Billige rustfrie gjennomføringer?

Jeg går rundt og spekulerer på å bygge et mini-HERMS for byrgg på 10L. For husfredens del vil jeg presse prisen på delene så langt ned som overhodet mulig. Til sammen skal jeg ha fire-fem gjennomføringer med innvendige gjenger, og selvfølgelig tenkte jeg at dette måtte være noe som alle forhandlere av VVS-greier måtte ha. Men neeeida...

Så hvor finner jeg det da? Er slike gjennomføringer så sært eller kaller våtromsfolka det for noe annet?
 
Er den dyp nok til å feste kran på utsiden og dip tube innsiden av, begge på de innvendige gjengene? Det går jo an å sette en 3/4 kran på utsiden, men det er litt voldsmont på mine små kjeler. Jeg har gjengeverktøy, så jeg har spekulert i å kjøpe noe ala skroggjenomføringer til båt, og så gjenge de innvendig selv.
 
Så hvor finner jeg det da? Er slike gjennomføringer så sært eller kaller våtromsfolka det for noe annet?

Gjennomføring for ein vanleg hus-rørleggjar betyr vel oftast å gå gjennom ein vegg og sidan det ikkje er fullt opp med væske på andre sida så treng dei neppe tetta så veldig mykje rundt røret dei borar i veggen. Vanlege hus-rørleggjarar jobbar vel også lite med rustfritt - det går mest i pex-plast, PP-plast, kopar og messing. Og så er det vi ser på badet og kjøkkenet ofte fornikla.
 
Er den dyp nok til å feste kran på utsiden og dip tube innsiden av, begge på de innvendige gjengene? Det går jo an å sette en 3/4 kran på utsiden, men det er litt voldsmont på mine små kjeler. Jeg har gjengeverktøy, så jeg har spekulert i å kjøpe noe ala skroggjenomføringer til båt, og så gjenge de innvendig selv.

Jeg har festet en diptube på den ene siden og hurtigkobling på den andre, begge inni. Bruk nok gjengetape, så blir det tett før de møtes. Den er 2,3 cm lang.
 
Haha! Ja, jeg skjønte det fantes på Ebay, men å søke på akkurat den type gjennomføringer er litt vanskelig når jeg ikke aner hva det heter på engelsk. Fant endel ting som var nære, men ingen sigarer - før nå! (EDIT: De er ikke gjenga innvendig, men det skal vel la seg gjøre med gjengeverktøy!)

@ØyvindO: Supert! Jeg tror nesten det er hva doktoren foreskrev! Kuleventiler og sånt har jeg funnet og fått bekrefta at de funker til bruken (kilde: internett...) Så liten som mulig, uten å bli knøvlete eller ikke passer med noe er midt i blinken. Takk for tipset.

Bare sammenligne litt priser med frakt på toppen og sånn nå så blir det snart borring. Har samla vannkokeelementer, kokeplater og alskens skrot som jeg skal prøve forskjellige løsninger med her nå. Forhåpentligvis har jeg bygd en liten HLT med spiral til å sirkulere vørter om ikke så lenge. Solar Project-pumpa passer mitt minioppsett ganske fint!
 
Sist redigert:
Søk også litt på aliexpress.com. Der er det enda mer rustfrie rørdeler og stort sett bedre priser. Jeg har kjøpt gjennomføringer og diverse rørdeler derfra.
 
Se ser veldig bra ut, ja! Men nå når jeg har lært meg hva ting heter på engelsk så må jeg si at kinegreiene er jo fullstendig hysterisk billige... Og gratis frakt?! Hvordan får de det til? Sju kroner for ei sånn pipe-fitting er jo latterlig.
 
Les nå en gang til hva Katla skriver. Ikke alle nippler er like godt egnet til vårt formål.
Slik jeg tenker, koniske gjenger tetter over gjengene (ikke så gunstig for oss som gjennomføring), paralelle mot maskin flate og gjerne med o-ring eller annen tetningsring.
7 kr for noe som ikke er brukende er 7 kr for mye :)
 
Og gratis frakt?! Hvordan får de det til?

Det kommer av en gammel avtale i verdenspostkonvensjonen, der det heter seg at lavkostland skal rimelig kunne sende post til høykostland. Samt at Posten er forpliktet til å levere varen innenlands til deg uten ekstra kostnad. Avtaler med fraktselskaper som gjør at man kan benytte ubrukt containerplass for en slikk og ingenting, billig arbeidskraft, osv. gjør også sitt til at dette blir billig. Om materialene er garantert den legeringen som er påstemplet, om kvaliteten er like bra som vestlige leverandører, eller om det etisk sett er det beste å handle fra Kina er en annen diskusjon ;)
 
Det har du rett i. De oppgitte spesifikasjonene på ebay-greiene er gode nok. Rustfrie, npt-gjenger osv. Tydeligvis flere som har lykkes med de i hjemmebrygginssystemer og. Jeg er mest skeptisk til om de presist nok produsert. De er ganske rufsete inni og med mange trivelige steder for byllepest å bosette seg i! Jo enklere renhold jo bedre.

Når det gjelder det etiske så er jeg helt enig. Og jeg har vært flere ganger innom Bakke Brygg og mast på om ikke de kan ta inn litt sånn hardware, betaler gjerne litt ekstra til min lokale leverandør av stæsj! Men må jeg handle på nett så er sju kroner og gratis frakt noe ganske annet enn sytti kroner pluss frakt.
 
Ebay har en del, men som nevnt litt utfordrende å søke på tekniske saker på engelsk. Prøv "1/2 weldless bulkhead" og "1/2 weldless fitting" og "1/2 stainless 4 way" eller "stainless threaded elbow/angle"...
 
Tilbake
Topp