Blåbær i porter.

Hei. Har brygget en porter jeg ønsker å tørrhumle blåbær i. Har 25 liter til gjæring. Hvor mye og i hvilken tilstand bør jeg tilsette blåbæra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vet ikke hvor mye du trenger, men jeg anbefaler en tilstand på ca 1,3 promille.
Hehe. Det er ikke sikkert at det er en dum idé. ... :)

Til ca. 25 liter har jeg sett oppskrifter med 2 kg blåbær (frosne) lagt i humleposer (3 stk.) 4-5 dager etter brygging. Dette skal visstnok være for at den beste gjæringen skal gjøre seg ferdig først. Har nylig satt en med blåbær selv, målte OG, og smakte på den faktisk for få minutter siden. Nå er dette riktignok en Imperial Stout, men dog. Lukter litt mye alkohol, men smaker rimelig rund og god. MEN denne skal da også stå og godgjøre seg lenge når den kommer på flaske. :)
 
Jeg har tidligere laget en porter med blåbær. For 25 liter brukte jeg 2,7 kg selvplukket bær.

Jeg tilsatte frosne bær i humleposer etter 14 dager. Du bør minimum vente etter stormgjæringen er ferdig. Bærene var 7 dager i gjæringskaret. Om du vrenger humleposene godt får du med mye god saft.

Blåbærsmaken forsvinner fort (derfor kan du sikkert tilsette mer bær om ønsket), men den setter et preg på ølet. Dette skal gjentas :)
 
Interessant, snublet over denne tråden omtrent ti minutter etter at jeg tilsatte blåbær i min egen porter! Den er på dag fem, men WLP013 er visst et beist; skarve 48 timer etter brygging har den gått fra 1.063 til 1.015. Ikke tegn til at noe har skjedd unntatt en vannlås som er full av grums. Overflaten på ølet er helt fri for gjær.

Jeg brukte denne gangen blåbær-puré som jeg fikk kjøpt på Bakke Brygg i Trondheim, i form av en stor "pose" med skrukork på. Smakte på den, og den var definitivt intens og god i smaken (og ikke minst BLÅ!). Jeg har funnet noen andre kilder rundt om kring på nettet om bruk av blåbær i øl. Mange av kildene sier at ølet vil bli rødt, og ikke blått som forventet, men dette er trolig et minimalt problem i en porter om et problem i det hele tatt. Veldig spent på denne!
 
Interessant, snublet over denne tråden omtrent ti minutter etter at jeg tilsatte blåbær i min egen porter! Den er på dag fem, men WLP013 er visst et beist; skarve 48 timer etter brygging har den gått fra 1.063 til 1.015. Ikke tegn til at noe har skjedd unntatt en vannlås som er full av grums. Overflaten på ølet er helt fri for gjær.

Jeg brukte denne gangen blåbær-puré som jeg fikk kjøpt på Bakke Brygg i Trondheim, i form av en stor "pose" med skrukork på. Smakte på den, og den var definitivt intens og god i smaken (og ikke minst BLÅ!). Jeg har funnet noen andre kilder rundt om kring på nettet om bruk av blåbær i øl. Mange av kildene sier at ølet vil bli rødt, og ikke blått som forventet, men dette er trolig et minimalt problem i en porter om et problem i det hele tatt. Veldig spent på denne!

Hei.
Flasket min porter med blåbær i går. Fin dyp rød farge. Spent på å smake den når den blir ferdig karbonert[emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Interessant, snublet over denne tråden omtrent ti minutter etter at jeg tilsatte blåbær i min egen porter! Den er på dag fem, men WLP013 er visst et beist; skarve 48 timer etter brygging har den gått fra 1.063 til 1.015. Ikke tegn til at noe har skjedd unntatt en vannlås som er full av grums. Overflaten på ølet er helt fri for gjær.

Jeg brukte denne gangen blåbær-puré som jeg fikk kjøpt på Bakke Brygg i Trondheim, i form av en stor "pose" med skrukork på. Smakte på den, og den var definitivt intens og god i smaken (og ikke minst BLÅ!). Jeg har funnet noen andre kilder rundt om kring på nettet om bruk av blåbær i øl. Mange av kildene sier at ølet vil bli rødt, og ikke blått som forventet, men dette er trolig et minimalt problem i en porter om et problem i det hele tatt. Veldig spent på denne!
Blåbær er en ph-indikator. Det er derfor den gjør deg rød på fingrene, men blå på tunga. Huden er sur, mens munnen er basisk. Og det er derfor pureen er blå i posen, men blir rød når den kommer i den sure vørteren.
 
Hadde 2 kg sjølvplukka blåbær i ein imperial stout-batch med 25 liter vørter. Bæra var fryst på forhånd men ikkje varmebehandla før dei gikk i gjæringsdunken. Sluttresultatet vart med FG 1.030 (planlagt lavere) og veldig surt. Lite smak av blåbær. Surheita har blitt mindre uttalt no eitt år etter brygging, men eg vart ikkje heilt fornøgd med resultatet. Mulig at det er noko villgjær i det her. Det skal også seies at det vart feil gjær med Safbrew Abbaye heller enn planlagt US-05.... Ølet fikk namnet 'Belgisk Blå'.
 
Hadde 2 kg sjølvplukka blåbær i ein imperial stout-batch med 25 liter vørter. Bæra var fryst på forhånd men ikkje varmebehandla før dei gikk i gjæringsdunken. Sluttresultatet vart med FG 1.030 (planlagt lavere) og veldig surt. Lite smak av blåbær. Surheita har blitt mindre uttalt no eitt år etter brygging, men eg vart ikkje heilt fornøgd med resultatet. Mulig at det er noko villgjær i det her. Det skal også seies at det vart feil gjær med Safbrew Abbaye heller enn planlagt US-05.... Ølet fikk namnet 'Belgisk Blå'.

Hei. Hmmm. Fikk også høyere FG en forventet. Hadde oppi 2,8 kg fryst blåbær på ca 25 liter. Spent på smak. Fantastisk farge ble det ivertfall



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje dette burde prøves på min neste porter. Legger dere oppi hele bær altså, ikke knust/most på noen måte?
 
Tilbake
Topp