Det kommer vel litt an på utstyret. Jeg har vanligvis mellom 72 og 80%. Fikk 66% idag tror jeg med dobbel mesk. Sist gang jeg brygget med sikte på 8-9% ABV hadde jeg utbytte ned mot 50%. Da hadde jeg enkeltesk og bommet stygt på målet. Mye jobb med dobbelmesk, men i en grainfather tror jeg absolutt at det er løsningen.Det tror jeg og. Selv om det renner av seint, så er det mer avslappende. Kan jo ta en øl eller tre mens man venter. Jeg hadde horribelt dårlig utbytte i dag. Måtte hive i mer malt enn jeg hadde planlagt for å nå målet, men så kan det se ut som at hydrometeret var litt off, om refraktometeret er riktig. Skal sjekke om det er kalibrert i morgen.
Den burde det. Du begynner kok på 1.115?
Hvor mange liter har du til kok?
Vitale data kommer i morgen. (=Senere idag)Er fortsatt fire som ikke har fylt ut OG i skjemaet. Men haha du safet med ett poeng..
Kjør på. Espresso, artig. More coffee.
Er helt grønn på dobbeltmesk. Hvordan gjør du det i Grainfather?Det kommer vel litt an på utstyret. Jeg har vanligvis mellom 72 og 80%. Fikk 66% idag tror jeg med dobbel mesk. Sist gang jeg brygget med sikte på 8-9% ABV hadde jeg utbytte ned mot 50%. Da hadde jeg enkeltesk og bommet stygt på målet. Mye jobb med dobbelmesk, men i en grainfather tror jeg absolutt at det er løsningen.
Leste i dag at kanonkommandøren på Oscarsborg den natta het August Bonsak. Da vet jeg hvem som blir min leverandør av malt til neste år!
Hvis det var meg du tenkte på, så skulle jeg i dag, men måtte utsette det til i morgen. Blir kverning og oppsett av utstyr i dagEr alle som brygget i går i mål? Alle problemer, uhell og pitching er unnagjort?
Var vel en som skulle brygge i dag?
Aha, ja stemmer. Eiriksen. Da venter jeg med årets oppsummering til du har det på dunk.Hvis det var meg du tenkte på, så skulle jeg i dag, men måtte utsette det til i morgen. Blir kverning og oppsett av utstyr i dag
Takker Satser på å komme gjennom det med alle meskespader og kar i beholdAha, ja stemmer. Eiriksen. Da venter jeg med årets oppsummering til du har det på dunk.
2,5 pakke Nottingham. Har startet fint.Det spørs nok hvor mye du pitcher. Jeg har selv alltid gjort det etter ca 12 og 36-48 timer, bare av vane, om det er nødvendig med de mengdene jeg har pitchet aner jeg ikke.