BIAB - skylling og generelle spørsmål om væskemengder

Elkev

 
Hei,

Fersk brygger fra Bergen med pågangsmot her. Jeg har kun fått brygget et par ganger, og benytter meg av Biab-metoden. Jeg vil påstå at jeg har fått det ganske bra til hittil, men jeg stusser veldig på dette med skylling, eller kompensasjon for tapt mengde av væske mht absorbsjon i forbindelse med meskingen.

La meg ta et kort eksempel med gitte tall. Jeg varmer opp 18 liter, tilsetter meskepose med malt, mesker ferdig og tar ut posen ved hjelp av en krabbekurv som jeg setter i et gjæringskar. Her renner den av seg, sånn at jeg kan tilsette de siste restene i oppkoket. "Problemet" er at det forsvinner nærmere 4 liter til tross for at jeg får hentet ut litt ekstra ved å la posen renne av seg. Hvis vi også regner med rundt 1,5- 2 liter fordampning, samt at gjæringskaret til slutt stjeler en drøy liter, så blir det straks mindre å hygge seg med til slutt.

Bør/ kan/ skal jeg skylle gjennom posen i gjæringskaret med varmt vann for å kompensere på væskemengden som posen drar med seg? Sånn ca temperert rundt 75 grader for å bidre til utmesking i samme slengen? Hvor mye vann bør jeg i tilfelle kjøre gjennom i forhold til overnenvte mengde? Hva har dette å si for utbytte, og hva kan dette gjøre med OG?

Sånn til slutt; Jeg bruker Beertools for å lage oppskrifter, og det blir litt knotete med utregningene når jeg bruker Biab. Noen tips til å forbedre utregningene i softwaren, for de som bruker dette i forbindelse med Biab?

Sorry hvis dette har blitt tatt opp før, og hvis dette ble veldig opplagt  :nosmile:
 
Hei selv,

Jeg er også veldig interesert i BIAB metoden og lurer på det samme. Spesielt det med å tilsette vann i form av skylling eller generelt før kokestadiet.
Fra mine ekstrakt brygg har jeg ikke vært redd for å tilføre vann hverken før eller etter kokestadiet, men jeg vet det er fare for infeksjon hvis du tilsetter vann etter koking.
 
Har 2 BIAB brygg på dunk nå (men har ikke anelse åssen disse blir enda, da jeg er rimelig fersk selv).
Ihvertfall så brukte jeg BrewMate (http://www.brewmate.net - det er enkelt og gratis!) for å regne ut vannmengde og oppskrift. Den har en BIAB innstilling..

Ellers så har jeg sette noen BIAB videoer på youtube hvor dem kokte opp 1-2l vann som ble helt igjennom en sil (for spredningens skyld) over posen (etter at den hadde fått rent fra seg første gang). Det skal vistnok bli litt ekstra utbytte på dette. Så jeg gjorde det samme og tok høyde for dette i beregningen av vann i oppskrifta. Gjenstår nå bare å se om det ble bra eller ei :)
 
Hei
Jeg brygger med biab og ekstrakt, og mesker vanligvis med tre liter vann pr kilo malt. Det jeg så langt synes funker best, er å la posen renne av seg det meste over gryta før jeg deretter slenger meskeposen over i et gjæringskar og tilsetter nok skyllevann til å nå ønsket kokevolum. Rører rundt og lar det stå i noen minutter, før meskeposen får renne av seg på nytt. Har så langt fem brygg med gode resultater.

Jeg taper cirka en liter vann pr kilo malt i mesken, men taper ingenting i skyllingen da malten allerede er mettet med vann. Jeg pleier ikke å skylle mer enn en gang, men vanner heller ut den ferdige vørteren (med vann rett fra springen) for å få ønsket OG og volum etter kok. 
 
Jeg bruker BeerSmith når jeg brygger, og på de to bryggene jeg har til nå sier den at jeg skal meske med 17.93 liter, men jeg har bare 18 liters gryte, så jeg mesker med 14 liter, og skyller med 4 liter. Skyllingen foregår slik at jeg har kornsekken i en gjæringsbøtte sammen med skyllevannet i 15 minutt, du bør få mer sukkerstoffer ut av mesken ved denne metoden enn å bare helle varmt vann over som renner rett gjennom. Dette har gitt meg litt større volum etter kok enn programmet sier jeg skal få, men jeg får samme OG, ergo jeg har litt bedre effektivitet enn jeg regner med.

Det er teknisk sett bare å prøve seg frem til du finner din måte å gjøre ting på, så vil du etter noen batcher få teken på det!
 
eirik_IPA skrev:
Hei
Jeg brygger med biab og ekstrakt, og mesker vanligvis med tre liter vann pr kilo malt. Det jeg så langt synes funker best, er å la posen renne av seg det meste over gryta før jeg deretter slenger meskeposen over i et gjæringskar og tilsetter nok skyllevann til å nå ønsket kokevolum. Rører rundt og lar det stå i noen minutter, før meskeposen får renne av seg på nytt. Har så langt fem brygg med gode resultater.

Jeg taper cirka en liter vann pr kilo malt i mesken, men taper ingenting i skyllingen da malten allerede er mettet med vann. Jeg pleier ikke å skylle mer enn en gang, men vanner heller ut den ferdige vørteren (med vann rett fra springen) for å få ønsket OG og volum etter kok. 

Jeg gjør akkurat det samme med stor suksess. 70-80 % effektivitet avhengig av mengde malt jeg benytter.
 
Hm. Men, når jeg tidligere har oppnådd beregnet OG uten å skylle, hva vil skjer når jeg tilsetter skyllevann for å oppnå ønsket kokevolum?  :jaha:

Edit; Glemte å si takk for alle gode svar!
 
Før kok må du har mer vørter enn planlagt sluttvolum.

Det fordamper, og skal fordampe under kok.
 
Fordampningen kalkulerer jeg med. Det er beregningen med mengden av vørter før koking som jeg synes er litt tricky med Biab. Satser på å kjøre gjennom noen ekstra liter vann gjennom posen, og heller ta en før og etter måling før kokingen. Takk igjen for gode innspill!
 
M'kay. Gjorde en litt annen vri denne gangen. Etter mesking, satte jeg posen over gjæringskaret (ikke nedi) og skylte over med 3,5 liter gjennom en sil. Fikk tilbake sånn ca nøyaktig tilbake absorbert mengde. Tok en måling før og etter skyllingen. Før skyllingen ble 1.058 (oppskriften skulle tilsi 1.059). Etter skyllingen falt den til 1.054. Dette ble forøvrig også OG etter kokingen. Blir mer øl i karet, men den blir noe svakere. Som antatt.

Neste batch kommer jeg til å sette hele posen i tilsvarende mengde vann etter NicolaiGJs metode. Virker veldig fornuftig. 15 liter AAA står uansett og gjærer helt etter klokken, og til helgen blir det minibatchbrygging av en American Stout.
 
Elkev skrev:
Etter skyllingen falt den til 1.054. Dette ble forøvrig også OG etter kokingen.

Dette høres litt rart ut. Hadde du ikke avdamping under kokingen? :p

For øvrig kan jeg si at jeg bruker BIAB-profilen i Beersmith til vannberegning, og der ser det ut som om det regnes med 0,612 L aborbert vann per kg malt. Altså: Hvis du skal ha 20 liter før koking og mesker med 5 kg malt må du ha 0,612*5+20 = 23,06 L vann i gryten til innmesk (forutsatt null skylling). Dette stemmer sånn høvelig med virkeligheten, litt avhengig av hvor voldelig du skviser posen.
 
Normal avdamping. Samme temp på alle målinger.

Edit; Sånn for sikkerhets skyld: OG burde være litt høyere enn SG?

Gjorde en ny kalibrering av termometeret mitt i dag, og sannelig viste den ikke 98 grader blankt på kokende vann. Sånn sett har mesketempen min vært bedre enn jeg trodde, da den da har ligget på jevnt 67 grader i stedet for 65. Men, da har jeg også målt med økslevekten i 22 grader, i stedet for 20 grader. Antar at det har en innvirkning på selve OG'en? Uansett målte jeg både SG og OG på samme temp, og de gav meg samme resultat....
 
Elkev skrev:
Normal avdamping. Samme temp på alle målinger.

Edit; Sånn for sikkerhets skyld: OG burde være litt høyere enn SG?

Gjorde en ny kalibrering av termometeret mitt i dag, og sannelig viste den ikke 98 grader blankt på kokende vann. Sånn sett har mesketempen min vært bedre enn jeg trodde, da den da har ligget på jevnt 67 grader i stedet for 65. Men, da har jeg også målt med økslevekten i 22 grader, i stedet for 20 grader. Antar at det har en innvirkning på selve OG'en? Uansett målte jeg både SG og OG på samme temp, og de gav meg samme resultat....

SG før koking var altså lik OG (koking ferdig)? Da har du akkurat samme sukkerkonsentrasjon i væsken før og etter koking, som er veldig rart, siden det forsvinner vann (avdamping) når du koker. Sukkeret fordamper ikke, så etter koking har du like mye sukker fordelt på mindre vann, altså høyere sukkerkonsentrasjon = høyere SG.

Hva var volumet i gryten før og etter koking?
 
Ca 17-18 før koking, 15 etter koking. Er enig i at dette virker rart. Passet på at temp var lik på alle målinger, og at det ikke satt bobler på vekten.
 
Ikke for å være frekk, men noe galt har du nok gjort under målingen.
Dersom volum gikk fra 17-18 liter før kok til 15 liter etter har duhatt en fordamping på ca 15%.
Du har da hatt omtrant tilsvarende endring i sukkerkonsentrasjonen også.
 
Ja gitt at du hadde SG=1,054 før koking burde du hatt SG=1,063 etterpå (54*17,5/15=63). Jeg skjønner ikke hva som har skjedd hvis du har brukt samme hydrometer ved samme temperatur (målt med samme termometer) ved begge målingene. Sikker på at du ikke har lest av 10 poeng for mye eller lite, henholdsvis før og etter koking? :p
 
Mener selvsagt at jeg leste av riktig, men man kan selvsagt ta høyde for at jeg har blingset :jaha:

Spørsmålet er da om det ikke er OG'en jeg må ha blingset på, ettersom de to SG målingene ble tatt samtidig. Brygget har gjæret godt i snart 2 dager, og verdiene vil nok ha falt noe, men ville det være hensiktsmessig å ta en aldri så liten (og gjennomført hygienisk) måling i dag?

Tesen er at hvis jeg har blingset, og verdien i dag viser noe i nærheten av min OG måling etter to dager gjæring, så skulle vel all "logikk" tilsi at den opprinnelig var en del høyere enn hva jeg har gitt uttrykk for.
 
Elkev skrev:
Mener selvsagt at jeg leste av riktig, men man kan selvsagt ta høyde for at jeg har blingset :jaha:

Spørsmålet er da om det ikke er OG'en jeg må ha blingset på, ettersom de to SG målingene ble tatt samtidig. Brygget har gjæret godt i snart 2 dager, og verdiene vil nok ha falt noe, men ville det være hensiktsmessig å ta en aldri så liten (og gjennomført hygienisk) måling i dag?

Tesen er at hvis jeg har blingset, og verdien i dag viser noe i nærheten av min OG måling etter to dager gjæring, så skulle vel all "logikk" tilsi at den opprinnelig var en del høyere enn hva jeg har gitt uttrykk for.

Sannsynligvis har gjæringen gått for langt til at du klarer å vurdere om OG var 1,054 eller 1,063, men du kan jo alltids prøve. Jeg ville gitt blaffen. Uansett hvilket tall som stemmer vil du ende opp med øl!  :yes: Det viktigste er tross alt ikke alle disse tallene (med mindre du skal delta i en gitt klasse i en konkurrase), men at resultatet er noe du setter pris på selv!
 
Hannaas skrev:
Sannsynligvis har gjæringen gått for langt til at du klarer å vurdere om OG var 1,054 eller 1,063, men du kan jo alltids prøve. Jeg ville gitt blaffen. Uansett hvilket tall som stemmer vil du ende opp med øl!  :yes: Det viktigste er tross alt ikke alle disse tallene (med mindre du skal delta i en gitt klasse i en konkurrase), men at resultatet er noe du setter pris på selv!

Heller også mot å la vær å tukle med brygget nå. Worst case scenario med en god utgjæring vil vel være at jeg muligens ender opp med et noe sterkere øl til påske enn først antatt. Det kan jeg leve med  ;) Konkurranser kan jeg heller satse på når jeg har holdt på en stund. Er innledningsvis fornøyd med å ha funnet en hobby som jeg så til de grader trives med.
 
Tilbake
Topp