Birger Eriksen-dagen

Da var det 26 navn på blokka, fant fire til i bryggeskjemaet. Håper dere har brukt samme navn/nick der som på forumet så det ikke er dobbelt opp.
 
Der var jeg i mål! Starter med en tabbe og endte med 2,5 timer med kok før jeg passerte 24 Brix og deretter 1.100.

@Miguel : Satt nicket meitt på skjema. Fyller inn resten i morgen, dersom det er OK?
 
Jeg fikk ikke vært med i år, rett og slett fordi jeg har ingen kjeler å lade pr nå :(

Men dritartig at det iallefall er 27 folk som var med i år, det var ni stk i 2018 og 13 i 2019.
Det som "gleder" meg litt er at jeg ser det er ikke bare å sette på kokeren og tut og kjør. Ref førsteposten:
"Dette ølet er og skal være "like" krevende for bryggeren som det var å stå på sin post på Oscarsborg natt til 9. April 1940. Birger Eriksen gjorde ingen kompromisser, det skal ikke vi heller gjøre."

Man må jobbe litt :)

Jeg skulle jo skalere oppskrift og sende til @msevland, for å få ut et kit i butikk, men det har gått helt i glemmeboken. Men samtidig når jeg tenker meg om, er det vits? Effektiviteten til folk på dette ølet er all over the place, og teknikkene er forskjellige. Forskjellige koketider, skylling. ikke-skylling, dobbeltmesking etc. Og noe vil nok ofte være utsolgt fra sin lokale dealer, så da må man liksom tenke litt uansett.

Birger stolte jo ikke på oreografen, og bedømte avstand selv..
 
Sist redigert:
Hånd! Legger inn i skjema nå. Måtte putte inn en kveldsvakt i mellomtiden.

Er ikke noe av greia med det hardcore i dette at man må finne ut the hard way selv? Veldig sjarmerende og kult opplegg. Selv kona likte dette.

Edit: Ser jeg står på lista allerede. Stålkontroll Miguel!
 
Hånd! Legger inn i skjema nå. Måtte putte inn en kveldsvakt i mellomtiden.

Er ikke noe av greia med det hardcore i dette at man må finne ut the hard way selv? Veldig sjarmerende og kult opplegg. Selv kona likte dette.

Edit: Ser jeg står på lista allerede. Stålkontroll Miguel!

Jo jeg tenker jo at det er litt det, det er vel litt av sjarmen, finne ut av det selv. Det er vel sånn man lærer, prøve og feile, og måtte sette seg inn i ting. Første birgeren min ble vel på skarve litt under 1.080 (eller var det ca 85?), så egentlig bare en blindgjenger fra torpedobatteriet til Andersen. Da glemte jeg jo å lukke en kran og, så vi satt alle i ring på hver vår ølkasse mens vørteren sildret pent ned i sluket mellom beina våres, oppdaget det ikke alt for sent men, det skjer :)
 
Sist redigert:
Har fulgt dagens begivenheter hvor ulike vernepliktige gjennom innspill på hvordan forsvaret skrider frem beskriver hvordan de med på ulike kanoner med påfølgende mer og mindre vellykkede ladninger har senket Blucher, alternativt forsinket innseilingen :). Må jo bare si att diverse problemer som har dukket opp hos de vernepliktige/reservestyrkene er god underholdning. Her har alt fra bruk av askespader til snøvær blitt beskrevet..til og med knuste hydrometere som kan inneholde ballast fra Blucher er nevnt :) Veldig lærerikt å følge hva som blir tatt opp, selv om Birgeren er ett ekstremt øl så gjelder vel mye av det dere diskuterer generelle ting som alle kan ha nytte av ved brygging av mer vanlige øl. Få gjerne oppskriften din ut på bryggebuttikkene Miguel, det hadde gjort det letter for mange av oss ikke fult så erfarne å blitt med på denne happeningen :)
 
Det er dritmorsomt å lese om alle forviklinger og problematikk som oppstår rundt omkring. I fjor så satt jeg og tappet til kok i flere timer, fordi jeg liker at det går sakte, men syntes det tok vel lang tid, og etter driiiiitlenge, midt på natten, så så jeg at det ble ikke tappet en noe som helst lengre, og mest sannsynlig ikke hadde blir gjort det på kjempelenge ref timingen på tappingen. Pumpa hadde fått tak i luft fordi det var tomt i meskekjelen, men de delene av slangene jeg så fra der jeg satt stod med vørter i seg så jeg trodde at det fortsatt var action.
 
Dobbeltmesk, meska inn i 16.30 tiden. 3 bryggekompiser «bestevenner» koronabesøk. Har et nykjøpt eikefat stående, så målet var min 23 liteter til gjæring for å få fylt opp 20 liter til slutt.
 

Vedlegg

  • 9430F672-9C13-452A-A4FE-4F8B72087050.jpeg
    9430F672-9C13-452A-A4FE-4F8B72087050.jpeg
    35,1 KB · Sett: 36
Bare en tanke.. hadde vært utrolig kjekt hvis dere som har brygget en stund kunne vært med på å delt kunnskapen dere har med andre litt typeriktige og spesielle øl. En litt spesiell IPA.. en ren og typeriktig pils....kanskje en juleøl som er spesielt god :) Bedre måte å lære på enn å følge det som skjer her er vanskelig å finne:) . Utenom nytteverdien i alt man kan lære så er det sosiale aspekteret ikke til å forakte, kjekt å skrive litt med andre som har samme hobbyen
 
Bare en tanke.. hadde vært utrolig kjekt hvis dere som har brygget en stund kunne vært med på å delt kunnskapen dere har med andre litt typeriktige og spesielle øl. En litt spesiell IPA.. en ren og typeriktig pils....kanskje en juleøl som er spesielt god :) Bedre måte å lære på enn å følge det som skjer her er vanskelig å finne:) . Utenom nytteverdien i alt man kan lære så er det sosiale aspekteret ikke til å forakte, kjekt å skrive litt med andre som har samme hobbyen

Hele forumet er vel egentlig tilegnet dette? Men det hører hjemme i andre tråder.
 
Fant først denne tråden for 2 dager siden, og har lest denne tråden med iver siden da.
Har dermed ikke rukket å handle inn for å delta, men brygget en batch two captains for i det minste kunne føle jeg har markert dagen- samt vise solidaritet med de trauste få som har gjennomført. Viktog tanken med å aldri glemme, og dette er et glimrende tiltak for å minnes gamle helter/hendelser. Applauderer alle dere som gjennomfører dette, og dere som ikke lykkes helt. Neste år stiller jeg selv på startstreken godt forberedt etter 87 sider med gode erfaringer, dårlige erfaringer, tabber, gode råd og lystige anekdoter. Tusen takk for god lesing gjennom 87 forumsider som ble slukt alt for fort.
 
Sist redigert:
Måtte du dra pH ned?
Var litt usikker, mesket første runde med 7kg Maris Otter, så jeg dro på med litt fosforsyre siden jeg ikke kunne splitte mesken i brewfather i to. Har et uåpnet ph-meter stående (julelepresang til meg selv) som jeg burde brukt i dag ..... men ...... ble litt for mye på en gang. Totalt sett i følge brewfather ble ph 5.4 uten korreksjon.
 
Finnes tråder for alt man lurer på her på forumet, synes bare at tråden om Birgeren gir svar på det meste. Kan bli for mange tråder som gjør at man ikke finner svar på det man lurer på. Ta det som ett kompliment til dere som deler erfaringene dere har om brygging av Birgeren :)
 
Jeg syntes denne tråden blir i overkant nasjonalistisk og millitær, var kult å være med
men tror jeg fortsetter å snike meg unna med ekstrakt neste gang jeg brygger Imperial
Ganske uenig med deg i det da det meste som blir diskutert her er bryggteknisk. Noen militære og nasjonalistiske elementer er å forvente, men de er ganske langt imellom for en post som er oppkalt etter Birger Eriksen etter min mening. Det bryggtekniske løftes frem med forsvinnende lite av både nasjonalistiske samt militære elementer. Et par torpedovitser er vel bare å forvente 80 år etter en hendelse som skapte nye helter her i landet når du sitter å leser på et norsk ølbryggeforum
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp