BIAB - skylling og generelle spørsmål om væskemengder

Elkev skrev:
Heller også mot å la vær å tukle med brygget nå. Worst case scenario med en god utgjæring vil vel være at jeg muligens ender opp med et noe sterkere øl til påske enn først antatt. Det kan jeg leve med   ;) Konkurranser kan jeg heller satse på når jeg har holdt på en stund. Er innledningsvis fornøyd med å ha funnet en hobby som jeg så til de grader trives med.

Amen to that!
Har selv bare holdt på et drøyt halvår, men det blir bare gøyere og gøyere!  :skitbra:

Tenkte jeg skulle brygge noen små test brygg. For å prøve ny humle. Tenkte da på biab. Går det an å meske med det volumet du ønsker og ikke skylle?

Rutof skrev:
Tenkte jeg skulle brygge noen små test brygg. For å prøve ny humle. Tenkte da på biab. Går det an å meske med det volumet du ønsker og ikke skylle?

Jepp!

Fyll gryten med vannvolumet du ønsker før koking + volumet som absorberes av malten, mesk i pose, og trekk ut posen. Easy peasy! Visstnok får du mer bunnfall i gryten ved BIAB enn ved meskemetoder som filtrerer vørteren bedre, så dette må du også ta hensyn til (jeg har kun prøvd BIAB, og har derfor ikke noe sammenligningsgrunnlag).

Tenkte å gi et lite tips fra egen erfaring vedr. BIAB-brygging. Jeg hadde brukt Bazookascreen i meskekjelen min en god stund og bestemte meg for å prøve å bruke meskepose i stedet for da jeg flere ganger i rein dumskap glemte å skru bazookascreenen på kranen i kjelen og hadde malt i kjelen, noe som selvsagt førte til mye styr og forlenget bryggedag. Etter tips og råd på Vestbrygg gikk jeg til innkjøp av en meskepose som jeg mesker med i en 26 liters kjele. Jeg kjører 3 liter vann pr kg malt i mesken.

Når det er ca en halvtime igjen av mesketiden varmer jeg ønsket mengde vann til skylling, jeg legger meg på 80-82 grader og flytter ganske enkelt meskeposen over i karet med skyllevann, dette kan gjerne være et gjæringskar om du mangler passende kjele. Jeg rører i mesken og lar dette stå i 15 minutter, og med denne temperaturen får jeg utmesk i samme rennet som skyllingen. Dersom jeg brygger litt stort kjører jeg bare på med flere "skyllinger" a' 15 minutter, da blir det omtrent som en vanlig "batch sparge", men med minimalt med utstyr. Etter hvert begynner effektiviteten på dette å bli ganske bra også - rundt 75% :skitbra:

Enkleste er å koke posen. Men det kan sitte igjen litt farge fra malten, så etter sist brygging la jeg den i kjelen der jeg hadde laget en blanding med PBW, da blei den veldig rein og fin. Usikker på om PBW kan skade posen på noen vis  :jaha:

Tilbake
Topp