Birger Eriksen-dagen

Frem til nå har jeg gjæret på under 16 grader med lokket løst liggende oppå gjæringsbøtten og har gått fra 1.127 til 1.083 på 3 døgn. Rolig og kontrollert altså, litt over 50% av forventet utgjæring.
I dag har jeg tilsatt O2, 3 døgn etter pitch. Anbefalt av @Miguel
Fjernet krausen, tilsatt O2, festet lokket og satt på gjærlås.
Kommer til å øke temperaturen jevnt de neste 3 dagene opp til19 grader.
Så en øking fra 19 til 23 grader 14 dager etter pitch. Erfaringen tilsier at gjæren trenger såpass varme omgivelser for å ta de siste poengene.

Øk tidligere til slutt-temperaturen enn etter 14 dager. Ta det når du ser at droppen pr dag i SG nærmer seg er på ca ti poeng.
 
Dette er gøy.

@Tore Wik er et nytt nick for meg. Men her har vedkommende gått all inn på sitt første år med en OG på 1.138 FØR 2kg demeraratilsettning (funksjonærene melder at faktisk OG ikke er inne i skjemaet enda), trippelmesket, og mesket inn kl 04.21. Dette er dedikasjon man får en tåre i øyenkroken av.

Vi tar en kort applaus:


@LarsUlv har som vanlig out-allgrainet alle i år igjen. Han traff også på alle sine SG beregninger underveis. Pure class. Her har vi alle noen å lære av.

Og årets tålmodighetsapplaus går til @Dag Hovland som brukte 37,5% av døgnet den niende april på å koke grunnet feilberegning av effektivitet. Velkommen til beregning av effektivitet-klubben :) Vi kjører en kort applaus (trykk play på samme video igjen).

Nestemann opp på podiet er @Forvirret, da han (med 100% hjelp av madammen) oppdaget etterhvert at han satte igang med den årlige NIENDE april tradisjonen den ÅTTENDE april. Her har vi virkelig en brygger som er dedikert til nicket sitt! Vi kjører en ny runde med klapping (trykk play igjen).
Med all respekt og melde, for både oberst Eriksen og tradisjonsstarter, så er det vel ikke "all in", når man har avviket og inn i maltbasen sneket intet mindre enn 2 (!) kg (!) demerasukker. Da kan vel de aller fleste oppnå en OG på over 1.100, om det så er midt på natta eller ikke.

Det blir som å få svar etter jobbintervju: "Gratulerer, du fikk jobben.. nesten." ... etter å ha lagt på et par åpenbart uekte Ph. D. titler i CV'n... ?

Det har vært en lang diskusjon i tråden og det blir jo ikke en ekte BE da? (Som i allefall jeg trodde var litt av "kluet" med hele greia...?)
 
Med all respekt og melde, for både oberst Eriksen og tradisjonsstarter, så er det vel ikke "all in", når man har avviket og inn i maltbasen sneket intet mindre enn 2 (!) kg (!) demerasukker. Da kan vel de aller fleste oppnå en OG på over 1.100, om det så er midt på natta eller ikke.

Det blir som å få svar etter jobbintervju: "Gratulerer, du fikk jobben.. nesten." ... etter å ha lagt på et par åpenbart uekte Ph. D. titler i CV'n... ?

Det har vært en lang diskusjon i tråden og det blir jo ikke en ekte BE da? (Som i allefall jeg trodde var litt av "kluet" med hele greia...?)
Sukker på toppen av allgrain OG innenfor krav blir vel å regne som "iceing on the cake"
Hvem liker vel ikke kakepynt?

edit: @Tore Wik har rapportert OG over 1.100 med kun malt.
Så har han tilsatt sukker etterpå. Det må jo være OK?
 

Jeg sa muligens feil. Sjekket BS nå, mangler visst flere BE-brygg der? Jeg har bare fire å se tilbake på i BS.. lame. Jeg har brukt tresteg gjæring. Du skal litt under 10 poeng pr dag før du skrur opp og hold. De siste har jeg brukt 14-19-22.c.
 
Sukker på toppen av allgrain OG innenfor krav blir vel å regne som "iceing on the cake"
Hvem liker vel ikke kakepynt?
Ja, beklager. Jeg ser nå at det ble tilsatt i etterkant. Så jeg var i ferd med å slette, men da hadde du allerede kommentert...
Personlig er jeg ikke så glad i "icing", det er jo bare sukker... men kan det bidra til høy OG, så for all del...
 
Med all respekt og melde, for både oberst Eriksen og tradisjonsstarter, så er det vel ikke "all in", når man har avviket og inn i maltbasen sneket intet mindre enn 2 (!) kg (!) demerasukker. Da kan vel de aller fleste oppnå en OG på over 1.100, om det så er midt på natta eller ikke.

Det blir som å få svar etter jobbintervju: "Gratulerer, du fikk jobben.. nesten." ... etter å ha lagt på et par åpenbart uekte Ph. D. titler i CV'n... ?

Det har vært en lang diskusjon i tråden og det blir jo ikke en ekte BE da? (Som i allefall jeg trodde var litt av "kluet" med hele greia...?)

Jeg skrev feil fordi jeg leste i arket, i arket så er OG'en visstnok oppgitt FØR sukkeret. Jeg bare antok at reglene ble fulgt, regnet ikke på det, så regnet med at 1.100 ble oppnådd før sukker. Men kan være jeg tar feil mtp hva AG OG ville vært med 1.138 og 2kg sukker i tillegg, men regnet som sagt ikke på det. Derfor jeg skrev "all in", fordi det har blitt boosted ytterligere og OG AG ble nådd slik jeg antok. Men veldig bra at du håndhever.

"Bluff fra angriperens side måtte ikke godtas"
 
Sist redigert:
Ja, beklager. Jeg ser nå at det ble tilsatt i etterkant. Så jeg var i ferd med å slette, men da hadde du allerede kommentert...
Personlig er jeg ikke så glad i "icing", det er jo bare sukker... men kan det bidra til høy OG, så for all del...

Editerte siste innlegget mitt som du allerede har lest.
 
Jeg syns du skal ordne deg noen kjeler til neste år @Miguel
Så kan du være med du også.
Neste år er 9. april på fredagen etter Påske.

Ja helt klart. Skal definitivt komme sterkere tilbake. Har jo alt fra før, så oppsettet jeg har i tankene skal manifestere seg en dag. Da blir det 2x12L. Bare denne koronagreia vil gi seg og jeg kan begynne å jobbe som vanlig igjen.
 
Ja helt klart. Skal definitivt komme sterkere tilbake. Har jo alt fra før, så oppsettet jeg har i tankene skal manifestere seg en dag. Da blir det 2x12L. Bare denne koronagreia vil gi seg og jeg kan begynne å jobbe som vanlig igjen.
Du skulle jo hatt kjelene nå. Siden koronagreiene avlyser jobbene dine.
Jeg jobber i IT og jobber fullt, men fra hjemmekontor.
Synd at jeg er 1 gjæringskap i minus for tiden. Jeg kan jo potensielt brygge mye nå når jeg er hjemme hele tiden.
 
Syns at 1.110-1.115 er midt i blinken jeg. Var litt frista etter jeg hadde skylt mesk nr 2 og tenkte et øyeblikk, faen, skal jeg druse på med 15 kilo til?? Og se om jeg topper de andre som brygger i dag? Men så slo det meg at dette skal jo drikkes og forhåpentligvis bli godt også. Og det har jeg virkelig troa på at min blir. Det blir ikke siste imp stouten jeg brygger med S-04, det lover utrolig bra allerede.
 
Du skulle jo hatt kjelene nå. Siden koronagreiene avlyser jobbene dine.
Jeg jobber i IT og jobber fullt, men fra hjemmekontor.
Synd at jeg er 1 gjæringskap i minus for tiden. Jeg kan jo potensielt brygge mye nå når jeg er hjemme hele tiden.

Jeg har blitt hjemmegartner i mellomtiden :D

Men, en ny greie har oppstått som følge av stay at home. Koronakonserter, streams. Jeg gjør tre slike i uka nå.

Hehe. Men er fortsatt grenser for hvor mye jord man gidder flytte i hagen og hvor mye dikking som trengs med disse plantene. Men dette hører egentlig mer til discord.
 
Synd at jeg er 1 gjæringskap i minus for tiden. Jeg kan jo potensielt brygge mye nå når jeg er hjemme hele tiden.
OK. Flytte gjær-flaskene ut fra gjærskapet og inn i kjølehjørne (de fleste av de må uansett kastes da de er altfor gamle).
Da har vi 1 gjæringskap ledig.
Og så kan det brygges noe kveik greier, da er jo badet gjæringsskap :-D

Blir visst brygging til uken :)
 
Ser ut som menig @Tore Wik to all-grain skalpen min i år. 1.138 var visst FØR demerasukker. Tore Wik svarer på spørsmålet mitt om OG
Så korporal LarsUlv står litt borte i kroken og furter

Smack!

La ut bilde av hydrometer, der vørteren er blandet med like mengder vann. Tolker den til 1,069, så dermed blir det vel 1,138?
Trippelmesken tok mye mer tid enn planlagt (lang avrenningstid) kombinert med koking hele dagen (kjelen stod og kokte med stadig nye tilsetninger av vørter). Dermed endte jeg med ca 35 liter i stedet for de planlagte 42. Sukkeret blandes i skyllevann av siste mesken etter at kjelen hadde fått sitt. Jeg har et whiskyfat som har vært fylt med min egen Myken-whisky. Det skal etter sigende ha vært fylt med 42,7 liter opprinnelig, så planen nå er å ende opp med nok til å fylle det til randen, og la det stå og kose seg noen måneder.
Birger må nok vente i tur på gjærdunk, først skal barleywine'en på fatet få 2-3 måneder til.
 
Tilbake
Topp