1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Biltema impellerpumpe

En tråd i 'Utstyr' startet av mikslen, 8 Jan 2015.

1. mikslen

mikslen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

2. Hans Einar

Hans Einar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nikkel og messing klinger vel ikke helt godt til vørterpumping, tenker jeg...

3. TSH

TSH
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke prøvd den, men ser at den ikke er beregnet på kontinuerlig drift. Blir litt skeptisk av det.

mikslen liker dette.
  4. mikslen

mikslen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gode poeng begge to :)

5. BeerPal

BeerPal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva er grunnen til at messing og nikkel ikke klinger godt?

Rustfritt stål består av en god del nikkel og mye rørdeler for drikkevann er laget av messing!

6. Hans Einar

Hans Einar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det til kaldt drikkevann ja. Da har jeg misfortstått. Trodde det var lav Ph varm vørter det skulle pumpes.. Men jeg er ingen metallurg, bare lest litt.

7. Marius Sorteberg

Marius Sorteberg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi har brukt en slik til resikulering av vørter i et 25-liters BIAB oppsett. Det var hele tiden meningen at vi skulle oppgradere til noe bedre, så den ble vel brukt til en 5 - 6 ganger før vi oppskalerte utstyret og handlet inn en MD30.

Det som er positivt med pumpa er at den suger godt, selv med luft i slangen (i motsetning til MD30). Den har god flow, og tåler i alle fall 70 grader, men støyer noe.

Poenget med at det var nikkel i pumpehuset tenkte jeg mindre på, skulle uansett ikke bruke den lenge.

Jeg selger min for kr. 300,- om noe er interessert. Den er sikkert god for å flytte vann.

8. Chrisgunde

Chrisgunde
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vet ikke om dette er en fasit,men har lest flere steder om at rør deler som ikke er av rustfritt kan legges i en løsning av edikk og varmt vann. Mener det var en ekspert innen metall som uttalte seg om dette en plass.

9. Noget Undergjæret

Noget Undergjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

10. Frode T

Frode T
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ser det er nikkelplettert messing. Dvs et tynt lag med nikkel utenpå messing. Dvs også at vannet ditt bare "ser" nikkel. Mulig den har vært godkjent for kaldt drikkevann, men de nyeste retninglinjene sier at nikkelpletterte deler per def ikke er næringsmiddelgodkjente. Man bør kanskje gjøre biltema oppmerksomme på dette. De sier at den kan brukes til ferskvann. Jaha? som i drikkevann?

Rustfritt er beskyttet av div oksider bl.a. krom og nikkel og lekker ut disse elementene i små mengder. Vi trenger jo litt av disse elementene.

11. HansV

HansV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Impelleren er av gummi og vil nok sikkert gi smak på varm vørter, ikke noe vi vil ha.
    Heller ikke beregnet for kontinuerlig drift.
    Nikkel og messing er ikke optimalt
    Ikke er pumpa særlig billig heller.
    Konklusjonen er vel at det er bedre å kjøpe pumpe beregnet for brygging, vil jeg tro.

Del denne siden