BIAB & stegmesking

Aasberg

Norbrygg-medlem
Noen som har prøvd dette? Forsøkte dette for første gang idag. Rørte godt mens jeg varmet opp mellom stegene, men det brente seg i bunn av kjelen. Noen tips?
 
Lavere effekt, mer røring og ikke for tørr mesk.
Kan svi seg for meg også men tror det er bare når jeg bruker hvete.
Bedre gryte kan også hjelpe.
 
Kan forklare en del, brygget wit jul der det er en god del hvete. Har du merket noe negativt med de brygga som har brent seg?
 
Nei har ikke merket noe negativt med smaken pga dette. Hadde skiftet ut gryta da.
På det meste har "svimerket" vært ca 5 cm i diameter.
Er forsiktigere med varmen på de med hvete.
 
Jeg har stegmesket en del. Gjør det ved å tilsette kokende vann i mesken. How to Brew inneholder relevant matte. Det fungerer bra så lenge du har nok plass i kjelen. Nå for tiden bruker jeg stort sett kun single infusion, av og til med mash-in, bare fordi det er mindre styr, og jeg synes ølet fortsatt blir godt :)
 
Jeg bruker en damprist fra coop i min 19liters kjele. Tror rista har ca 28cm i diabetes. Bruker en pumpe fra ebay og ekstern induksjonsjokoladeplate.
Kjører full pupp på plata mens jeg sirkulerer mesken. Tar omtrent 1-2min per grad. Klarer fint å få til stegmesk og utmesk, samt klar vørter. Vurderte å montere pid'en. Men dette funker såpass bra at jeg heller bruker den til en dedikert sous vide-boks.
 
Jeg bruker en damprist fra coop i min 19liters kjele. Tror rista har ca 28cm i diabetes. Bruker en pumpe fra ebay og ekstern induksjonsjokoladeplate.
Kjører full pupp på plata mens jeg sirkulerer mesken. Tar omtrent 1-2min per grad. Klarer fint å få til stegmesk og utmesk, samt klar vørter. Vurderte å montere pid'en. Men dette funker såpass bra at jeg heller bruker den til en dedikert sous vide-boks.

For mye "induksjonsjokoladeplate" kan fort gi "28cm i diabetes".
 
Tilbake
Topp