Birger Eriksen-dagen

Jeg liker iallefall begge versjonene, men de er forskjellige fra hverandre. Kort kok er kort kok, lang kok er lang, det er to forskjellige øl. Hvis du liker Bresjnev fra Kinn f.eks så er det kort kok. Hvis du liker de tunge så er det lang kok. PBG må jo da beregnes ut fra dette. Har egentlig ikke noen gode sammenligninger for lang kok. Nærmeste jeg kommer er ting med melkesukker i seg.
Takker. Ser hva du mener. Er det og da forskjell på kraft i koken. 2000 vs 3000 watt osv. Åpenbart fordamping, men smak og?
 
Sitter i Drøbak omtrent like langt fra Blücher som Birger var. Preboil er 1098. Vi bør altså få båten i sikte i løpet av kvelden med OG der den skal være. Men én ting er å sikte. En annen ting er å treffe en båt i fart. Vind og avstand må også hensyntas, og resultatet får man først til slutt. OG skal ned til FG. Det kan bli like vanskelig som å bedømme avstand over åpen hav i mørke og tåke.
 
Apropo
Tror nok Birger ville likt å få torpedert Carl Bildt etter den ytringen. Bildt belyser vel i grunn omfanget av det svenske sviket under WW2, hundretusener av tyskere koste seg på tog gjennom Sverige på vei til undertrykking og innhenting av jøder og andre til massemord. Og all den tid hadde visst Sverige en sterk forsvarsmakt som kunne gitt tyskerne kamp. Ikke mye å skryte av i min bok. Ta deg en bolle Bildt!
 
Apropo
Det skal jo ikke så mye til. Nygaardvold hadde til og med kuttet nattbetjent telefonsvarer fra Oscsrsborg. Han fikk 32 rapporter fra januar 1940 som fortalte at et angrep var planlagt. Da han fikk beskjed om at ukjente skip hadde passert Bolerne uten flagg og lanterner, gikk han hjem og hentet pysjamsen sin for han skjønte det ble en lang natt!
 
15 liter 1,118 i dunken. Trodde det var Hornindal i den, men det var Ebbegarden. Enda godt jeg hadde merket den. Håper den virker, har stått siden i høst, den luktet godt og har stått kjølig, så nå får kveiken værsågod å leve opp til sitt rykte.
Oksygentanken var tom, er det ikke sånn at det er tanken som teller?
 
Det skal jo ikke så mye til. Nygaardvold hadde til og med kuttet nattbetjent telefonsvarer fra Oscsrsborg. Han fikk 32 rapporter fra januar 1940 som fortalte at et angrep var planlagt. Da han fikk beskjed om at ukjente skip hadde passert Bolerne uten flagg og lanterner, gikk han hjem og hentet pysjamsen sin for han skjønte det ble en lang natt!

Det ligger litt i svensk strategi. Kle på seg pysjamas og lat som ingenting
Vi så det nå også under Korona
 
Blir en lang bryggedag i dag....

Startet mesking kl 17, og etter ungene var lagt fikk jeg komt i gang litt mer aktivt. . Klarte 1.074 i fra første runde mesk. Sjekka ikke så mye før jeg skulle i gang med sparge. Gikk treigt med stuck mash, fikk til slutt satt i gang kok.

Så OG får komme i morgen. Men preboil lå på 1.094. Så kommer vel akkurat innnefor med ca 1.104-6
Første stout. Så spent hvordan dette blir.


Regner med dårlig utbytte på runde 2 var pga stuck mash. Men er det normalt å ha lik effektivitet mtp dobbelmesking på begge runder?
 

Vedlegg

  • 20210410_004700.jpg
    20210410_004700.jpg
    665,8 KB · Sett: 5
Opprinnelig OG etter 1124. Vannet ut til 1102.
Det ene bildet er med 50/50 vann.

Som hos Birger var ikke utstyret så godt som ønskelig. Kalibrerte mitt hydrometer. Det flyter litt tungt, så dette er godt innafor
 

Vedlegg

  • 20210410_001919.jpg
    20210410_001919.jpg
    574 KB · Sett: 13
  • 20210410_004919.jpg
    20210410_004919.jpg
    515,8 KB · Sett: 13
Hydrometeret (europris) viste 1.100 v/35C ~ 1.104.
Et lånt refraktometer viste 1.113 . Det er jo en viss forskjell. Antar at refraktometeret er mer til å stole på..
 
Blir en lang bryggedag i dag....

Startet mesking kl 17, og etter ungene var lagt fikk jeg komt i gang litt mer aktivt. . Klarte 1.074 i fra første runde mesk. Sjekka ikke så mye før jeg skulle i gang med sparge. Gikk treigt med stuck mash, fikk til slutt satt i gang kok.

Så OG får komme i morgen. Men preboil lå på 1.094. Så kommer vel akkurat innnefor med ca 1.104-6
Første stout. Så spent hvordan dette blir.


Regner med dårlig utbytte på runde 2 var pga stuck mash. Men er det normalt å ha lik effektivitet mtp dobbelmesking på begge runder?
Nei, det blir mer sukker igjen i gristen fra runde 2, om du ikke skyller mer enn på runde 1. Jeg kjørte partiskylling på runde 1 for å få "vann" til no-sparge runde 2, jeg hadde da omtrent 75% meskeeffektivitet på runde 1, men endte på bare 62% totalt dvs. runde 2 hadde bare 50% effektivitet.

Jeg tror det er mer effektivt med bare én tykk mesk, eller tappe av stamvørteren fra 2 meskinger slik Ægir foreskriver for f.eks. Natt Imperial Porter, dersom man har plass/mulighet til det.
 
Jeg tror det er mer effektivt med bare én tykk mesk
Det tror jeg og. Selv om det renner av seint, så er det mer avslappende. Kan jo ta en øl eller tre mens man venter. Jeg hadde horribelt dårlig utbytte i dag. Måtte hive i mer malt enn jeg hadde planlagt for å nå målet, men så kan det se ut som at hydrometeret var litt off, om refraktometeret er riktig. Skal sjekke om det er kalibrert i morgen.
 
Tilbake
Topp