Birger Eriksen-dagen

Jeg trodde ikke at temperaturen hadde steget mye. Gjærlåsen (Speidel) klukket rolig ivei og temperaturen i rommet var på 18-19 grader. Så kikket jeg på stripsen på siden av karet og den viste 24 grader.
For høyt for US-05, men lite å gjøre med det nå. Satt ned termostaten på ovnen et par grader. Lite trolig at det hjalp.
Tror nok der går bra til slutt. Det lukter iallefall nydelig. :rolleyes:
 
Jeg trodde ikke at temperaturen hadde steget mye. Gjærlåsen (Speidel) klukket rolig ivei og temperaturen i rommet var på 18-19 grader. Så kikket jeg på stripsen på siden av karet og den viste 24 grader.
For høyt for US-05, men lite å gjøre med det nå. Satt ned termostaten på ovnen et par grader. Lite trolig at det hjalp.
Tror nok der går bra til slutt. Det lukter iallefall nydelig. :rolleyes:

Det er ikke for høyt for 05.
 
Ja tror det går bra. Det ga seg dagen etter. Nå ligger temperaturen på 19 grader.
Det skal bli spennende å sammenligne denne med fjorårets.

Bare for å korrigere meg selv litt.

Det er iallefall ikke for høyt for et øl med vanlig styrke. Aldri prøvd å la BE eller annet med høy OG å stige tidlig. Skjer mer på kortere tid i slike øl.
 
Bare for å korrigere meg selv litt.

Det er iallefall ikke for høyt for et øl med vanlig styrke. Aldri prøvd å la BE eller annet med høy OG å stige tidlig. Skjer mer på kortere tid i slike øl.
Trodde jeg hadde kontroll da temperaturen i rommet lå på ca 16-17 grader i starten.
Men Birger gjør som han vil.
 
Dette er gøy.

@Tore Wik er et nytt nick for meg. Men her har vedkommende gått all inn på sitt første år med en OG på 1.138 FØR 2kg demeraratilsettning (funksjonærene melder at faktisk OG ikke er inne i skjemaet enda), trippelmesket, og mesket inn kl 04.21. Dette er dedikasjon man får en tåre i øyenkroken av.

Vi tar en kort applaus:


@LarsUlv Siste årenes rekordholder i all-graining ble slått av Tore Wik i år faktisk. Lars traff forøvrig på alle sine SG beregninger underveis. Pure class. Her har vi alle noen å lære av.

Og årets tålmodighetsapplaus går til @Dag Hovland som brukte 37,5% av døgnet den niende april på å koke grunnet feilberegning av effektivitet. Velkommen til beregning av effektivitet-klubben :) Vi kjører en kort applaus (trykk play på samme video igjen).

Nestemann opp på podiet er @Forvirret, da han (med 100% hjelp av madammen) oppdaget etterhvert at han satte igang med den årlige NIENDE april tradisjonen den ÅTTENDE april. Her har vi virkelig en brygger som er dedikert til nicket sitt! Vi kjører en ny runde med klapping (trykk play igjen).
 
Sist redigert:
Da har jeg gjort første måling og den er nå nede på ca. 1.052 etter å ha startet på 1.122. Veldig viskøs og det la seg et tykt kremaktig skum på toppen i målebegeret, omtrent som en nylaget Espresso. Det ble skikkelig liv og røre i karet når temperaturen kom opp i 16-17 grader. Litt søl har det blitt, i hovedsakt fra brusflasken som jeg brukte som blow off. Måtte bytte fra StarSan til vann i den for å redusere skummingen som gjerne kom i form av utblåsinger på grunn av gjær i slangen. Aktiviteten har roet seg nå og det klukker jevnt og fint videre, spennende å se hvor langt ned den kommer.

Birger20.png
 
Da har jeg gjort første måling og den er nå nede på ca. 1.052 etter å ha startet på 1.122. Veldig viskøs og det la seg et tykt kremaktig skum på toppen i målebegeret, omtrent som en nylaget Espresso. Det ble skikkelig liv og røre i karet når temperaturen kom opp i 16-17 grader. Litt søl har det blitt, i hovedsakt fra brusflasken som jeg brukte som blow off. Måtte bytte fra StarSan til vann i den for å redusere skummingen som gjerne kom i form av utblåsinger på grunn av gjær i slangen. Aktiviteten har roet seg nå og det klukker jevnt og fint videre, spennende å se hvor langt ned den kommer.

Vis vedlegget 44492

Jeg bruker alltid StarSan med en dråpe DeFoam. Funker bra for meg, men jeg er bare en infanterist i denne sammenheng.
 
Så lenge man ikke CC'er og dermed er redd for suckback så spiller det vel ingen rolle om det er vann eller starsanblande som er i beholderen slangen stikker ned i?
 
Skal se om jeg treffer bedre neste år @Miguel :)
Målte SG til 1.035 i formiddag. OG ble rundet ned til 1.13 da skalaen på refraktometeret
ikke gikk lengre:D
 
Skal se om jeg treffer bedre neste år @Miguel :)
Målte SG til 1.035 i formiddag. OG ble rundet ned til 1.13 da skalaen på refraktometeret
ikke gikk lengre:D

Tynn ut 50/50 med vann neste gang. Bør brukes pipette eller sprøyte riktignok for å få det nøyaktig. Kos deg med prisen (en runde med applaus) :D
 
@Tore Wik er et nytt nick for meg. Men her har vedkommende gått all inn på sitt første år med en OG på 1.138 (med 2kg demererasukker riktignok), trippelmesket, og mesket inn kl 04.21. Dette er dedikasjon man får en tåre i øyenkroken av.

@LarsUlv har som vanlig out-allgrainet alle i år igjen. Han traff også på alle sine SG beregninger underveis. Dette ville Birger vært stolt av, det er ikke 1800m, riktige må være 1200m. Pure class. Her har vi alle noen å se opp til.

Ser ut som menig @Tore Wik to all-grain skalpen min i år. 1.138 var visst FØR demerasukker. Tore Wik svarer på spørsmålet mitt om OG
Så korporal LarsUlv står litt borte i kroken og furter
 
Som et tips til dere som tracker SG underveis. Jeg har ikke digitale dingser, men jeg har alltid tatt ut prøve for å måle, for å se hvor stort dropp det er ila noen dager, så om ikke for annet, så kan dere se trender og evt catche hvis noe virker off. Så jeg har regnet gjennomsnittlig dropp pr dag i SG mellom måletidspunktene.
 
Frem til nå har jeg gjæret på under 16 grader med lokket løst liggende oppå gjæringsbøtten og har gått fra 1.127 til 1.083 på 3 døgn. Rolig og kontrollert altså, litt over 50% av forventet utgjæring.
I dag har jeg tilsatt O2, 3 døgn etter pitch. Anbefalt av @Miguel
Fjernet krausen, tilsatt O2, festet lokket og satt på gjærlås.
Kommer til å øke temperaturen jevnt de neste 3 dagene opp til19 grader.
Så en øking fra 19 til 23 grader 14 dager etter pitch. Erfaringen tilsier at gjæren trenger såpass varme omgivelser for å ta de siste poengene.
 
Som et tips til dere som tracker SG underveis. Jeg har ikke digitale dingser, men jeg har alltid tatt ut prøve for å måle, for å se hvor stort dropp det er ila noen dager, så om ikke for annet, så kan dere se trender og evt catche hvis noe virker off. Så jeg har regnet gjennomsnittlig dropp pr dag i SG mellom måletidspunktene.
OG : 1.127 14°c
SG +12 timer: 1.122 (-5) 12°C
SG +24 timer: 1.111 (-11) 11°C
SG +24 timer: 1.094 (-17) 14°C
SG +12 timer: 1.083 (-11) 15°C -> 16°C

upload_2020-4-12_22-50-57.png
 

Vedlegg

  • upload_2020-4-12_22-50-57.jpeg
    upload_2020-4-12_22-50-57.jpeg
    93,3 KB · Sett: 25
Tilbake
Topp