Kan man til en viss grad si at det - relativt sett - er samme hvilken bitterhumle man bruker? At bitterhet er bitterhet og all aroma forsvinner uansett? Eller blir det for enkelt?
Joa. På egne oppskrifter gjør jeg alltid det. Men kommer av og til over oppskrifter der man ikke har brukt høyalfahumle til bitterhet - og da tenker jeg at det muligens er en grunn til det. Men sikkert ikke, tydeligvis.
Jeg antar at det vil være noe forskjell på en høyalfa-humle med typisk amerikansk preg og en høyalfa-humle med mer nøytral karakter, tilsatt ved 60 min. Sikkert ikke mye, men noe...
Med så mye humle (går ut fra at det var ca 25 liter vørter som kokte) kan vi kanskje snakke om at luft/vørter-overflaten er så liten at 60 minutter ikke er nok til å koke vekk alle smaksforbindelsene. Det blir som at 1 cm væske i bunn av et glass fordamper raskere enn 10 cm væske i bunn av samme glasset. Skyter fra hofta her.
Med så mye humle (går ut fra at det var ca 25 liter vørter som kokte) kan vi kanskje snakke om at luft/vørter-overflaten er så liten at 60 minutter ikke er nok til å koke vekk alle smaksforbindelsene. Det blir som at 1 cm væske i bunn av et glass fordamper raskere enn 10 cm væske i bunn av samme glasset. Skyter fra hofta her.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.