Jeg brygger på et annet sted enn der jeg bor og fjernoveråker med Tilt og Inkbird WiFi. Satt tempen til 16 grader i skapet, men både Inkbirden og Tilten viser over 20 grader, skapet klarer ikke holde tempen nede.
Husk på at BU/GU er viktigere for smaksbalansen enn IBU. Bitterheten er absolutt merkbar, men fortsatt i balanse.Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).
Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).
Edit: Sjekket brygget, og tre pakker lallemand Kveik på 15 liter høres ut som en kanon 10 timer etter putch
.Jeg har ikke laget øl med chili enda. Men kjørte et forsøk hvor jeg laget chili-te som jeg tilsatte i ølflasker. Virket som det fungerte bra. 1 gram grovknust tørket piripiri til 1 dl kokt vann. Lot det trekke en stund. Fant ut at 6 ml var passe til en flaske 0,33.
Husk at prosenten på humleposen din er fra datoen for høsting. Vil trolig være heldig om aktuell AA i humleposen er noenlunde i nærheten. Jeg la til slutt inn 128 IBU. Men Warrior og Perle begge fra 2018, så er det nok reelt lavere.Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).
Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).
Edit: Sjekket brygget, og tre pakker lallemand Kveik på 15 liter høres ut som en kanon 10 timer etter putch
Ai ai ai. Her har det skjedd noe rart med BrewPien. I stedet for å følge profilen som sa jevn stigning fra 13,88°C til 19°C på halvannet døgn har den holdt Birger som gissel på 13.88°C hele natten. Men WLP007 lar seg åpenbart ikke stoppe, allerede fint skumlag på toppen.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Trengs vel ikke det?Oksygen, runde to. Et lite døgn etter pitching.
Ja? To late?
US 05 og Skare kveik
Om eg har forstått det rett, så er vel tørrgjæren greit nok utstyrt, iallefall siden 6 liter fikk 2 poser.Trengs vel ikke det?
Tok en tur ut og sjekka tilstand. Ingen gjær i blowoff, og temmelg taktfast mitraljøselyd fra S-04.
Champagnegjær spiser bare enkle sukkerarter. Så det er ganske safe med dette ølet. Og en god løsning.Kanskje litt tidlig ute her, men har noen tips til flasking av denne? Pleier jo bare tilsette sukker ved flasking, men mistenker at gjæren jeg har brukt (WLP002) vil ha tatt kvelden før den tid. Tilsette tørr champagnegjær? Blir det flaskebomber, eller må champagnegjæren dyrkes opp litt først for å komme skikkelig i gang?
Var i gang nesten umiddelbart etter pitch. Brukte 250 gram gjær til 50 liter 1.114. Hatt samme jevne tempoet i dag, tipper 8-10 bobler pr sekund i blowoffslangen.Hvordan gjør den jobben?