Birger Eriksen-dagen

Steike. Hvor mye brygger du? Og hvilken OG sikter du på?

Jeg blir jo en ussel pingle med mine 18 kg mot det der.
Sikter på 1.1127-ISH, med stor vekt på ISH her. Det er 19 kilo basemalt med tilhørende tre kilo spesialmalt så det er ikke så mye mer enn deg. Men jeg kjøpte en sekk med Maris Otter fordi det er (så og si) samme prisen.

Sikter på 1.1127-ISH, med stor vekt på ISH her. Det er 19 kilo basemalt med tilhørende tre kilo spesialmalt så det er ikke så mye mer enn deg. Men jeg kjøpte en sekk med Maris Otter fordi det er (så og si) samme prisen.

127, fytti. Hva er estimert meskeeffektivitet på denne?

Vætta faen. Et sted mellom 50-60% tipper jeg.

Hehe! Det er sånn det blir. Har selv justert litt nå. Har dratt ned på vannet så jeg ikke får for mye for mye preboil, og sikter inn på 90 min kok, men gudene må vite hvis det blir riktig med den tykkere mesken jeg kommer til å treffe. 2.71L/kg. Da blir det 60% meskeeffektivitet hvis jeg treffer det, noe jeg tviler, men har littebitt trua på. Ned fra 2.9L/kg forrige gang.

Jeg går for 1.115 med 65% meskeeffektivitet.
11,4 kg malt, 19 liter postboil.

Høres ut som right in the ballpark. Jeg vet ikke hvis dette gjelder kun for no sparge eller ei, men desto mer malt jeg bruker desto mindre maltabsorbering får jeg. L/Kg, så jeg må justere dette tallet for hvert brygg for å treffe på volum før kok.

Høres ut som right in the ballpark. Jeg vet ikke hvis dette gjelder kun for no sparge eller ei, men desto mer malt jeg bruker desto mindre maltabsorbering får jeg. L/Kg, så jeg må justere dette tallet for hvert brygg for å treffe på volum før kok.
2,3 liter meskevann pr kg malt, skyller med 14,5 liter vann. Regner 1 liter maltabsortering pr kg.

2,3 liter meskevann pr kg malt, skyller med 14,5 liter vann. Regner 1 liter maltabsortering pr kg.

Jeg *(iallefall) får ca 0.78 l/kg maltabsorering med store grister. Men det kan være veldig avhengig av hvordan man gjør det. Har brent meg på det noen ganger før.

Istedenfor å kaste bort spraymalt på en stor andrestegsstarter, laget jeg en pils på 10 liter igår.
3kg pils
150g Carahell
10g Aramis 40min
40g Aramis 5min

Litt sen start, så 20min på 63 grader, kokende vann, 20min på 70, litt mer vann, 5min på 75. 40min kok.

Stikker om på søndag og bruker gjærkaken. MEN: den starteren jeg hadde, viste ikke mye tegn til bunnfall siden mandag, selv om den stod på 2 grader siste døgnet. Beholdt 1/2 liter og ber til gudene om at det er nok celler. Er dette et problem? WLP833.

3a43548662f83106cebb3ce3cec6a7a8.jpg

Endte på 19,4 kilo malt etter siste justeringene. Beregnet 60% meskeeffekt. Pluss 300 gram molasses. La to kilo dme i handlekurven i tillegg for å kunne justere om alt går i dass.
Gjæren står og flokkulerer i en tiliterstarter/batch med bock på 1.040. Dumper Eriksen rett på kaken.
Gode dager.

3a43548662f83106cebb3ce3cec6a7a8.jpg

Endte på 19,4 kilo malt etter siste justeringene. Beregnet 60% meskeeffekt. Pluss 300 gram molasses. La to kilo dme i handlekurven i tillegg for å kunne justere om alt går i dass.
Gjæren står og flokkulerer i en tiliterstarter/batch med bock på 1.040. Dumper Eriksen rett på kaken.
Gode dager.
Må huske å topphøste litt til meg, på den eller neste

Jeg topphøstet av en mindre starter med kun pale i forgårs. Ble dårlig høst, den gjæret helt ut på under 48 timer så når jeg skulle ta hovedhøsten var det hele over. Men har et rør med en slant du kan få og steppe opp. Bare send meg adresse på PM så skal jeg få det avgårde.

Skal ha separat behandling av lys og mørk malt. Mer plass til korn, og redusert risiko for askebegersmak. I kjøleboks: 10kr Maris og 0,75kg brown malt. Kaldbrygget idag: 0,75kg brown malt og 1kg black malt.
0,8kg rapadura sent i kok. Det er et brasiliansk råsukker som har bøttevis med smak.

En halv liter sauergut ble laget med Nycopro ferietabletter, for å nedjustere ph i lys mesk. Det mørke skyllevannet blir oppjustert med natron.

Sist redigert:
Skal ha separat behandling av lyd og mørk malt. I kjøleboks: 10kr Maris og 0,75kg brown malt. Kaldbrygget idag: 0,75kg brown malt og 1kg black malt.
0,8kg rapadura sent i kok. Det er et brasiliansk råsukker som har bøttevis med smak.

En halv liter sauergut ble laget med Nycopro ferietabletter, for å nedjustere ph i lys mesk. Det mørke skyllevannet blir oppjustert med natron.
Hva skal du spille da? :cool:

Tilbake
Topp