BIAB - skylleprosessen

Marius Trones

Norbrygg-medlem
Hei

Er ny her og generelt i brygge gamet. Eg har ein 36L kjele som eg bruker til å brygge sammen med min meskepose og 2 gjæringsbøtter. Problemet eg har og roter litt med er skylleprosessen.

Eg har en oppskrift som sier at eg har kettle volume (pre boil) på 27.5 liter og final volume (batch volum)på 25 liter. Har prøvd å finne formelen for beregning av skyllevann og kom fram til " væske tap under mesking per kg x total malt vekt) + kettle volum = skyllevann volum" og med oppskriften min som døme blir dette da.

Døme: (0.8 liter per kilo i tap x 4.8 kg malt) x 27.5 liter kokevolum = 31.3 liter skylle vann

Nå er spørsmålet mitt dette. Eg har hatt 14.4 liter vann under meskingen. (3 liter per kilo malt) Meskingen er fullført og eg har løftet meskeposen over i dei 31.3 literene med skyllevann som eg har i en egen dunk. Så hva skjer nå? Eg veit eg skal sitte med 27.5 liter i kjelen (kjelen som eg har mesket i) klar til kok. Skal eg bare tilsette skyllevann ifra mine 31.3 liter tilbake i kjelen slik at eg har 27.5 liter totalt? Då blir det jo alvorlig mange liter som ikkje blir brukt til noe? Eg skjønner ikkje dette her. Slik eg tenker så burde volumet som er tilbake i meske kjelen være 14.4liter - 3.8liter (som er væsketap under mesking) = 10.6 liter. Då mangler eg 16.9 liter for å få 27.5 liter til koking. Hvorfor trenger eg då 31.3 liter?

Kan noen forklarer dette til meg?

Mvh Marius

Rekn med 1 liter tap pr kg malt. Da blir total vannmengde =32,3 liter. Trekk fra meskevannet, 32,3-14,4= skyllevatn 17,9 liter

Jeg regner litt annerledes. Når du tar ut posen med malt og lar den renne av seg så måler du i kjelen. Differansen mellom kokevolum og det du har i kjelen kan du da bruke som skyllevann. Jeg mesker ganske tynt og ender med 4+ l/kg. Vet ikke hva som er optimalt i biab...

Du kan fint fortsette å beregne 0,8 liter tap pr kg malt. Var dette tallet det ble operert med for BIAB da jeg selv var på kurs hos Vestbrygg.
Har også erfart i praksis at dette stemmer bra.

Med 36l kjele må du fylle den godt opp om du vil ha 25l i gjæringskaret. Vi pleier å ha rundt 20-25 liter i kjelen etter mesking og skyller så med 8-12 liter, da er det fire-fem cm opp til toppen som er passe.

Vi løfter posen ut i et gjæringskar som har en slags falsk bunn (den hviler på bestikkholderen fra oppvaskmaskinen) og skyller så i løpet av 10-15 minutter (rundt 1l/min; vi burde sikkert brukt lenger tid her).

Med 36l kjele må du fylle den godt opp om du vil ha 25l i gjæringskaret. Vi pleier å ha rundt 20-25 liter i kjelen etter mesking og skyller så med 8-12 liter, da er det fire-fem cm opp til toppen som er passe.

Vi løfter posen ut i et gjæringskar som har en slags falsk bunn (den hviler på bestikkholderen fra oppvaskmaskinen) og skyller så i løpet av 10-15 minutter (rundt 1l/min; vi burde sikkert brukt lenger tid her).
Vi setter posen i en annen kjele med dørslag opp-ned i bunnen. Skyller mye fortere enn du beskriver. Er det spesielt mye å hente her?

Den opprinnelige tanken med BIAB var "one vessel brewing". Da har man ikke noe skyllesteg - du fyller kjelen så full med vann som du har plass til. Hvis du gjør det + øker tempen til 77-ish mot slutten for å meske ut i 10-15 minutter, og så klemmer posen så får du 80% effektivitet uten noe eget skyllesteg.

Selv skyller jeg litt av og til, men i så fall så heller jeg bare vann over malten ganske kjapt i et eget gjæringskar. Prosessen over fungerer veldig bra for meg.

Er det noe utover effektivitet man ønsker å oppnå med skyllingen?

@Signal Visstnok. Kan ikke si at jeg har noe personlig erfaring å komme med - men det finnes nok av tråder her hvor jeg så bl.a. Gahr kommentere på det tidligere i uken.
På den annen side, jeg har jo ikke noe bedre å drive med mens jeg venter på at vørteren skal koke, så da kan jeg jo like gjerne ta meg litt bedre tid med skyllingen.

@cjohansen : Nei, det skal det ikke være. Det ryktes jo at du kan risikere å klemme ut tanniner ut av kornet når du klemmer, men selv har jeg aldri greid å smake meg frem til disse når jeg har forsøkt meg på poseklemming og så smake på det som kommer ut.

Det er jo grenser på hvor mange rokkeringer en skal hoppe igjennom for å spare noen kroner. Å kjøpe 300g ekstra korn koster jo ikke all verden. Men, av og til er det gøy med en litt innføkt prosess. :)

Taniner kommer ikke fra "klemming". De kommer av kombinasjonen av for høy pH og for høy temperatur. Dersom man batch-sparger er det vel i praksis umulig å få så høy pH at dette er et reelt problem. Om jeg ikke husker feil er det pH over 6 (i området rundt SG 1.01) og temperatur over 80 grader samtidig som må være til stede.

Tilbake
Topp