BIAB på 100 liter kjele

Da blir det BIAB.

Greia er at det høres ut som det tar veldig lang tid å lage et brygg, fort 5+ timer ut fra hva jeg har forstått, og at det da er likesågreit å bruke en time eller to ekstra og heller fylle to gjæringskar (2x25l) i slengen? 

Tenkte å gjøre det jeg kan få gjort selv:

- Fant en 98 liter alu kjele til 1150 kroner, tenker å montere kran på denne, vil tro gjennomføringene og kranene på biltema er gode nok.
- Isolere kjelen utvendig med et liggeunderlag
- Kjøpe 10m 8mm kobber på biltema + koblinger og slange, og lage en spiralkjøler.
- Lage en slags falsk bunn av noe random skrap - kun for å holde posen unna bunnen.
- Lage en slags pose. Så en annen i en tråd her på forumet stoppet fast et stort flak av 100% polyester til kjelen med et spanset.

-Totalt: ca. 2300,- inkludert alt smått og frakt på kjele. Noe jeg har glemt eller bør ha?

Da gjenstår spørsmålene:

Er det en stor ulempe med en kjele av aluminium til dette volumet? Vil idetheletatt en 7-8 år gammel komfyr (ikke induksjon) klare å koke opp og koke så mye væske uten at det går timer?

Vil en 10m lang 8mm tykk spiralkjøler kunne kjøle ned 50 liter vørter innen fornuftig tid om jeg rører litt i vørteren mens kjølingen pågår?

Vil posen kunne løftes ut uten at den ryker? Om jeg har forstått det rett, trekker 1 kilo malt til seg ca 1,3 liter vann - og da blir fort 12kg malt til 28kg. Det er langt fra uoverkommelig, men det hadde ikke vært så artig å vaske 28kg seig malt fra kjøkkenet med lettere brannskader over halve kroppen pga. pose som ikke tåler vekten.

Banditt-1 skrev:
Er det en stor ulempe med en kjele av aluminium til dette volumet? Vil idetheletatt en 7-8 år gammel komfyr (ikke induksjon) klare å koke opp og koke så mye væske uten at det går timer?

Nei, det tror jeg blir litt av en tålmodighetsprøve uten mer watt i kjelen. Kan du ikke kjøpe et ekstra element og montere i bånn av kjelen? Camco sine elementer er relativt vanlige, se www.theelectricbrewery.com...

100 liter biab er nok ikke den beste ideen.  Selv om man har en god kjele og nok effektt il og varme opp og ha kontroll på tempraturen.  Så skal man også ha en biab sekk som tåler opp i mot 30 kilo malt. Og så skal man få den biab sekken ut av kjelen når den inneholder 30 kilo malt og 30 kilo vann.  Det og få til og skylle noe slik vil også bli et helvete. Da er det betraktelig bedre og kjøpe to av de kjelene slik at man kan ha en meske kjele og en koke kjele.

De gjenomføringene man finner på Biltema vil også være veldig vanskelige og få tette når de får såpass mange kilo med vanntrykk på seg. Der har derimot bryggmaker.no noen som er rimelig gode.

selv med bare 12 kilo malt så går biab over til et lite helvete. Man må liksom være to mann for og få til og løfte på tingen og selv da er det krøkkete ettersom at det er plagsomt og fa skikkelig tak i biab posen og slike ting.

Ser du vil brygge rundt 50 liter, det er vil vere mykje lettare enn 100 sjølvsagt men fortsatt ganske tungt. Men sjølvsagt fult mogeleg. Du bør kansje vurdere å ha ei korg el.l av perforert stål eller netting eller liknande rundt meskeposen. Og gjerne ein slags løfteinnretning for å løfte ut bagen.
På ei anna side blir vel dette på størrelse med 50l speidel og det er jo mange som brukar den.

Komfyren blir nok litt svak aleine. Innebyggd element på minimum 3-3,5 kw ville eg ha valgt, eller gass om du vil brygge ute.

protto skrev:
Ser du vil brygge rundt 50 liter, det er vil vere mykje lettare enn 100 sjølvsagt men fortsatt ganske tungt. Men sjølvsagt fult mogeleg. Du bør kanskje vurdere å ha ei korg el.l av perforert stål eller netting eller liknande rundt meskeposen. Og gjerne ein slags løfteinnretning for å løfte ut bagen.
På ei anna side blir vel dette på størrelse med 50l speidel og det er jo mange som brukar den.

Komfyren blir nok litt svak aleine. Innebyggd element på minimum 3-3,5 kW ville eg ha valgt, eller gass om du vil brygge ute.

Heller litt mot gass nå, da det trengtes en del verktøy jeg ikke har for å installere element. Har kjeller/garasje med strøm og vann, burde gå fint å brygge der.

En krabbekoker gjør susen?

Hvis poenget med skylling er å få mer sukker ut av malten, hva med å droppe skyllingen og heller ha noen hundre ekstra gram malt i sekken for å nå riktig OG? Det er jo litt synd å ikke få maksimalt ut av rådvarene, men..

js skrev:
Banditt-1 skrev:
- Fant en 98 liter alu kjele til 1150 kroner,
Hvor vi fant du det tilbudet?

Fant tipset i en annen tråd her, som jeg ikke finner igjen i farten

psagenturer.no og bemo.no ser ut til å føre kjelen. Prislisten ble for stor til at jeg kunne laste den opp, men den sier:

Kasserolle i aluminium med lokk, 98ltr, 50 Ø, 1156kr. Merket nå at prisene er uten moms, det var litt surt, men fortsatt det billigste jeg har funnet hittil.

Banditt-1 skrev:
Hvis poenget med skylling er å få mer sukker ut av malten, hva med å droppe skyllingen og heller ha noen hundre ekstra gram malt i sekken for å nå riktig OG? Det er jo litt synd å ikke få maksimalt ut av rådvarene, men..

poenget er og få mere ut av malten ja. Men forskjellen kan fort være i fra 50% til 80% så trenger ikke noen hundre ekstra gram når det er snakk om 10+ kilo, men kan fort trenge et par kilo ekstra.

Med kran i kjelen er ikke vekt på pose et poeng, de trenger jo ikke løfte den ut, men bare tappe søtvørteren rett i gjæringskaret. Det blir mye trub i kokekjelen, jeg ville skaffet en pumpe som kunne sende det gjennom posen en gang til. Det gir også høyere utbytte.

Fossdal skrev:
Med kran i kjelen er ikke vekt på pose et poeng, de trenger jo ikke løfte den ut, men bare tappe søtvørteren rett i gjæringskaret. Det blir mye trub i kokekjelen, jeg ville skaffet en pumpe som kunne sende det gjennom posen en gang til. Det gir også høyere utbytte.

Vørteren bør vel kokast utan maltposen i gryta før tapping til gjæringskar?

Hvis du har noen få tusen å legge til vil jeg anbefale en BB60 til kr. 6000. Man kan brygge inntil 50 liter i gangen med den.
Kjølespiral, meskespade og termometer får du med på kjøpet. Alternativt en BB30 til kr. 4000 .Du finner dem på olbrygging.no

Kran og gjennomføring fra biltema er ikke å anbefale.
Kjøp rustfrie, så er du sikker på at de ikke tærer på aluminiumskjelen. (biltemakraner er også temmelig innsnevret, og noe dritt å rengjøre)
Med brygging av 50 liter, vill jeg tro du kan spare både jobb og malt med et litt mer avansert system, men det kan jo bygges opp etterhvert. :)

protto skrev:
Fossdal skrev:

Vørteren bør vel kokast utan maltposen i gryta før tapping til gjæringskar?

Ja, beklager at jeg var unøyaktig der. Jeg mener at man tapper av søtvørteren til gjæringskar, løfter ut posen med malt og så pumper søtvørteren tilbake til kokegryten.  Evt  pumpe det tilbake gjennom malten en gang til før man fjerner maltposen. Men jeg ville hatt falsk bunnca 5 cm over bunn i kjele, så utløp for kran ligger under falsk bunn.

Tilbake
Topp