Birger Eriksen-dagen

Hvilken gren av det norske forsvaret hørte Oscarsborg til? Kystforsvaret? Er det en egen gren med egne designasjoner på "rang"?

Hva var laveste rang hos de som stod ved kanonen på Oscarsborg?

Oscarsborg var en del av kystartilleriet, en gren i sjøforsvaret sammen med marinen.

Laveste rang når jeg tjenestegjorde på Bolærne, litt lenger ut i fjorden, på 80-tallet var så vidt jeg husker UKA, som jeg tror sto for utkalt kystartillerist. Ellers var gradene lik det som brukes i marinen med admiral på toppen. Men det er ikke sikkert det var det samme i 1940.

Om det er kystfort igjen i dag er jeg ikke sikker på, det virker som at alle er nedlagt, og det er ikke noe som heter kystartilleriet i forsvaret lenger.
 
Men var det en del av sjøforsvaret i 1940? Wikipedia og snl ser ikke ut til å være helt enige.
Nei, si det.
Hvis jeg skal tippe så vil jeg si at snl virker mest troverdig. Det er mer detaljer og virker å være skrevet av noen som har mye kunnskap.

Så ut fra det var kystartilleriet en del av sjøforsvaret i 1940.
 
Wikipedia:
"I 1957 ble Kystartilleriet sammen med Marinen innpasset i den nye felles forsvarsgrenen Sjøforsvaret. "
Joda, men tar du med setningene før:
"I 1934 ble landfestningene overført til Feltartilleriet og navnet endret tilbake til Kystartilleriet. Samtidig ble Kystartilleriet tatt ut av Hærens organisasjon og flyttet til Marinedepartementet."
så er det iallefall ikke under Hæren i '40. At wikipedia og snl så er uenige om når det begynte å hete "Sjøforsvaret", er en annen detalj.
 
Nei, si det.
Hvis jeg skal tippe så vil jeg si at snl virker mest troverdig. Det er mer detaljer og virker å være skrevet av noen som har mye kunnskap.

Så ut fra det var kystartilleriet en del av sjøforsvaret i 1940.
Det gjør det isåfall lettere, for sjøforsvarets grader virker det mulig å få greie på.
 
Joda, men tar du med setningene før:
"I 1934 ble landfestningene overført til Feltartilleriet og navnet endret tilbake til Kystartilleriet. Samtidig ble Kystartilleriet tatt ut av Hærens organisasjon og flyttet til Marinedepartementet."
så er det iallefall ikke under Hæren i '40. At wikipedia og snl så er uenige om når det begynte å hete "Sjøforsvaret", er en annen detalj.

Ja, det var ikke under hæren i 1940, men under et eller annet sjø/marinerelatert.
 
Vossagjengen (Sigmund Gjernes kveik) har senket SG fra 1.106 til 1.032 og der har den blitt værende noen dager nå... Da mangler jeg akkurat litt på å nå målet som er 1.029 for å bikke 10% alkohol... Noen som har noen tips for å dra ned de siste poengene slik at det blir en gyldig Birger? Vente eller tilsette annen gjær? Riste litt på dunken? Forslag til offensiv mottas med takk!

Edit: Rett etter jeg la ut innlegget kom jeg på at det er to beregninger av ABV. Når jeg satte Brewers Friend-kalkulatoren til "Alternate" så fikk jeg plutselig en ABV på 10,94% så da er jeg i mål om den beregningen er allment godkjent i denne settingen...
 
Men - Fermzillaen er gjennomsiktig, og der de andre bøttene stod som jeg da tappa over, skinner sola på kveldstid. Da fikk tanken låne hettejakka mi som det nå er for varmt til uansett. Bruker vannlås så har jeg mer kontroll på når aktiviteten gir seg.

1650387296471.png
 
Vossagjengen (Sigmund Gjernes kveik) har senket SG fra 1.106 til 1.032 og der har den blitt værende noen dager nå... Da mangler jeg akkurat litt på å nå målet som er 1.029 for å bikke 10% alkohol... Noen som har noen tips for å dra ned de siste poengene slik at det blir en gyldig Birger? Vente eller tilsette annen gjær? Riste litt på dunken? Forslag til offensiv mottas med takk!

Edit: Rett etter jeg la ut innlegget kom jeg på at det er to beregninger av ABV. Når jeg satte Brewers Friend-kalkulatoren til "Alternate" så fikk jeg plutselig en ABV på 10,94% så da er jeg i mål om den beregningen er allment godkjent i denne settingen...
"Alternate" er nok mye riktigere på et så sterkt øl, ja.
 
Tilbake
Topp