Bismak i noen øl

Morten Alver

Norbrygg-medlem
Jeg har i noen øl fått en bismak som jeg vil karakterisere som litt søtlig og gressaktig. Det gjør ølet mindre godt, men fortsatt fullt drikkbart. Det er ikke knyttet til øl som er tørrhumlet eller har spesielt mye humle. Jeg fikk det i en blonde ale-aktig sak, og sist nå i en american brown ale. Det virker ikke som om bismaken øker med tiden, og ølet er visuelt helt prima, så jeg har vanskelig for å tro at det skyldes bakterier. Blonde alen testet jeg på flere, og fikk ingen kommentarer fra andre på bismaken, så dette er kanskje noe jeg er spesielt sensitiv for (men stoler ikke alltid 100% på tilbakemeldingene jeg får).

Er det noen som kjenner igjen dette? En (syltynn) teori jeg har er at det kan være noe som oppstår i karboneringen, og at jeg har vært for rask til å sette ølet kjølig før gjæren får ryddet opp. Den siste brown alen har jeg bare smakt på etter noen fire dager, og har nå tenkt å la den stå varmt en uke til før jeg smaker på nytt.

Jeg lurer også på om det kan skyldes for dårlig lufting av vørter, da jeg bare rister. Men jeg har jevnt over grei utgjæringsgrad (f.eks. ABAen gikk fra 1051-1010 med US-05), og det ville jeg kanskje ikke hatt med for lite oksygen?

Jeg har temperaturstyring med varmeplate, og lå vel på ca. 20-20.5 grader for ABAen. Jeg brygger all grain med BIAB.
 
Jeg får ikke helt den assosiasjonen, egentlig. Er det noen spesielle ting du tenker på som kan føre til en slik smak?
 
Aha, jeg forstår! Men det er nok ikke avhengig av denne gjæren, blonde alen ble laget med London Ale-gjær. Humlesortene var også forskjellige mellom disse.
 
Skyter fra hoften da jeg ikke har smakt: oksidert humle? Har du kobberkjøler? Hvordan ser den ut? Oksidert kobber blir med i vørteren og kan oksidere humleoljene, vil oppstå mot slutten av gjæring. Lag en blanding av eddik og vann ca.1:5 med vanlig 5-7% eddik og spray på, om den går fra og være belagt med sorte flekker/belegg til shiny er det en mulighet iallefall.
 
Jeg har en kjølespiral fra Bakke Brygg. Den ser ut som aluminium, men jeg vet egentlig ikke hva slags materiale det er. Den har ikke noen misfarging som jeg kan se.
 
Da ville jeg vurdert å bruke litt kjemi på den. om det er Alu så prøv bløtlegging med starsan. En annen årsak til oksydering kan også være HSA, overdreven "splæsjing" med varm mesk/vørter.
 
Når ble den tappet? Jeg setter ikke endelig dom før jaffal 2-3 ukers lagring på lyse øl.Gjerne mer på mørke.
 
Kan det være acetaldehyd, "grønne epler"? Jeg har hatt det der, i en pale ale og det høres veldig ut som den samme opplevelsen. Jeg drakk en god del av det, men endte med å helle ut det siste. Antakelig var årsaken for dårlig vørterbelufting, og litt høy gjæringstemperatur (ikke dramatisk høy, men nok.) Jeg sleit med å få den til å gjære skikkelig ut, husker jeg.
 
Gjør som Owe sier. Super mulighet til forbedring av prosess og eller kalibrering av smaksløker.
Og er du heldig er det ikke bare en men to dommere som sammen vurdere ølene dine.


-Leste nå at man kan levere inn øl i Trondheim
 
Sist redigert:
Takk for gode tips! Skal ta en tørn med kjøleren, og være oppmerksom på HSA (der synder jeg nok litt, men har ikke trodd at det var så stor risiko). Har også lurt på om det kan være "grønne epler"-smaken man snakker om, litt derfor jeg lurte på om jeg lot dem stå varmt for kort. Den siste skal få stå nesten to uker varmt, siden jeg skal på en ukes reise nå, så får jeg se hvordan den utvikler seg.
 
Tilbake
Topp