Birger Eriksen-dagen

Kanskje litt tidlig ute her, men har noen tips til flasking av denne? Pleier jo bare tilsette sukker ved flasking, men mistenker at gjæren jeg har brukt (WLP002) vil ha tatt kvelden før den tid. Tilsette tørr champagnegjær? Blir det flaskebomber, eller må champagnegjæren dyrkes opp litt først for å komme skikkelig i gang?

Lurer litt på det samme[emoji3166]. Har brukt CBC-1 fra Lallemand på tilsvarende øl før. Strødd noen gjærkorn oppi hver flaske ved flasking i tillegg til 6gr sukker pr liter. Ble ikke mye kullsyre i den.
Tips mottas med takk[emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Lurer litt på det samme[emoji3166]. Har brukt CBC-1 fra Lallemand på tilsvarende øl før. Strødd noen gjærkorn oppi hver flaske ved flasking i tillegg til 6gr sukker pr liter. Ble ikke mye kullsyre i den.
Tips mottas med takk[emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg brukte CBC-1 på det som gikk på flasker i fjor. Etter instrukser på posen så skal den rehydreres, og så brukte jeg en pipette for å gi 2-3 dråper i hver flaske. Fungerte supert det, var bare å skynde seg å korke før skummet kom ut av flaska.
 
Hadde ikke noen problemer med 9.3% (klassisk brewers friend-formel) i fjor. Blir spennende å se om naturlig karbonering fungerer over 10%.
 
Jeg brukte CBC-1 på det som gikk på flasker i fjor. Etter instrukser på posen så skal den rehydreres, og så brukte jeg en pipette for å gi 2-3 dråper i hver flaske. Fungerte supert det, var bare å skynde seg å korke før skummet kom ut av flaska.

Takk for infoen. Kunne jo godt ha lest bruksanvisningen selv også men, men...
Har nå uansett bestilt meg pipetter slik at jeg får rehydrert og tilsatt i flytende form.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her går det fortsatt i mitraljøsetakt i blowoffen. Har vært redd for at det skulle bli griseri i kjøleskapet, men ser ut til å klare å unngå det denne gangen! Antar stormgjæringa roer seg til kvelden, da skrur jeg og opp fra 17 til 18 i to dager, før den får resten på 20 grader.
 
Jeg sto opp i natt for å sjekke, og da var blowoff full av skum, gjær, og kruttslam. Renset, vasket og tørket, og gikk og la meg. I morges var det samme igjen. Men lokket holdt, og sølet kom oppi baljen jeg satte blowoffglasset oppi. Nå er det sjektetøffing i glasset, og rom sjø herfra og ut, håper jeg.

Edit: bilde av Birger fra i fjor, etter videreutdanningen med Britiske spesialstyrker (brett).
Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
c935371eb4df9bbfd9b81352e4e0a9ce.jpg
 
Sist redigert:
Ingen med katastrofebilder i år altså? Jeg klarte ikke å motstå fristelsen, og letta på lokket på Polsinellien. Krausen var på det høyeste 6-7 centimeter fra toppen av tanken, så rundt 24-25 liter beslagla den da på det meste. Var sunket sammen igjen, så da er det smooth sailing resten.
 
Jøssameg er det meningen den skal gjære så sinnsykt heftig? Temperaturstyringa mi greidde ikke holde den under 21 grader, og nå ser den ut til å ha gjæra ut på 1,030. Raskeste jeg har vært med på. Noe usmaker jeg bør regne med å få nå? Foreløpig er den bare vannvittig bitter (Lukter som vin, smaker som tyrkisk pepper, og ettersmaken varer et kvarter.)
 
Min ligger tre grader over temperaturen i gjæringsskapet nå, men viser tegn til at det verste er over. Nærmer seg 20 grader og da holder jeg den der til i morgen og øker opp mot 22.

Ellers har 007 oppført seg disiplinert, ikke antydning til å nærme seg toppen av gjæringskaret, men har gjæret på 0,9 bar, det holder nok krausen noe nede.

Så akkurat som man skulle forventet av double-o-seven altså, disiplinert, men ikke uvillig til å formere seg.
 
Hvor viktig er det med styrt gjæring på et såpass heftig brygg? Har ikke dette pr. idag, og får det ikke på plass i overskuelig fremtid heller.
Du kan fint brygge ølet men da kanskje helst med en gjær som ikke er så nøye på temperatur. En kveik fra Sunnmøre for eksempel, da holder det å sette gjæringsbøtta på ei ølkasse på badet ditt, så går det av seg selv. Ale-gjær er nok greit å tøyle noenlunde så det ikke blir for rask temperaturstigning. Jeg har kjørt min på 17C med ITC, men i tanken har det nok vært både 2 og 3 grader høyere.
 
Du kan fint brygge ølet men da kanskje helst med en gjær som ikke er så nøye på temperatur. En kveik fra Sunnmøre for eksempel, da holder det å sette gjæringsbøtta på ei ølkasse på badet ditt, så går det av seg selv. Ale-gjær er nok greit å tøyle noenlunde så det ikke blir for rask temperaturstigning. Jeg har kjørt min på 17C med ITC, men i tanken har det nok vært både 2 og 3 grader høyere.
Det går fint å kjøre kveik (f.eks. Gjernes) i stuetemperatur også. Det tar bare litt lengre tid.
 
Du kan fint brygge ølet men da kanskje helst med en gjær som ikke er så nøye på temperatur. En kveik fra Sunnmøre for eksempel, da holder det å sette gjæringsbøtta på ei ølkasse på badet ditt, så går det av seg selv. Ale-gjær er nok greit å tøyle noenlunde så det ikke blir for rask temperaturstigning. Jeg har kjørt min på 17C med ITC, men i tanken har det nok vært både 2 og 3 grader høyere.
Så fasit er kveik da, rett og slett?
Flaks, for det har jeg vært borti før. Men hvilken kveik passer best smaksmessig? Gjernes er den jeg brukte sist, til en Svartediket-klone. Den passer fint mot det bitre i humlen der, men her?
 
Så fasit er kveik da, rett og slett?
Flaks, for det har jeg vært borti før. Men hvilken kveik passer best smaksmessig? Gjernes er den jeg brukte sist, til en Svartediket-klone. Den passer fint mot det bitre i humlen der, men her?
Jeg brukte Skare i fjor, og ølet ble drikkeklart etter få uker. Nå etter et år er batchen med 007 best, og Skare er blitt mykere. Kanskje jeg var for sein med å tappe og ølet stod for lenge i gjæringsbøtta på 32C.
 
Angående gjæringstemperatur
De to foregående årene har jeg hatt voldsom gjæring med rask senking av SG
I år tenkte jeg, etter hint fra @Miguel , å holde litt mer i tøylene.
Jeg pitchet MASSE gjær, 2 million cells / ml / degree plato.
.
Pitchet på 14 grader og gjæringskapet står ute i et uisolert skur.
Første 12 timer sank temperaturen fra 14 til 12 grader.
Men allikevel var det krausen på ølet, så gjæringen var igang. Og SG var ned 5 poeng.
Det neste døgnet gikk temperaturen opp litt på dagtid, men ned igjen over natten. 10,5 grader. SG 12 poeng ned.
.
Så koblet jeg på varmeplaten og har tatt den opp fra 10,5 til 13 over to steg. Gjæren kan ikke få lov å gå i dvale.
Men WLP007 jobber jevnt og trutt, selv på lager tempeeratur.
I morgen skal jeg tilsette siste runde med oksygen.

Tror egentlig dette blir veldig bra. Uten at jeg vet helt hvorfor.
Har i alle fall sluppet å vaske kjøleskapet i år.

Birger Eriksen 2020 temperatur.png

Kan følge temperaturen på brygget mitt på kb98.templogg.no velg "1 sensor" under grafen.
Logges med @msevland sin templogger.
Kanskje du kan fixe slik at "1 sensor" er default på siden, og ikke "4 sensorer" så gjæringsskapet er default, @msevland ?
 
Tilbake
Topp