BIAB, vannmengde, skylling osv..

Hei,

Jeg sliter fremdeles litt med å forstå dette med mengde på meskevann og skylling osv..

La os ta en enkel oppskrift bergnet på 25 KG (Gahr sin bryggselv.no APA pakke):

Ca 5.5kg malt beregnet OG på rundt 1055

Jeg har fått tips om å meske med så mye vann som mulig i min 36L kjele. Så da blir det  36 minus 5.5kg/L så da havnet vi på 30 liter vann til mesk. Men andre sier 2.5 liter vann pr kg malt. Da ender vi på 13 liter meskevann.

Hva ville dere gjort, eller hva gjør DU om du har samme oppsett? Mulig jeg er treig men jeg sliter litt med dette. Det er mulig jeg rett og slett har lest for mye om det, og surrer sammen alle tipsene.

Jeg slet sist med for lav OG pga for mye vann.
 
Jeg brygger også BIAB med en 36 liter kjele. Jeg gikk opp til 3 l/kg vann til mesken og dette trakk opp effektiviteten min betraktelig. Problemet mitt er at jeg har et gap øverst i gryten fra mesken til kanten, og dette gir meg varmetap under meskingen. Jeg har ennå ikke prøvd No Sparge, evt å meske med mest mulig vann, men jeg tror det kan være verdt det for denne type brygging. Jeg syns det er relativt vanskelig å beregne i forkant hvor mye væske jeg skal ha i, derfor noterer jeg alt vannet jeg har i og lar erfaringen hjelpe meg på vei. Foreløpig ser jeg at jeg tidligere har vært veldig konservativ med vannmengden, og dette har gått ut over effektiviteten.
 
Hei,
jeg har brygget ganske mye med BIAB og jeg har altid alt vannet jeg forventer å trenge i kjelen helt fra starten av. De få gangene jeg har prøvd å få mest mulig vørter ut av oppsettet har jeg skyllet posen i en annen gryte og helt skyllevannet oppi gryten med resten av vørteren. Stort sett gidder jeg ikke skylle. Jeg etterfyller eventuelt med rent vann dersom jeg ser at OG kommer til å bli for høy.

Jeg pleier å regne med å miste en snau liter vann per kilo malt. Effektiviteten pleier å ligge på 75 til 80 % hvor de høyeste verdiene er for det svakeste ølet.

Lars-Erik
 
Størrelsen på kjelene mine gjør at jeg mesker i en, skyller i en annen og koker i begge. Best utbytte har jeg hatt med ca 3 l vann pr kg malt for mesking, og når mengden med skyllevann er slik at jeg ender opp med å ha brukt rundt 0,2 kg malt pr liter samlet mengde vørter før koking. Meskeeffektiviteten har da ligget mellom 73 og 81%.

Nå lar jeg ikke effektiviteten være styrende, men ønsket OG. Den høyeste maltmengden jeg har hatt pr liter avtapning er 0,29 kg, da gikk effektiviteten ned til 66%.

Mvh
Helge
 
Tilbake
Topp