

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Føler tiden har kommet for å gå videre bakover i prosessen fra ekstraktbryggene, så jeg skal ut og plukke opp et (forhåpentligvis pent) brukt BIAB sett i ettermiddag. Jeg har funnet en gjennomgang av prosessen som virker forståelig og fornuftig på https://www.kulinarisk.no/drikke/ølbrygging/biab-steg-for-steg/. Noen som har kommentarer på denne? - det vil si det er en ting jeg ikke forstår der. Det står på utstyr (https://www.kulinarisk.no/utstyr-til-ølbrygging/) at man trenger to store gryter - en ekstra til skyllevann. Jeg trodde at poenget med BIAB var at man bare brukte en gryte og jeg ser heller ikke noe skyllevann brukt noe sted i beskrivelsen, så jeg lurer på om den utstyrslisten ikke henger helt sammen med å beskrive BIAB - eller er det noe jeg ikke har fått med meg (ikke første gang i så fall..)
 
Det med kun en kjele er en sannhet med modifikasjoner. Man trenger jo annet utstyr. Skylling kan man jo droppe (no sparge), men utbyttet blir jo elendig, og så har du spørsmålet om hvordan meskeposen skal få rent av seg vørteren når den er løftet ut av BIAB-kjelen. Jeg brukte baljer og kar til dette. Andre har rist som passer på toppen av kjelen. Jeg blandet kaldt vann og vann fra vannkoker til skyllevann. Styrete, men det fungerte jo.

Jeg anskaffet etterhvert Grainfather, og det gjorde meskeprosessen mye mer presis og forenklet en del, sammenlignet med BIAB. Men både BIAB og Grainfather krever varming av skyllevannet separat dersom man skal skylle.
 
Hadde mistanke om at det manglet noe, ja... Noen som kan anbefale en god BIAB beskrivelse? Den bryggselv viser til finnes tilsynelatende ikke mer...
 
Hadde mistanke om at det manglet noe, ja... Noen som kan anbefale en god BIAB beskrivelse? Den bryggselv viser til finnes tilsynelatende ikke mer...

Den opprinnelige ideen er jo å gjøre noe som er akkurat like enkelt som å trekke pose-te, men i en større skala. Du kjører bare no sparge i kokekjelen.

Kombiner det med short and shoddy, og du har verdens mest effektive bryggedag: Mesk i kjele med tappekran (men du trenger ikke falskbunn) i 30 minutter, heis opp posen, klem livskiten ut av den og kok i 30 minutter. Det er vel egentlig så enkelt. Jeg garanterer deg at ølet blir godt - forutsatt at du ikke ødelegger det på den kalde sida, selvfølgelig:).

edit: Det med klemminga kan du nok for enkelhets skyld gjøre i ei bøtte:).
 
Brygget en blond ale i dag på 37l kjelen. Nosparge og fikk 20l i karet med o.g 1.045. Kjempegrei måte å brygge på. Mesker først, lar det renne av i gjæringskar som mellomlagring mens jeg tar mesken ut av gryta. Så koker jeg i samme gryte. Minimalt med vasking og mindre batcher betyr at man kan brygge oftere.

har ei ramme av 23x48 lekt rundt gryta som jeg setter en ikea kjøkkenvifte oppå som tar dampen ut vinduet. Laget med vingemutre så det kan pakkes sammen.
 
Når det gjelder utbytte: Jeg får med no sparge til normale brygg en meskeeffektivitet på 72/73%, og det er fullt akseptabelt. Og du vil få mer med BIAB, fordi ikke noe blir igjen i meskekjelen. Du koker riktigok bunnfallet, men sjøl om det er noe jeg ikke tror er noe pluss, så tyder mye på at det neppe er noen stor skandale, heller. Men jeg ville skumma ved oppkok.

Trur jeg skal prøve et par mindre batcher sjøl :).
 
Tilbake
Topp