Bilder av mitt bryggeri + bryggedag

Erlendso

Dommer
Her er noen bilder fra i går. Skulle egentlig brygge en "Blonde ale", men pga. mangel på egnet gjær ble det en belgisk pale-ale, med Wit-gjær.

På bilde 2 ser det ut som du lar skyllevannet sprute rett ned i mesken fra hull i røret som ligger over kjølebagen/meskekaret. Å plaske med varm vørter kan medflre en risiko for oksydering av vørteren. Jeg tror jeg ville laget en annen innretning for å få spredd skyllevannet over mesken uten plasking, f.eks. ved å lage en spreder som ligger på toppen av mesken, gjerne dekket av væske.

Tore B. skrev:
På bilde 2 ser det ut som du lar skyllevannet sprute rett ned i mesken fra hull i røret som ligger over kjølebagen/meskekaret. Å plaske med varm vørter kan medflre en risiko for oksydering av vørteren. Jeg tror jeg ville laget en annen innretning for å få spredd skyllevannet over mesken uten plasking, f.eks. ved å lage en spreder som ligger på toppen av mesken, gjerne dekket av væske.

Burde kanskje nevne at jeg ikke resirkulerer vørter, det er bare vann som kommer ut av dette kobber-røret.

Mener du at kopper-røret heller burde vært "under vann-overflaten"? Jeg hadde alltid trodd at det ikke var fare for oksidering ved skylling? Jeg må innrømme at jeg har prøvd å kopiere Gahr sin fly-sparging metode, og ølet har vært bra. Men er selvsagt alltid åpen for forbedringer.  :beersmiley:

Det er null problem å la skyllevannet dryppe over mesken, så lenge denne ikke hvirvles opp. Lav høyde er selvsagt best. Oksydering er helt uproblematisk, så lenge du ikke plasker svært mye.

Forresten: Ved siste brygging fikk skyllevannet litt lav temperatur mot slutten. (ca. 70 °C) Begynte med 80 °C

Er dette problematisk? ???

Lavere temperatur på skyllevannet fører til dårligere ekstrahering av sukkerstoffer fra mesken (i og med at kaldere vørter er 'seigere'). Og hvis ikke du allerede har økt mesketemperaturen til hele mesken til ca 75 °C så vil amylaseenzymene fortsette med sukkerspalting, noe som ikke nødvendigvis trenger å føre til annerledes øl, alt etter tidene og meskestegene. Det står vel en artikkel i medlemsseksjonen på forumet som omhandler enzymaktivitetene under mesking.

Ikke nødvendigvis et problem, men det er ok å holde mest mulig stabil temperatur. Jeg justerer skyllevannet med kokende underveis. Litt mer arbeid, men funker fint.

Erlndso. På bilde nr. 6 har du et termometer som såg meget bra ut. Hvor har du kjøpt det? og er det vanntett hele veien?

Tore B. skrev:

Så man bør ha en slange fra meskekarret til bunnen av kjelen man koker i?
Har til nå bare latt det renne fra meskekarret å rett ned i kjelen
241_img_2516_1.jpg

Jeg bruker en slange som går nesten helt til bunnen av kokekaret, men for å være helt ærlig, så tror jeg det ikke betyr så voldsomt mye. Når man ser på praksisen med hop backs i tradisjonelle bryggerier i England, hvor den varme vørteren formelig fosser ut i åpne kar, tror jeg problemet med "hot side aeration" er litt overdrevet. Nå skal det sies, at de fleste engelske øl egentlig er ment for raskt konsum, så en eventuell oksydering får nok ikke særlig tid til å utvikle seg, men hvis man vil ha øl som skal lagres en stund, så skader det i alle fall ikke å være forsiktig.

Jalle skrev:
Erlndso. På bilde nr. 6 har du et termometer som såg meget bra ut. Hvor har du kjøpt det? og er det vanntett hele veien?

Det er fra Clahs Olson! Tror det kostet under 100-lappen..  Har sjekket det opp mot vanlig kvikksølv, og det virker som det ikke er så verst kalibrert fra fabrikkens side. Tror nok desverre ikke elektro-delen er vanntett, men målepinnen er beregnet for laboratoriet/ dvs. varme og kalde væsker.  :beershove:

Steinar; Er det et gjæringskar eller et meskekar du har som vannkilde?

Handlet kjølebokser på EuroPris ser jeg... ^-^
Jeg bruker og disse kjøleboksene, en til mesk og en til skyllevann. Jeg merker også at skyllevannet blir kaldt mot slutten, ned mot 70 grader. Mesken holder seg med ca. 1-2, maks 3 grader temperaturfall i løpet av en time.
Jeg sysler med tanken om å installere ett varme element (som jeg demonterte fra en defekt vaskemaskin) i skyllevannstanken. Tenkte da å bruke UT100 for å kontrollere skyllevannstemtperaturen. Noen som aner om temperatur sensoren på UT100 tåler å bli dyppet i vann?

Temperatursensoren i UT100 tåler å være i vann, leste jeg i bruksanvisningen i går (da jeg satte den opp mot min fryseboks).

Når det gjelder å holde oppe temperaturen i meskekaret, sliter jeg også litt med det. Jeg har tenkt på muligheten av å bruke en grilltenner (løst varmeelement montert på håndtak, fåes på bl.a. Clas Ohlson) til å røre i mesken med. Da kan jeg får fordelt varmen ganske jevnt, og eventuelt øke temperaturen uten å måtte fylle på for mye varmt vann vann før utvasking. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg hadde en periode tilgang til et RIMS-meskesystem basert på pumpe og varmekolme med nøyaktig varmestyringssystem, men syns det gikk med alt for mye tid til rengjøring og mikk-makk. Så jeg gikk tilbake til infusjonsmesking. Keep it simple!

Er marginene virkelig så små at man ikke tåler 2-3 grader temperaturfall på en time? Gir dette dramatisk utslag i smak? I hope not.  :ber:

Nei, det tror jeg ikke betyr noe....
Men temperaturen i skyllevanns-tanken min faller fra 78 til ca 70 på den timen jeg bruker på "fly sparging". Det er kanskje litt for mye?
(Temperaturen i mesken den timen den står før jeg begynner å skylle faller bare fra ca 67 til 65 , det må jo være bra)

Vannbeholderen til skyllevannet er et meskekarr fra petit.
Men har nå borret hull i toppen så det blir brukt som gjæringskarr.

Tilbake
Topp