Billigst mulig!!!

Hvordan brygge øl billigst mulig?
Det er mange studenter og andre over 18 år som har begrensede midler. Så her er hvordan jeg mener det kan gjøres billigst og enklest mulig.

Utstyr:
Hevert
Gjæringsdunk (det går med en stk, men to er ideelt)
Gjærlås.
Ballongvask.
Klor.
Termometer.
Ølsett. Dansk type er vel den som treffer den norske gjennomsnittsforbruker best.
Alt dette finnes på Europris.
Med to dunker kommer det på ca 550kr. neste brygg koster ca 170kr utenom litt vaskemiddel og klor som kommer etter noen brygg...

Greit ekstra utstyr som man kan kjøpe litt etter litt:
Flasketre. Det første ekstra jeg hadde fått tak i...
Flaskespyler. God nr 2.
Tappekraner til dunker.
Flaskefyller.
Korkemaskin. Bordmodell, ikke håndholdt da denne bare tar flasker med høy tut. flasker plukker man i flaske containere(returpunkt)
Hydrometer.
Starsan.
Flaskevasker til Starsan..

Fremgangsmåte:
følg anvisningen på boksen. vedr blandingsforhold.
Kok opp vann og tilsett 2kg sukker. For mye sukker ødelegger smak og gjør ølet for alkoholsterkt, da kan du heller sette vin...
Legg boksen i varmt vann i minst 10 min, tørk godt av den og hel innholdet i karet.. fyll boksen med kokt vann slik at alt innholdet løser seg opp og blir med oppi i dunken.
Fyll på med det kokende vannet, rør ut innholdet fra boksen med en visp du har kokt i vannet. tilsett rent vann fra springen og rør litt rundt at varmt og kaldt blander seg.
Mål temp, er den bra tilsetter du gjæren og setter lokket med gjærllås på.
Ikke sett dunken rett på varmekabler, bygg opp med noen små plankebiter.
Da har du satt din første øl!

Etter 14-16 dager stikker du om ølet fra en dunk til den andre uten å få med bunnfallet, Sett dunken høyt noen dager i forveien slik at ikke bunnfallet ristes opp. Ølet kan tapes direkte fra dunk og på flasker. Men det anbefales å stikke det om.
Kok opp ca 1dl vann og tilsett mellom 5-7 gram sukker pr liter øl. Avkjøl.
Noen har sukkerlaken oppi karet det skal omstikkes i før ølet fylles i, jeg bruker å legge på ca 10-20 gram sukker i laken å hive den i dunken om kvelden for så å tappe om morgenen. Da slipper man å røre i ølet og man minsker infeksjonsfaren.

Tapp på flasker som er beregnet for å tåle trykk. Plast brusflasker duger, bruk halvliter ikke 1,5 L Det er lettere å unngå "backlash" fra bunnfall når alt heles i glass i en omgang. Det kommer bittelitt bunnfall på flasken pga ettergjæring på flaske for å skape kullsyre/bobler i ølet. Les på flasken til Ægir og Nøgne Ø.
(Plastflasker kan kjøpes tomme fra butikk, for pant. De skal klores og det er det samme som bryggerier gjør)
La stå i romtemp i 3 uker.
Og det er klart for fest :)

Vask:
VIKTIG!
Desinfiser alt som kommer i kontakt med ølet, vær nøye.
Dunk , hevert, gjærlås ol vaskes med ballongvask.
Hender og termometer spritvaskes.
Flasker og korker settes i en kloroppløsning (10L van 1,5-2dl klor) Gjerne over natten om flasken er smusset, men ca 5-20 min holder for desinfisering. skyll i rent vann. Tips: bruk det andre gjærings karet til å vaske flasker i, da får du plass til alle på en gang.

Ølet blir godt og snadder for lommeboken til en fattig student.
Denne oppskriften kan nok virke latterlig for mange her på forumet, men jeg skulle ønske jeg viste dette tidligere da jeg var student. Da hadde jeg hatt råd til mat istedenfor øl.....
 
Fin tråd!

Jeg pleier å ta ut øverste hyllen i oppvaskemaskinen og bruker denne som flasketre. Tomme ølflasker får man ofte kjøpt kassevis på butikken. 1 kroner pr flaske og 16 kroner for kassen. Alt får man tilbake når man leverer dem inn igjen :)

Et tips som revolusjonerte min flaskeprosess var å gjøre dette over en åpen oppvaskemaskin. Da blir det null søl. Har ikke noe med billig å gjøre men jeg skriver det nå allikevel  :angel:
 
Sotrajohnny skrev:
Fin tråd!

Jeg pleier å ta ut øverste hyllen i oppvaskemaskinen og bruker denne som flasketre.

Her får du stjerne i boken for god ide :)

Jeg hadde ikke oppvaskmaskin da jeg var student. men det går vel an å snike med seg noen skuffer fra en kassert oppvaskmaskin ved en el-butikk.
Med en kraftig avbiter tang kan man lage et ok flaskestativ.
 
Jeg antar at det er en del "fattige" studenter som jobber ved siden av, som servitører eller på bar!
Da er det jo bare å hoppe i glasscontaineren og ta med seg de flaskene det ikke er pant på!
En relativt populær restaurant burde vel produsere nok flasker til en student!:)
 
Naxi skrev:
Jeg antar at det er en del "fattige" studenter som jobber ved siden av, som servitører eller på bar!
Da er det jo bare å hoppe i glasscontaineren og ta med seg de flaskene det ikke er pant på!
En relativt populær restaurant burde vel produsere nok flasker til en student!:)

Jeg jobbet som dørvakt, men omtrent hele lønnen gikk med til øl på "after hours" festene, men angrer ikke et sekund. De festene var legendariske :)

Var ikke akkurat i stand til å samle flasker:)

Skjønner alt for godt hvorfor mange som jobber i utelivsbransjen blir alkoholikere.
Men gøy var det!
 
Et tips til - temperaturen på gjæringa har ekstremt mye å si for resultatet. Pils/lager bruker undergjær, som skal stå relativt kaldt og lenge, mens alevarianter bruker overgjær som skal stå litt varmere og kortere.

Edit: glemte/rakk ikke å skrive ferdig - prøv å få tak i et gammelt kjøleskap, fex fra finn (mye både billig og gratis), og kombiner med en stc 1000 fra ebay (ca 150kr), så kan du kontrollere gjæringstemperaturen ordentlig, det vil helt garantert ha vanvittig god innvirkning på resultatet for lite penger, spesielt for pils/lagertyper (undergjæret).

Evt - har du tilgang på en litt kald kjeller, bod e.l (funker spes bra om vinteren), så kan du kjøpe noen isoporplater på en byggvarehandel, lime sammen til en kasse med lokk, og bruke en stc 1000 med en liten lyspære som varmekilde. Da kommer du ikke under temperaturen i rommet rundt, så er det for varmt hjelper det ikke, men er det kjølig der kan det funke flott.
 
TorsteinO skrev:
Et tips til - temperaturen på gjæringa har ekstremt mye å si for resultatet. Pils/lager bruker undergjær, som skal stå relativt kaldt og lenge, mens alevarianter bruker overgjær som skal stå litt varmere og kortere.

DANSK type fra Europris, er en Ale, som smaker litt som lager/pils.

Å brygge med undergjær trengs muligens litt mere spisskompetanse og et rom med stabil temp på 5-7 grader. Jeg har laget cider med undergjær som sto i en uisolert/frostfri bod i 13mnd. Laget på pressede epler og gjær. Utrolig god.
Men ikke noe jeg vil anbefale en student...
 
Vil du stikke om til ny dunk etter 14-16 dager selv om den fortsatt gjærer?

Jeg har 19L ølfat hvor jeg skal tappe over ølet på.
Med tanke på klarhet i ølet til servering:
Vil det være noe effekt i å kjøle ned plastdunken før man skal helle over ølet til Fatet, eller skal jeg heller kjøle ned fatet med ølet i også tilsette gelatin?
 
glee87 skrev:
Vil du stikke om til ny dunk etter 14-16 dager selv om den fortsatt gjærer?

Jeg har 19L ølfat hvor jeg skal tappe over ølet på.
Med tanke på klarhet i ølet til servering:
Vil det være noe effekt i å kjøle ned plastdunken før man skal helle over ølet til Fatet, eller skal jeg heller kjøle ned fatet med ølet i også tilsette gelatin?
 

Forstår jeg deg riktig så skal du tappe over på et Corneliusfat. Skal du carbonere med gass? eller ettergjære? Ved ettergjæring tilsetter du  sukkerlake og fyller på fatet og setter i en liten dusj med c02 slik at du får blåst ut oxygen fra tanken.
Bunnfallet kommer ut i første halvliter som kastes.... Så lenge fatet står rolig og i romtemp i 3 uker.
Carbonering med gass er det skrevet mye om her på forumet, og det finnes mange som er veldig flinke på hvilke metode som er best.

Hvis det er ølsett du har laget. har det ingenting for seg å kjøle ned dunken snarere tvert imot, skal du senere tappe på flaske fra keg med beergun har dette noe i seg, idet kjøling hemmer skummdanelse og binder kullsyren bedre i ølet.
Tror ikke du trenger gelatin, la dunken stå høyt og rolig noen dager før omstikking.

Blubber det mye i gjærlåsen kan man vente noen dager ekstra før man stikker om, Har et kit selv som har stått på mandag i 14 dager (idag er fredag for senere referanser) og blubbing har avtatt til mindre en et i min. Brukte 2kg sukker. Uansett ikke gå over 3 uker, har opplevd at gjærsmaken blir tydeligere...

Du skriver "helle over ølet til Fatet" håper du mener å bruke hevert :)
 
helle over / tappe vi kranen på plastfatet via slange ned i 19L cornelius fat :)
Skal drikkes rett fra fatet, med CO2 koblet til.
 
yngve skrev:
Kok opp vann og tilsett 2kg sukker. For mye sukker ødelegger smak og gjør ølet for alkoholsterkt, da kan du heller sette vin...

Dropp sukker/farin; bruk sirup istedet:)




Dette under har jeg ærlig og redelig stjælt fra Fossdal-blir vel gjerne billigere enn sett om en handler litt stort

I stedet for ferdig kit, kjøper man 2,5kg lys Dry Malt Extract og 0,5 Dry Amber Extract. Kok dette opp med 4l vann.  Kjøp 100g EKG humle, og tilsett 40g (bitterhumle)når det koker opp, 30g (smakshumle) etter 45 min koketid og 30g (aromahumle) etter 59 min koketid. Eller 60, 15 og 1 som vi bruker det i brygging.Tilsett ønsket kaldt vann fra kranen.  Kjøp SafaleUS05 tørrgjær og tilsett ved 18 grader. La dette stå på 18 grader en uke, så en uke på 20-22 grader. Lag sukkerlake til flaskene for karbonering. 
 
glee87 skrev:
helle over / tappe vi kranen på plastfatet via slange ned i 19L Cornelius fat :)
Skal drikkes rett fra fatet, med CO₂ koblet til.

Co2 må være koblet til ellers får dere ingenting ut av fatet.
Husk å rengjøre fat og koplinger skikkelig før brygget helles i fatet. Sjekk youtube. mange bra vids der.
Har også tappekraner på dunkene, det er genialt. I combo med en flaske fyller er det mer en genialt :)
 
GuttormG skrev:
yngve skrev:
Kok opp vann og tilsett 2kg sukker. For mye sukker ødelegger smak og gjør ølet for alkoholsterkt, da kan du heller sette vin...

Dropp sukker/farin; bruk sirup istedet:)




Dette under har jeg ærlig og redelig stjælt fra Fossdal-blir vel gjerne billigere enn sett om en handler litt stort

I stedet for ferdig kit, kjøper man 2,5kg lys Dry Malt Extract og 0,5 Dry Amber Extract. Kok dette opp med 4l vann.  Kjøp 100g EKG humle, og tilsett 40g (bitterhumle)når det koker opp, 30g (smakshumle) etter 45 min koketid og 30g (aromahumle) etter 59 min koketid. Eller 60, 15 og 1 som vi bruker det i brygging.Tilsett ønsket kaldt vann fra kranen.  Kjøp SafaleUS05 tørrgjær og tilsett ved 18 grader. La dette stå på 18 grader en uke, så en uke på 20-22 grader. Lag sukkerlake til flaskene for karbonering. 

Jeg er helt enig :)

Hvis man kan og vil er dette bedre, men enklere er det ikke og tror ikke det er billigere heller....
 
Dersom målet er å gjøre det så billig som mulig, som jo ofte vil være et mål for studenter, så er det beste ofte at man slår seg sammen med likesinnede og brygger sammen i bryggerlaug. Jeg har sett omtale av bryggerlaug i de fleste større, norske byer, og sågar også en del studentbryggerlaug. Disse folka i Oslo har eksempelvis et bryggeri som ser veldig bra ut: http://www.bryggerlaug.no/
 
Tilbake
Topp