Nede på 1,008...Så nå gikk du for lettøl?![]()
Nede på 1,008...Så nå gikk du for lettøl?![]()
Nei, si det.Men var det en del av sjøforsvaret i 1940? Wikipedia og snl ser ikke ut til å være helt enige.
Jeg leser både snl og wikipedia til å være litt uenige om det ble flyttet fra Hæren til Sjøforsvaret i '33 eller '34, men begge har da KA under Sjøforsvaret i '40.Men var det en del av sjøforsvaret i 1940? Wikipedia og snl ser ikke ut til å være helt enige.
Wikipedia:Jeg leser både snl og wikipedia til å være litt uenige om det ble flyttet fra Hæren til Sjøforsvaret i '33 eller '34, men begge har da KA under Sjøforsvaret i '40.
Joda, men tar du med setningene før:Wikipedia:
"I 1957 ble Kystartilleriet sammen med Marinen innpasset i den nye felles forsvarsgrenen Sjøforsvaret. "
Det gjør det isåfall lettere, for sjøforsvarets grader virker det mulig å få greie på.Nei, si det.
Hvis jeg skal tippe så vil jeg si at snl virker mest troverdig. Det er mer detaljer og virker å være skrevet av noen som har mye kunnskap.
Så ut fra det var kystartilleriet en del av sjøforsvaret i 1940.
Joda, men tar du med setningene før:
"I 1934 ble landfestningene overført til Feltartilleriet og navnet endret tilbake til Kystartilleriet. Samtidig ble Kystartilleriet tatt ut av Hærens organisasjon og flyttet til Marinedepartementet."
så er det iallefall ikke under Hæren i '40. At wikipedia og snl så er uenige om når det begynte å hete "Sjøforsvaret", er en annen detalj.
Jeg forsto det som det var en egen grein før det blei, sammen med marinen, til sjøforsvaret.Ja, det var ikke under hæren i 1940, men under et eller annet sjø/marinerelatert.
Her er det bare ene bøtta som gjærer.... Stikke om en gang til da, få begge oppi en fermzilla som nå blei ledig.så i dag stakk jeg om til plastbøtter og tilsatte sukker og EC-1118.
"Alternate" er nok mye riktigere på et så sterkt øl, ja.Vossagjengen (Sigmund Gjernes kveik) har senket SG fra 1.106 til 1.032 og der har den blitt værende noen dager nå... Da mangler jeg akkurat litt på å nå målet som er 1.029 for å bikke 10% alkohol... Noen som har noen tips for å dra ned de siste poengene slik at det blir en gyldig Birger? Vente eller tilsette annen gjær? Riste litt på dunken? Forslag til offensiv mottas med takk!
Edit: Rett etter jeg la ut innlegget kom jeg på at det er to beregninger av ABV. Når jeg satte Brewers Friend-kalkulatoren til "Alternate" så fikk jeg plutselig en ABV på 10,94% så da er jeg i mål om den beregningen er allment godkjent i denne settingen...
Jøss! Skulle gjerne hatt kloa i noen slike! Hvordan fiksa du dem?Vis vedlegget 56662
Birger Eriksen-korkene har kommet!