Brygging av biere de garde

Nå er vel ikke Kinn et fransk bryggeri heller.
Men hva i alle dager har det med saken å gjøre. Selv om 7 fjell lager en amerikansk ipa, så er det vel like mye en amerikansk ipa selv om dere er et Norsk bryggeri. Det var vel øl-typen som ble diskutert her, og ikke bryggeriets nasjonalitet.
 
Selvsagt. Skulle vært et smilefjes på slutten der, men det kom ikke med. ;)

Biére de garde er i utgangspunktet en fransk øltype, og franske bryggerier bruker stort sett lagergjær eller relativt nøytral alegjær og lave gjæringstemperaturer til disse ølene. Det gjør at de moderne versjonene av ølet jevnt over er maltpregede øl uten belgisk gjærpreg. De er ikke særlig like saison, selv om de historisk sett har vært gårdsbrygg (saison har heller ikke nødvendigvis hvete).

En del nyere tolkninger bruker belgisk gjær, men det er ikke spesielt i tråd med den vanlige franske tolkningen av ølet.
 
Det stemmer ja, men i 1905 beskrev R.E. Evang Biere de Garde som "purposely allowed to become sour and at the same time acquiring a vinous flavour." Så noe utenom den vanlige lagergjæringen eller ale-gjæringen må ha skjedd i gamledager.
 
Ja, som sagt, opprinnelig er det gårsbrygg som ble lagret (hence "biére de garde", øl til lagring). Dagens øl lagres gjerne kaldt en stund, og har derfor (særlig de gjæret med lagergjær) mer til felles med bokkøl enn belgisk øl.

Fransk biére de garde en skikkelig snop.
 
Vet du om Franske Biére de Garde på polet? Jeg har en flaske Solsnu stående på lageret, og det kunne vært morsomt å sammenligne.
 
Nei, jeg vet ikke om noen på polet.

Klassiske eksempler er f.eks. Jenlain, 3 Monts, Castelain, Ch'ti og La Choulette. Noen finnes i flere fargevalører, gjerne merket blonde, ambrée eller brune. Mange er korket med champagnekork, noe som gir enkelte av dem et hint av korkpreg. Dette blir ikke sett på som en feil i biére de garde.
 
Fanden. Og ingen på systembolaget heller. Jaja - Da får jeg vel kose meg med Solsnu.
Men jeg skal muligens til Frankrike til sommeren, så da kan det vel la seg gjøre å finne noe.
 
Hvis dette er å banne i kirka, så for all del, si ifra. Men jeg har sett litt på litt eksperimenter med India Farmhouse Ale, kunne det vært et eksperiment å forsøkt seg på noe lignende her, eller vil lagringa ta livet av det meste uansett? en måned på flaske er vel ikke helt døden for humle heller?
 
Hvis du bruker brett vil humlesmaken kunne holde seg lenger, fordi brett fortsetter å forbruke oksygen under lagringen. Jeg synes min India 100% Brett Ale fremdeles er god (kanskje enda bedre), nå ca. 1 år etter tapping. (OT)
 
Hvis du bruker brett vil humlesmaken kunne holde seg lenger, fordi brett fortsetter å forbruke oksygen under lagringen. Jeg synes min India 100% Brett Ale fremdeles er god (kanskje enda bedre), nå ca. 1 år etter tapping. (OT)
Stygt redd for at det er et hakk over mine begrensede evner :)
 
Har iallefall bestilt noen flasker fra Frankrike for å teste, så jeg vet litt hva jeg skal sikte meg inn på her.
 
@Duckboot:
Jeg var i Paris for et par månder tilbake. Å finne håndvergsbrygg der var jammen ikke lett. Og av de franskmennene jeg snakket med var det ikke en som noensinne hadde hørt om "tradisjonelle franske øl". Så å planlegge godt på forhånd og plotte inn på kartet er en fordel.

"Hva er galt med vin?" fikk jeg høre en del ganger.
 
Fikk oppskriften hos Kinn Bryggeri på Solsnu her forleden dag. For de som er interesserte:

Her kjem oppskrifta på Solsnu.


OG 1.067 FG 1.010


85,5% Pilsner Malt

9,5% Munich Type II

4,5% Carahell

0,5% Carafa Special Type II


Meisketemperatur 63 grader


Bitterhumle: Northern Brewer

Aromahumle: Hallertauer Mittelfrüher


IBU justeres til 25.

Forholdstall: I vår oppskrift på 4000L brukar vi 3,7kg bitterhumle og 3kg aromahumle.


Gjæres ut på 18 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
 
Fikk oppskriften hos Kinn Bryggeri på Solsnu her forleden dag. For de som er interesserte:

Her kjem oppskrifta på Solsnu.


OG 1.067 FG 1.010


85,5% Pilsner Malt

9,5% Munich Type II

4,5% Carahell

0,5% Carafa Special Type II


Meisketemperatur 63 grader


Bitterhumle: Northern Brewer

Aromahumle: Hallertauer Mittelfrüher


IBU justeres til 25.

Forholdstall: I vår oppskrift på 4000L brukar vi 3,7kg bitterhumle og 3kg aromahumle.


Gjæres ut på 18 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
Dette er en gammel tråd, men jeg prøver likevel. Nedskalert du malt og humle lineært, og på hvilke tidspunkt i kokingen tilsetter du humle? Var brygget vellykket?
 
Vurderer å prøve meg på en Biere de Garde etterhvert. Det er et par fine oppskrifter her.

Kaster inn i tillegg et par fra Craft Beer & Brewing


Men mitt spørsmål er mer omkring bruk av franske humler i denne type øl.

Har funnet 3 som er tilgjengelige i det norske markedet. Noen som har erfaring med Strisselspalt, Mistral og Barge Rouge?



 
Ser at det var lite respons her.
Har brukt Strisselspalt noen ganger i undergjæret øl.
Likte den godt og kan tenke meg å bruker den flere ganger hvis det passer slik.
 
Tilbake
Topp