Bismak på øl

JensD

Norbrygg-medlem
Heisann, første innlegg her. Håper på litt hjelp til feilsøking.

Har brygget en engelsk bitter som (i teorien) skal være tilnærmet klar til konsumering. Smakte på den i dag, og var mindre fornøyd. Dette er (desverre) andre brygg på rad med dette resultatet...

Ølen smakte ikke markant dårlig, men kan vel si at nesten all fruktighet manglet. Ølet smakte tørt og bitter, dog ikke typisk humlebittert. Ølet var ikke surt (type gusher bug) og maltsmaken kom godt frem.

Nærmest avsmak jeg kan komme er det John Palmer beskriver som "Astringent" (http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html). Er ganske sikker på at det ikke er noe galt med meskeprosessen og at skyllevannet ikke er overdrevent varmt. Samme prosedyre som alltid.

Noen som har en idé om hva som er galt/har opplevd noe lignende? Ikke noe gøy med ødelagt øl  :noway:

jens
 
Astringens kommer ikke av temperaturen i seg selv, men ofte av høy pH under skylling gjennom maltsengen, og da gjerne ved høye temperaturer.
Hvis du opplever astringens ved skylling, kan du forsøke å justere skyllevannet med syre som fosforsyre (sterkrens) eller melkesyre, til en pH rundt 5,2.

Hvis pH i  mesken stiger til rundt 6, vil tanniner ekstraheres fra skallet på maltet/kornet, og gi astringens (snerpende smak/følelse som f.eks drueskall eller druestein).

Som medlem i Norbrygg, vil du blant annet få tilgang til en seksjon med endel artikler, hvor en eller to av dem tar for seg vannbehandling, som gir tips rundt dette.

Ellers kan også overdreven bruk av humle eller bruk av tørrgjær, spesielt uten rehydrering (tilsette gjæren i ca 35 grader 15-30min før du tilsetter den i vørteren), påvirke ølet i noe samme retning. Har du målt sukkerinnhold før og etter gjæring (OG og FG) og beregnet bitterhet (IBU fra et bestemt formel)?

Dess mere du kan beskrive rundt oppskrift, prosess og målinger, dess greiere er det å gi kommentarer, selv om det uansett er vanskelig uten å ha smakt ølet.

Edit: Litt retting.
 
Hmm... Tok å sutta litt på en tepose på jobb i dag. Både tørrhet og "bitterhet" minner, så det er en god sjanse for at det er tanniner i bildet her.

Ølet: Engelsk bitter-ish
allgrain, ca 25 IBU (Tinseth)
Mesking 65 C i 75 min, utmesking i 10 min. T ble målt til 74 C, men det var ingen nøyaktig måling og kan fort ha vært høyere...
Skylling med ca 14 L vann rundt 75 C, mistenker at det hadde litt høyere.
OG 1.050
SG 1.011
Sluttvørter etter mesking på ca 1.010.
Flytende gjær, White Labs british ale 2. generasjon med starter

pH i vannet er på 7.8 (snitt i år, fikk analyser av vannverket, bløtt er det også, maks 25 mg/l Ca...). Så mye skyllevann kan jo øke pH til litt utenfor komfort-sonen.

Lest litt mer om tanniner og mesking/skylling. Lurer på om en kombinasjon av litt høy temp under utmesking (mash out) og kanskje litt for høy temperatur på skyllevannet kan være medvirkende. Siden det har gått fint med tidligere brygg ser jeg ikke helt for meg at pH plutselig skal bli den store synderen. Tror heller det er noe høye temperaturer under skylling, muligens kombinert med forsøk på å optimalisere knuseren som er grunn.

Første steg blir vel å prøve å senke temp. litt mot slutten av meskeprosessen, samt senke pH i skyllevannet i tillegg. Det er godt mulig at det er en kombinasjon som du sier. Burde egentlig ta ett steg av gangen så jeg feilsøker ordentlig, men det er litt kjedelig å lage ubrukelig øl...

og Sergis; neoprenstøvelen var nyvaska...

edit: forresten, har prøvd meg på "first worh hopping" og har brukt Admiral (10.5%) til dette. Leste akkurat at man kun børe bruke lav-alfa humle til dette formålet. Kan det ha vært en bidragsyter???
 
Siden du har hatt samme problemet på de to siste bryggene, og gjennbrukte gjæra er det lett å skylde på den.
Det er ikke dermed sagt det er den, men skal man først finne en syndebukk  ;D
 
Skulle gjerne skyldt på gjæra, men det er kun det siste brygget som hadde 2. gangs gjær, og den gjæren kom fra et brygg som det absolutt ikke er noe som helst galt med. Første "tanninn-ølen" hadde en annen gjærtype.
Kan selvfølgelig være at det er en eller annen veldig standhaftig bakterie som bor i leiligheten og har klart å lure seg ned i to forskjellige brygg...
 
Hadde samme symptom på et eller to tidlige brygg, ikke helt sikker på hva det kom av.

Skal være litt forsiktig med spekulasjoner, men det kan jo ha noe med skylleteknikken din å gjøre. Etter noen "astringente" (?) brygg endret jeg skyllemetode, og det har ikke vært et problem etterpå. Nå dumper jeg skyllevannet oppi mesken, tapper av. Mao no sparge.
Får veldig lav effektivitet (69-72%), men det plager meg ikke det minste. Viktigere med godt øl enn å spare 10 kroner på maltregningen.

Sett øllet vekk en måned eller to, du skal ikke se bort fra at det forsvinner av seg selv. Det gjorde det hos meg iallefall. Imens kan du jo sette et brygg til!
 
Da var jeg upresis. Jeg dumper skyllevannet oppi mesken - uten avtapping av first wort.  Tapper av alt i ettt, stopper når det ikke renner ut mer. Vet ikke om det har et navn, men gjettet på no sparge.

Innbiller jeg meg at denne metoden kan bidra til to ting; 1) redusere effektiviteten ganske mye, og 2) holder en mer stabil ph og temperatur i mesken = unngå tanniner. 
 
Tilbake
Topp