Birger Eriksen-dagen

Hadde akkurat satt til gjæring og tenkte hmmm... dette har jo gått overraskende greit.
Da kom jeg på det: gjærnæring...
Er det noen som vet om det går greit å koke den i litt vann, kjøle ned og tømme det i karet?
 
Hadde akkurat satt til gjæring og tenkte hmmm... dette har jo gått overraskende greit.
Da kom jeg på det: gjærnæring...
Er det noen som vet om det går greit å koke den i litt vann, kjøle ned og tømme det i karet
Ville egentlig bare tappet ut litt, løst det ut i det, og så helt tilbake. Bare for å få løst det opp egentlig. Tenker du bare kan ha det i karet tørt og.
 
Så, en liten oppsummering så langt:
  1. Knuste malt i går kveld, og merket ikke at ene justeringsskruen datt ut, så da måtte jeg knuse på nytt i dag
  2. Mesket inn i syvtiden i dag tidlig, det første som skjedde var at bunnen i silkaret datt ut, dermed lå all mesken i bunnen av Brewsteren
  3. Var hjemom i ett-tiden, og tenkte jeg skulle få ordnet med silkaret. Brewsteren var mørk, og ingenting virket.
  4. Fylte malt og vørter over i kokekjelen, og fikk varmet opp til 55 grader før jeg måtte dra på jobb
  5. Hjemme fra jobb, helte søla over i en kjøleboks som jeg fikk med noen flasker jeg kjøpte for lenge siden.
  6. Heiv oppi dyppvarmeren og fikk tempen opp til 67 grader.
  7. Prøvde å tømme vørteren ut av kjøleboksen, for å skylle i den. Tett, helt håpløst
  8. Øste alt oppi et lite silkar og prøvde å bruke det til å helle av og skylle i. Ingenting rant gjennom
  9. Øste over i silkaret i Brewsteren, og alt gikk bra en stund, så datt bunnen gjennom igjen.
  10. Kom på at jeg har en "Lauter Helix", som jeg fikk montert i kjøleboksen, og fikk alt tilbake dit igjen.
  11. Skylte og fikk det over i kokekaret
  12. Nå har det vel kokt lenge nok snart.
  13. Målingene spriker i alle retninger, så jeg aner egentlig ikke hva OG ender med. Varierer fra 1,09 til 1,13.
  14. Får gå og avslutte kokingen nå, avkjøle og få det i dunken.
 
Ble til at jeg kokte en kjele jeg og. OG som @loebrygg, mao som planlagt.
Delt på to bøtter a 14l, den ene får kanskje en skvett demerara om noen dager.
Nottingham får gjøre jobben alene i år.
 
Det er jo også en mulighet. bør jeg da koke den? det står på pakka at det skal i siste 10 min av kok. noen som vet hvorfor?
Du bør i allefall sørge for at alt om går tilbake er sterilt, sånn sett ser jeg at det var et dumt tips av meg å si at du bør tappe ut noe, og så helle det tilbake, da det havner i kontakt med det du har det i..


Av og til er det bare for å få løst det opp, men jeg vet egentlig ikke.
 
Så, en liten oppsummering så langt:
  1. Knuste malt i går kveld, og merket ikke at ene justeringsskruen datt ut, så da måtte jeg knuse på nytt i dag
  2. Mesket inn i syvtiden i dag tidlig, det første som skjedde var at bunnen i silkaret datt ut, dermed lå all mesken i bunnen av Brewsteren
  3. Var hjemom i ett-tiden, og tenkte jeg skulle få ordnet med silkaret. Brewsteren var mørk, og ingenting virket.
  4. Fylte malt og vørter over i kokekjelen, og fikk varmet opp til 55 grader før jeg måtte dra på jobb
  5. Hjemme fra jobb, helte søla over i en kjøleboks som jeg fikk med noen flasker jeg kjøpte for lenge siden.
  6. Heiv oppi dyppvarmeren og fikk tempen opp til 67 grader.
  7. Prøvde å tømme vørteren ut av kjøleboksen, for å skylle i den. Tett, helt håpløst
  8. Øste alt oppi et lite silkar og prøvde å bruke det til å helle av og skylle i. Ingenting rant gjennom
  9. Øste over i silkaret i Brewsteren, og alt gikk bra en stund, så datt bunnen gjennom igjen.
  10. Kom på at jeg har en "Lauter Helix", som jeg fikk montert i kjøleboksen, og fikk alt tilbake dit igjen.
  11. Skylte og fikk det over i kokekaret
  12. Nå har det vel kokt lenge nok snart.
  13. Målingene spriker i alle retninger, så jeg aner egentlig ikke hva OG ender med. Varierer fra 1,09 til 1,13.
  14. Får gå og avslutte kokingen nå, avkjøle og få det i dunken.
Perfekt, Haha, på en god måte. Trøblet i fjor og? Du er jo på det andre året?
 
@Miguel er det et poeng å koke hardt og/eller lenge. I seg selv for maillard. Eller er en time
"godt nok" ?
Tja, hva skal jeg si. Jeg har kokt det fra mellom en time til seks, eller noe. De som er kokt lengre får en tykkere munnfølese iallefall, dette er pga maillard. De som har vært kokt i fem er drita tjukke, mens de som har vært kokt i 60-120 er mye lettere. FG'en øker en liten smule, så liten at jeg ikke ville tenkt på den forskjellen, ved lengre kok. Men fra 60mn til fem timer, så snakker du om to forskjellige øl. Min erfaring er at humla kommer mer igjennom ved de kort-kokte. De lang-kokte er bare mer store baller og tyngde og mindre fokus på humla. Så gå for det du vil egentlig, har ikke noe bedre svar enn det.

Det året jeg leverte inn Birger med fem timer kok eller så, så fikk jeg tilbakemelding fra første runde om at dette ikke er utgjæret, gikk videre, neste dommer sa at det smakte som fløyel...

Spørs hva du er ute etter egentlig. Lettdrikkelig og sterkt, eller tyngre.
 
Sist redigert:
Tja, hva skal jeg si. Jeg har kokt det fra mellom en time til seks, eller noe. De som er kokt lengre får en tykkere munnfølese iallefall, dette er pga maillard. De som har vært kokt i fem er drita tjukke, mens de som har vært kokt i 60-120 er mye lettere. FG'en øker en liten smule, så liten at jeg ikke ville tenkt på den forskjellen, ved lengre kok. Men fra 60 til fem timer, så snakker du om to forskjellige øl. Min erfaring er at humla kommer mer igjennom ved de kort-kokte. De lang-kokte er bare mer store baller og tyngde og mindre fokus på humla. Så gå for det du vil egentlig, har ikke noe bedre svar enn det.
Det var da et godt svar. I fjor kokte eg 2,5 timer, men det var for å få OG opp til godkjent. I år ser det ut til å være lettere. Mesk i snart 90 min og OG på ca 1.100. Skal skylle snart.
 
Les innlegget igjen, jeg editerte.
Supert. Da er saken avgjort. Eg satser på kort kok i år, hva nå en det måtte bli. Og tar høyde for å koke lenger neste år.
Fjorårets er ganske fin og rund, men noe syrlig. De har blitt det etter hvert. Den med US05 har eg aldri vært helt fornøyd med, den eg kveiket var bedre fersk.
 
Det var da et godt svar. I fjor kokte eg 2,5 timer, men det var for å få OG opp til godkjent. I år ser det ut til å være lettere. Mesk i snart 90 min og OG på ca 1.100. Skal skylle snart.
Supert. Da er saken avgjort. Eg satser på kort kok i år, hva nå en det måtte bli. Og tar høyde for å koke lenger neste år.
Fjorårets er ganske fin og rund, men noe syrlig. De har blitt det etter hvert. Den med US05 har eg aldri vært helt fornøyd med, den eg kveiket var bedre fersk.
Jeg liker iallefall begge versjonene, men de er forskjellige fra hverandre. Kort kok er kort kok, lang kok er lang, det er to forskjellige øl. Hvis du liker Bresjnev fra Kinn f.eks så er det kort kok. Hvis du liker de tunge så er det lang kok. PBG må jo da beregnes ut fra dette. Har egentlig ikke noen gode sammenligninger for lang kok. Nærmeste jeg kommer er ting med melkesukker i seg.
 
Perfekt, Haha, på en god måte. Trøblet i fjor og? Du er jo på det andre året?

Jo, takk.. Tror jeg...

Nei, i fjor gikk det på skinner, det var bare så helsikes mye jobb. Jeg ville fylle et 40 liters whiskyfat, og måtte trippelmeske, og kokte vel totalt 9-10 timer.
 
Tilbake
Topp