Birger Eriksen-dagen

Var litt usikker, mesket første runde med 7kg Maris Otter, så jeg dro på med litt fosforsyre siden jeg ikke kunne splitte mesken i brewfather i to. Har et uåpnet ph-meter stående (julelepresang til meg selv) som jeg burde brukt i dag ..... men ...... ble litt for mye på en gang. Totalt sett i følge brewfather ble ph 5.4 uten korreksjon.

Aha. uten å vite noe som helst så antok jeg bare at du hev hele gristen oppi samtidig.
 
Aha. uten å vite noe som helst så antok jeg bare at du hev hele gristen oppi samtidig.
Bare en ordinær 36 litets kjele her, dobbeltmesk, men med litt erfaring fra sterkere øl la vi inn meskeeffektivitet på 68% og traff ganske spot on. Har kjøpt inn champagnegjær og har tenkt å ta den et par runder videre med tilsatt sukker før den skal noen uker på nyinnkjøpt eikefat før flasking.
 
Finnes tråder for alt man lurer på her på forumet, synes bare at tråden om Birgeren gir svar på det meste. Kan bli for mange tråder som gjør at man ikke finner svar på det man lurer på. Ta det som ett kompliment til dere som deler erfaringene dere har om brygging av Birgeren :)

Hvis du ikke finner det du lurer på i et google søk med norbrygg i søkestrengen, så start en ny tråd, så får du garantert svar på det du lurer på, og også linker til andre tråder, evt linker til innlegg i andre tråder, som handler om det du lurer på.
 
Er jo akkurat det som er problemet :) Hvis alle som lurer på noe starter en egen tråd for å få svar på noe man lurer på som er behandlet 1000 ganger før i ulike tråder så blir dette forumet komplett uoversiktelig
 
Er jo akkurat det som er problemet :) Hvis alle som lurer på noe starter en egen tråd for å få svar på noe man lurer på som er behandlet 1000 ganger før i ulike tråder så blir dette forumet komplett uoversiktelig

Ja, men som oftest så finner man svar via et google søk først. Folk må søke først, og hvis det er resultatløst, så kan man jo spørre. Evt bli med i discord-kanalen.
 
Ja, men som oftest så finner man svar via et google søk først. Folk må søke først, og hvis det er resultatløst, så kan man jo spørre. Evt bli med i discord-kanalen.
Ja, men som oftest så finner man svar via et google søk først. Folk må søke først, og hvis det er resultatløst, så kan man jo spørre. Evt bli med i discord-kanalen.
Tror de fleste som er nybegynner som meg leter litt først etter svar da lista for å spør ligger litt høyere. Fort gjort å ikke finne svaret på det en leter etter hvis en er ny og da
 
ref.jpg
Endelig:p
Lærdom til neste gang:
bland havregryn med resten, ikke på toppen-klistrer om man fukter med vann før meskevann=treg avrenning.
Ikke grovhakket chilli-kun pulverform. Skall og frø tetter utløp=treg avrenning
Sum-lengste bryggedag i min historie:mad:
Men, men, 25 l til gjæring gir håp for framtiden:)
 
Vis vedlegget 44432
Endelig:p
Lærdom til neste gang:
bland havregryn med resten, ikke på toppen-klistrer om man fukter med vann før meskevann=treg avrenning.
Ikke grovhakket chilli-kun pulverform. Skall og frø tetter utløp=treg avrenning
Sum-lengste bryggedag i min historie:mad:
Men, men, 25 l til gjæring gir håp for framtiden:)
Applauderer alle som klarer frivillige inntak av ymse chili. Gitt opp etter 10 års forsøk på å like denne grusomme grønnsaken, og alle dens semi-grusomme slektninger i diverse fargesprakende forkledninger.
 
Er jo akkurat det som er problemet :) Hvis alle som lurer på noe starter en egen tråd for å få svar på noe man lurer på som er behandlet 1000 ganger før i ulike tråder så blir dette forumet komplett uoversiktelig

Det er egentlig ikke noe problem, hvis en tråd ikke brukes forsvinner fort, den gjør ikke forumet uoversiktlig.
Så hvis du lurer på noe, bare lag en egen tråd, du får som regel svar og så synker tråden mot dypet, akkurat som Blücher.

Jeg bruker stort sett bare linken 'Nye innlegg', da slipper jeg å lete gjennom alle underforum, og ser hva som er nytt.
 
For en fin greie å drive med i disse Covid-19-tider. Brygge sammen hjemme!

Tilsatte litt mer oksygen for en par timer siden i min dunk. Nå står den og putrer og koser seg på 16grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kvalifiserer desverre ikke til å stå på lista.
Ølet ble brygget og alt gikk etter planen, men da vørteren kom på kok fikk jeg spørsmål fra kona,
"var det ikke 09.04 denne skulle lages da?"
Vi var ikke kommet lengre en til 08.04:(:mad::confused:
Så da dere mesket inn hørtes det ut som mitraljøser i fri utfoldelse i gjærlåsen på bøtta mi
 
Kvalifiserer desverre ikke til å stå på lista.
Ølet ble brygget og alt gikk etter planen, men da vørteren kom på kok fikk jeg spørsmål fra kona,
"var det ikke 09.04 denne skulle lages da?"
Vi var ikke kommet lengre en til 08.04:(:mad::confused:
Så da dere mesket inn hørtes det ut som mitraljøser i fri utfoldelse i gjærlåsen på bøtta mi
"Han [Eriksen] hadde da fått meldinger fra Oslofjord festning om at fremmede krigsskip hadde unnlatt å stoppe for varselskudd, og fortsatt nordover forbi festningen, altså med kurs for Oscarsborg. Eriksen vurderte da situasjonen opp mot sin instruks. Hans vurdering var at de fremmede skipene ikke hadde stoppet for varselskudd fra Oslofjord festning, og at neste trekk etter instruksen da skulle være å gi rettet ild med skarp ammunisjon."

Du har brygga Oslofjord, du, @Forvirret! :)
 
Jeg brygger på et annet sted enn der jeg bor og fjernoveråker med Tilt og Inkbird WiFi. Satt tempen til 16 grader i skapet, men både Inkbirden og Tilten viser over 20 grader, skapet klarer ikke holde tempen nede. Har gått fra 23 poeng fra 1.120, passerer snart butikkstyrke i ABV. Regner med at det kan være mye gris når jeg kommer meg ut for å ta en sjekk.
 
"Han [Eriksen] hadde da fått meldinger fra Oslofjord festning om at fremmede krigsskip hadde unnlatt å stoppe for varselskudd, og fortsatt nordover forbi festningen, altså med kurs for Oscarsborg. Eriksen vurderte da situasjonen opp mot sin instruks. Hans vurdering var at de fremmede skipene ikke hadde stoppet for varselskudd fra Oslofjord festning, og at neste trekk etter instruksen da skulle være å gi rettet ild med skarp ammunisjon."

Du har brygga Oslofjord, du, @Forvirret! :)

Litt tilleggsinfo. Fortssjefen på Bolærne fort, som var en del av Oslofjord festning, ga ordre om å skyte med skarpt, men batterisjefen avfyrte kun et varselsskudd med det resultat at båtene på fjorden blendet fortet med lyskastere. De var allerede da kommet langt inn i sektoren til fortet.

Den tyske flåten ble oppdaget seint på grunn av tåke, men hadde batterisjefen fulgt ordre kunne fortet ha gjort skade på flåten allerede der. Jeg var vernepliktig på Bolærne sommeren 1985 og vi lærte da om hva som skjedde 9. april :)
 
Ikke grovhakket chilli-kun pulverform. Skall og frø tetter utløp=treg avrenning
Jeg har ikke laget øl med chili enda. Men kjørte et forsøk hvor jeg laget chili-te som jeg tilsatte i ølflasker. Virket som det fungerte bra. 1 gram grovknust tørket piripiri til 1 dl kokt vann. Lot det trekke en stund. Fant ut at 6 ml var passe til en flaske 0,33.
 
Ai ai ai. Her har det skjedd noe rart med BrewPien. I stedet for å følge profilen som sa jevn stigning fra 13,88°C til 19°C på halvannet døgn har den holdt Birger som gissel på 13.88°C hele natten. Men WLP007 lar seg åpenbart ikke stoppe, allerede fint skumlag på toppen.
10f8a2bb4bf475f8eb085b5b6ad495dd.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp