Biab og vannmengde

Har en 36L kjele, 6 kg malt. Skal sitte igjen med 25 liter vørter. Koketid 60 min. Kjørt bil i 7 timer i dag og klarer ikke tenke ut hvor mye vann jeg skal starte med. Skylle eller ikke. Blir svimmel av mindre Hjelp!?
 
25 liter til gjæring? La oss si du koker bort 4 liter på en time, at maltet absorberer 1 liter pr kg, og at du tar med alt til kok, at det altså ikke blir noe tap til kjelen etter mesking. Da trenger du 35 liter. Men så er det også et spørsmål om du tar med alt fra kokinga til gjæring, eller om du lar bunnfallet være igjen. Om du velger det siste, må du legge til det volumet, også.

Du får ikke plass til alt dette i en omgang. Det betyr en skyllerunde. Velger du å ta med alt over i gjæringskaret, skal du ha 29 liter til kok. Da skyller du med 14,5 liter, siden målet er å ta ut like mye i begge omgangene.
 
25 liter til gjæring? La oss si du koker bort 4 liter på en time, at maltet absorberer 1 liter pr kg, og at du tar med alt til kok, at det altså ikke blir noe tap til kjelen etter mesking. Da trenger du 35 liter. Men så er det også et spørsmål om du tar med alt fra kokinga til gjæring, eller om du lar bunnfallet være igjen. Om du velger det siste, må du legge til det volumet, også.

Du får ikke plass til alt dette i en omgang. Det betyr en skyllerunde. Velger du å ta med alt over i gjæringskaret, skal du ha 29 liter til kok. Da skyller du med 14,5 liter, siden målet er å ta ut like mye i begge omgangene.
Ok, tusen takk for svar. Første gangen med malt dette, men det har det vel vært for alle. Hvor mye vann til meskingen bør jeg da beregne? Sikkert et meget innlysende og dumt spørsmål. Jeg er snart i mål. Haha
 
Ok, tusen takk for svar. Første gangen med malt dette, men det har det vel vært for alle. Hvor mye vann til meskingen bør jeg da beregne? Sikkert et meget innlysende og dumt spørsmål. Jeg er snart i mål. Haha
Hvis du tar med alt fra mesking over til kok, og også tar med alt fra kok over til gjæring, bruker du totalt 35 liter. Og siden du skal ha 14,5 til skylling, blir det 20,5 til mesking. Nokså innlysende;).

Å ta med alt hele veien er kanskje ikke helt ideelt, men det er enkelt og greit, og det betyr antakelig egentlig lite i praksis.
 
Har en 36L kjele, 6 kg malt. Skal sitte igjen med 25 liter vørter. Koketid 60 min. Kjørt bil i 7 timer i dag og klarer ikke tenke ut hvor mye vann jeg skal starte med. Skylle eller ikke. Blir svimmel av mindre Hjelp!?
Hva skal OG være? Hvis dette er et sett, kan det godt hende du får en god del høyere OG enn oppskrifta sier.
 
Hvis det er første brygget ditt, må du regne med å ende opp med annet volum og / eller OG enn hva oppskriften sier... ;-) - Jeg tar utgangspukt i ca 2.7 liter vann pr kg malt for mesken, så det volumet er gitt. Så beregner jeg 3 liter koketap pr time, altså 4.5 liter for en typisk 90 minutters kok (jeg burde visst bedre, koketapet mitt sånn jeg gjør det er nærmere 2 - 2.5 liter / time). Jeg tar med mye trub til gjæring, så om jeg skal ha 25 liter til gjæring, trenger jeg kanskje drøye 26 liter i gryta etter kok, så det blir ca 30 liter inn til kok. Så etter meskingen klemmer og skyller jeg til jeg har 30 liter i gryta, og erfaringsmessig trenger jeg ca 15 liter skyllevann for å få til det (da har jeg ca 5 liter vann som sitter igjen i masken).
 
Det aller enkleste i ditt tilfelle er 30 liter meskevann og no sparge
Da finner du ut av effektiviteten til neste gang
Evt. ekstra vann for å treffe OG kan du tilsette tilslutt
 
No sparge - du bare tapper ut, og det er det - som @loebrygg foreslår, er enkelt og greit. Effektiviteten blir ca. 10 prosentpoeng dårligere enn om du skyller.

Maltet fyller 0,65 liter pr. kilo, altså like oppunder 4 liter når du har 6 kg. Så 30 liter, som foreslått, er nok maks av hva du kan bruke om du vil unngå søl. Du vil da få 5 liter mindre enn om du skyller etter mitt forslag. Hvis det er greit for deg, er no sparge så klart et alternativ.
 
Tilbake
Topp