LarsUlv
Norbrygg-medlem
Den OG'en din i regnearket.Da er den nede på 1,062, og 10,0%.
Er det med eller uten demerasukker?
Den OG'en din i regnearket.Da er den nede på 1,062, og 10,0%.
Den OG'en din i regnearket.
Er det med eller uten demerasukker?
Lurer litt på det samme[emoji3166]. Har brukt CBC-1 fra Lallemand på tilsvarende øl før. Strødd noen gjærkorn oppi hver flaske ved flasking i tillegg til 6gr sukker pr liter. Ble ikke mye kullsyre i den.
Tips mottas med takk[emoji16]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg brukte CBC-1 på det som gikk på flasker i fjor. Etter instrukser på posen så skal den rehydreres, og så brukte jeg en pipette for å gi 2-3 dråper i hver flaske. Fungerte supert det, var bare å skynde seg å korke før skummet kom ut av flaska.
Skader heller ikke. Gjæren trenger litt hjelp i blandtTrengs vel ikke det?
Du kan fint brygge ølet men da kanskje helst med en gjær som ikke er så nøye på temperatur. En kveik fra Sunnmøre for eksempel, da holder det å sette gjæringsbøtta på ei ølkasse på badet ditt, så går det av seg selv. Ale-gjær er nok greit å tøyle noenlunde så det ikke blir for rask temperaturstigning. Jeg har kjørt min på 17C med ITC, men i tanken har det nok vært både 2 og 3 grader høyere.Hvor viktig er det med styrt gjæring på et såpass heftig brygg? Har ikke dette pr. idag, og får det ikke på plass i overskuelig fremtid heller.
Det går fint å kjøre kveik (f.eks. Gjernes) i stuetemperatur også. Det tar bare litt lengre tid.Du kan fint brygge ølet men da kanskje helst med en gjær som ikke er så nøye på temperatur. En kveik fra Sunnmøre for eksempel, da holder det å sette gjæringsbøtta på ei ølkasse på badet ditt, så går det av seg selv. Ale-gjær er nok greit å tøyle noenlunde så det ikke blir for rask temperaturstigning. Jeg har kjørt min på 17C med ITC, men i tanken har det nok vært både 2 og 3 grader høyere.
Så fasit er kveik da, rett og slett?Du kan fint brygge ølet men da kanskje helst med en gjær som ikke er så nøye på temperatur. En kveik fra Sunnmøre for eksempel, da holder det å sette gjæringsbøtta på ei ølkasse på badet ditt, så går det av seg selv. Ale-gjær er nok greit å tøyle noenlunde så det ikke blir for rask temperaturstigning. Jeg har kjørt min på 17C med ITC, men i tanken har det nok vært både 2 og 3 grader høyere.
Jeg brukte Skare i fjor, og ølet ble drikkeklart etter få uker. Nå etter et år er batchen med 007 best, og Skare er blitt mykere. Kanskje jeg var for sein med å tappe og ølet stod for lenge i gjæringsbøtta på 32C.Så fasit er kveik da, rett og slett?
Flaks, for det har jeg vært borti før. Men hvilken kveik passer best smaksmessig? Gjernes er den jeg brukte sist, til en Svartediket-klone. Den passer fint mot det bitre i humlen der, men her?
Jeg trodde ikke at temperaturen hadde steget mye. Gjærlåsen (Speidel) klukket rolig ivei og temperaturen i rommet var på 18-19 grader. Så kikket jeg på stripsen på siden av karet og den viste 24 grader.
For høyt for US-05, men lite å gjøre med det nå. Satt ned termostaten på ovnen et par grader. Lite trolig at det hjalp.
Tror nok der går bra til slutt. Det lukter iallefall nydelig.![]()