Birger Eriksen-dagen

Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).

Edit: Sjekket brygget, og tre pakker lallemand Kveik på 15 liter høres ut som en kanon 10 timer etter putch
 
Sist redigert:
Jeg brygger på et annet sted enn der jeg bor og fjernoveråker med Tilt og Inkbird WiFi. Satt tempen til 16 grader i skapet, men både Inkbirden og Tilten viser over 20 grader, skapet klarer ikke holde tempen nede.

Sitter på jobb og ser på temperaturen, det er ca 1,2 grader varmere i vørteren enn i skapet og temperaturen er stigende, så ting er absolutt på gang. Glad jeg stilte den inn på 16,4 grader og ikke 17 som var planen.
Grugleder meg til å komme hjem og sjekke ståa...

blynktemp.jpg
 
Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).
Husk på at BU/GU er viktigere for smaksbalansen enn IBU. Bitterheten er absolutt merkbar, men fortsatt i balanse.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).

Edit: Sjekket brygget, og tre pakker lallemand Kveik på 15 liter høres ut som en kanon 10 timer etter putch

Neida. Teoretisk BU:GU på under 1, så skal det helst stå ganske lenge, og kanskje lang koking, gjør at det ikke oppfattes som spes bittert.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg strevet med at pumpa sleit litt med den tykke vørteren, og kjølingen i motstrømskjøleren ble for effektiv. Jeg fikk vørter på 17-18 grader, mens kveiken jobber best ved 35-40. Nå har skapet brukt 18 timer på å jobbe opp temperaturen til 34 grader, og gjæringen er i gang. Jeg bruker ikke ren oksygen, så jeg har ofte mindre eksplosiv gjæring, men har likevel fordelt mine 11 liter i to 10-liters bøtter. Burde gi nok headspace, det.
 
Jeg har ikke laget øl med chili enda. Men kjørte et forsøk hvor jeg laget chili-te som jeg tilsatte i ølflasker. Virket som det fungerte bra. 1 gram grovknust tørket piripiri til 1 dl kokt vann. Lot det trekke en stund. Fant ut at 6 ml var passe til en flaske 0,33.
.
Jeg har brygget med chilli før, men da med finkvernet pulver. Denne gangen ble det brukt grovhakket chilli, som inneholdt hele frø og skallbiter. Disse var med på å tette bazookaen i kjelen, som ga en problematisk avtapping.
Håper jeg husker egen lærdom til neste gang:rolleyes:
 
Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).
Husk at prosenten på humleposen din er fra datoen for høsting. Vil trolig være heldig om aktuell AA i humleposen er noenlunde i nærheten. Jeg la til slutt inn 128 IBU. Men Warrior og Perle begge fra 2018, så er det nok reelt lavere.
 
Det ble en lang vernepliktsdag i går. Startet kl 10 og var ferdig kl 10. Kokte i 6 timer. Ved måling postBoil, var jeg utenfor skalaen. Fylte på noen liter for å komme inn på skalaen. Brygget min egen utgave, så dette ble nok en gang en Erik Birgersen, men en BE innerst i sjelen. Her er ingrediensene + 12kg M-O. Brukte også en del ris-skall for enkelhetsskyld
b6adfbe76f978d10593cc00ec03c868a.jpg
 
Til dere som har brygget denne før: Er ikke 100+ IBU voldsomt for denne? Ser av skjemaet at noen har justert det ned (mot der Kate The Great er).

Edit: Sjekket brygget, og tre pakker lallemand Kveik på 15 liter høres ut som en kanon 10 timer etter putch

Har 145 IBU på min, og den smaker ikke bittert i det hele tatt.
 
Ai ai ai. Her har det skjedd noe rart med BrewPien. I stedet for å følge profilen som sa jevn stigning fra 13,88°C til 19°C på halvannet døgn har den holdt Birger som gissel på 13.88°C hele natten. Men WLP007 lar seg åpenbart ikke stoppe, allerede fint skumlag på toppen.
10f8a2bb4bf475f8eb085b5b6ad495dd.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


Det viste seg at PI'en innbilte seg at datoen var 19/1 og dermed ville holde jevn temp frem til 9/4. Blir spennende å se hvordan nesten et døgn på 14 grader virker inn på resultatet.
 
Ja, jeg startet optimistisk med mesking over natten til 9/4. Fylte opp det silkaret (BB30) klarte, og tok resten BiB ved siden av. Dagen etter skulle bli alt annet enn lettvint og kjapt levert. Kort fortalt: Stuckmash i silkaret, BiB posen revnet, silte til slutt all vørter gjennom tesil og fikk tilsynelatende bort masse trub. Det tok jo "litt" tid da tesilen tettet seg av grums og måtte skylles for hver dl... Etter kok (i flere timer) og avkjøling viste det seg at silejobben antagelig var forgjeves fordi alt som kom over i gjæringskaret så mest ut som trub...[emoji15] OG ble heller ikke ok, selv om den kokte lengre enn planlagt, og færre liter ble igjen enn tenkt..
Vel... Nå står det der og putrer jevnt og trutt. Så det blir spennende å se om det blir noe, selv om jeg pr. nå ikke har trua. Trøsten er at Birger Eriksen denne natta ikke var noen førstereisgutt, men hadde lang militær erfaring. Jeg prøvde meg for 2 år siden, men mot bedre vitende supplerte jeg da med DME (= < kg malt). I år var jeg tro mot oppskriften hva maltmengde angår, bortsett fra at en type malt jeg ikke hadde ble erstattet med tilsvarende.
Så jeg har notert flittig, og skal ta det med som en erfaring til neste gang. En kan ikke gi opp så lett... [emoji1696]
8ede2177ca9e1fb08363a0cd1b22d853.jpg
 
Trengs vel ikke det?
Om eg har forstått det rett, så er vel tørrgjæren greit nok utstyrt, iallefall siden 6 liter fikk 2 poser.
Kveik burde vel ikkje trenge, sånn historisk sett, men så er verden blitt anderledes. Tar det ganske med ro med begge. Men, eg tenkte å spørre.
Hadde det vært våtgjær på starter, så hadde eg gitt ekstra oksygen nå.
 
Kanskje litt tidlig ute her, men har noen tips til flasking av denne? Pleier jo bare tilsette sukker ved flasking, men mistenker at gjæren jeg har brukt (WLP002) vil ha tatt kvelden før den tid. Tilsette tørr champagnegjær? Blir det flaskebomber, eller må champagnegjæren dyrkes opp litt først for å komme skikkelig i gang?
 
Kanskje litt tidlig ute her, men har noen tips til flasking av denne? Pleier jo bare tilsette sukker ved flasking, men mistenker at gjæren jeg har brukt (WLP002) vil ha tatt kvelden før den tid. Tilsette tørr champagnegjær? Blir det flaskebomber, eller må champagnegjæren dyrkes opp litt først for å komme skikkelig i gang?
Champagnegjær spiser bare enkle sukkerarter. Så det er ganske safe med dette ølet. Og en god løsning.
 
Tilbake
Topp