Bitter appelsin

Er det noen som vet hvor en får tak i bitter appelsin i Norge?

Ev.  har noen prøvd å bruke appelsin marmelade istedet for bitter appelsin i Belgian Wit?  Erfaringer ? ? ?
 
Prøv eventuelt din lokale "innvandrerbutikk". Selv har jeg handlet bitre appelsiner (pomeranser) på Meny. Det er sesongavhengig om de har eller ikke, men jeg husker ikke helt når på året jeg kjøpte sist... Kjøpte en hel haug, skar av det ytterste (oransje) av skallet og frøs dette ned til framtidige batcher med wit. Har ikke prøvd å bruke appelsinmarmelade (laget derimot marmelade avdet resterende av pomeransene jeg kjøpte; nydelig!), men ville heller satset på annet appelsinskall. Har brukt både vanlige og blodappelsiner med utmerket resultat.

Mvh. Gahr
 
Jeg har funnet pulverisert curaçaoskall på apoteket i Oslo. Det finnes sikkert andre kilder og råvarer som man kan bruke, men pass på med vanlige appelsiner. De er som regel kunstig farvet, samt at det ytterste skallet kan inneholde soppdrepende pestisider, noe ikke ølet vårt eller gjæren har noe godt av. Biologiske appelsiner ville isåfall kanskje være bedre egnet til formålet.
 
Tilbake
Topp