Blande gjærtyper

hansbt

Norbrygg-medlem
Fikk brått tid til å brygge i morra, men rekker ikke å sette starter. Tenkte å brygge en weissbier som er planlagt lenge. Har en pakke WLP300, vurdere å supplere med en pose US05 som også er på lager for å få nok gjær. Prøver på gjæringstemperatur på 20°C. Blir dette helt på trynet?
 
Fikk brått tid til å brygge i morra, men rekker ikke å sette starter. Tenkte å brygge en weissbier som er planlagt lenge. Har en pakke WLP300, vurdere å supplere med en pose US05 som også er på lager for å få nok gjær. Prøver på gjæringstemperatur på 20°C. Blir dette helt på trynet?
Hvis det er et normalt brygg på 25 liter, hadde jeg nøyd meg med den ene pakka - hvis den er rimelig fersk. Du kan jo sette en literstarter nå. Rist som helvete, og la den stå i ro. Så hiver du bare hele greia oppi i morra.

Hvis pakka er noen måneder gammel, ville jeg latt det være. Jeg tror 05 ville ta over for mye. Men det er bare tro, altså. Og så er jeg litt skeptisk til hvor gode pure pitch-posene er.
 
Hvis du ønsker å "stresse" gjæra litt for å produsere ekstra estere og banan er det kanskje ikke så dum idé å bare pitche den ene pakka,
og så heller supplementere med 05 hvis du er missfornøyd med utgjæringa, men dette er altså en gambit jeg ikke har prøvd selv
 
Vil helst iķke ha for mye nellik og banan, kanskje det vil funke med en pose 05 på toppen. Prøver, blir sikkert godt øl anyway. Vurderer å bruke fersk skall fra appelsin og lime også?
 
Vil helst iķke ha for mye nellik og banan, kanskje det vil funke med en pose 05 på toppen. Prøver, blir sikkert godt øl anyway. Vurderer å bruke fersk skall fra appelsin og lime også?
Ovenfor er råd fra to erfarne karer. Har du bestemt deg så putt hva enn du vil i ølet ditt, mistenker at selv om noen skriver at de ikke ville gjort det i sin weissbier så vil du gjøre det likevel.
 
Ovenfor er råd fra to erfarne karer. Har du bestemt deg så putt hva enn du vil i ølet ditt, mistenker at selv om noen skriver at de ikke ville gjort det i sin weissbier så vil du gjøre det likevel.
Veit veldig godt at det er erfarne folk.
Spurte vel mest om det kanskje var noen som kanskje hadde gjort noe lignende før.
Det var det ikke, så da prøver vi det. Om en måneds tid er resultatet klart, da veit vi.
Er i gang nå, og det blir nok både WLP300 og US05.
Leiter etter de smakene jeg liker.
Typeriktighet er jeg ikke spesielt opptatt av.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg holder på med en doppelbock, i henhold til brewfather, vil ikke den gjære helt dit jeg ønsker den med WLP 833. tenker da å tilsette en pose saflager 34/70 etter ett par dager slik at 833 får gjort mest mulig av jobben, og 34/70`en bare hjelper med utgjæringen.

Det er i allefall teorien :D

om den posen med 34/70 slipper til vet jeg ikke ...
 
Veit veldig godt at det er erfarne folk.
Spurte vel mest om det kanskje var noen som kanskje hadde gjort noe lignende før.
Det var det ikke, så da prøver vi det. Om en måneds tid er resultatet klart, da veit vi.
Er i gang nå, og det blir nok både WLP300 og US05.
Leiter etter de smakene jeg liker.
Typeriktighet er jeg ikke spesielt opptatt av.
Ok - her er det tilleggsinformasjon som ikke var i første posten. Personlig ville jeg ha spart WLP300 til en annen gang når du kan sette starter, og nå heller laga en American Wheat. Da ville jeg kun brukt ei pakke US-05. Fort at det blir et ganske rotete smaksbilde i ølet med to forskjellige gjærkulturer.

Typeriktighet er jo med oss av en årsak da, folk som deg har forska seg fram til smaker de liker og lagt til grunn anbefalinger for ingredienser og framgangsmetode på de forskjellige ølstiler.
 
Veit veldig godt at det er erfarne folk.
Spurte vel mest om det kanskje var noen som kanskje hadde gjort noe lignende før.
Det var det ikke, så da prøver vi det. Om en måneds tid er resultatet klart, da veit vi.
Er i gang nå, og det blir nok både WLP300 og US05.
Leiter etter de smakene jeg liker.
Typeriktighet er jeg ikke spesielt opptatt av.
Lykke til! Håper du treffer smaksbildet du ønsker deg :) gi gjerne en tilbakemelding her når du har prøvesmakt
 
Ok - her er det tilleggsinformasjon som ikke var i første posten. Personlig ville jeg ha spart WLP300 til en annen gang når du kan sette starter, og nå heller laga en American Wheat. Da ville jeg kun brukt ei pakke US-05. Fort at det blir et ganske rotete smaksbilde i ølet med to forskjellige gjærkulturer.

Typeriktighet er jo med oss av en årsak da, folk som deg har forska seg fram til smaker de liker og lagt til grunn anbefalinger for ingredienser og framgangsmetode på de forskjellige ølstiler.
WLP300 nærma seg sluttdato, var på tide å bruke den. Tanken var at med å bruke 05 i tillegg ville gi mindre banan og nellik. Men aner ikke om teorien er hold i.
OG havna på 58 med 3,2kg hvete og 2,7kg pils. Vørteren smakte veldig lovende. 1 pose US-05 ville blitt for lite ifølge oppskriften.
 
WLP300 nærma seg sluttdato, var på tide å bruke den. Tanken var at med å bruke 05 i tillegg ville gi mindre banan og nellik. Men aner ikke om teorien er hold i.
OG havna på 58 med 3,2kg hvete og 2,7kg pils. Vørteren smakte veldig lovende. 1 pose US-05 ville blitt for lite ifølge oppskriften.
1.058 ja, gode 10-12 poeng over en standard weissbier det. Litt knapt med en pakke ja, men det hadde nok gått fint.

Tipper det hadde blitt fraværende banan og nellik. US-05 er mye raskere å fyre igang enn ei litt slapp våtgjær mot slutten av datomerkinga si. :)
 
Jeg holder på med en doppelbock, i henhold til brewfather, vil ikke den gjære helt dit jeg ønsker den med WLP 833. tenker da å tilsette en pose saflager 34/70 etter ett par dager slik at 833 får gjort mest mulig av jobben, og 34/70`en bare hjelper med utgjæringen.

Det er i allefall teorien :D

om den posen med 34/70 slipper til vet jeg ikke ...
Jeg ville sette en liten starter med den posen. Gi den en liter vørter dagen før, og la den stå i ro. Så heller du hele greia oppi når den er godt i gang. Men OBS! den må få stå i samme temperatur som ølet den skal oppi.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor 833 ikke skal klare jobben. Både Whitelabs og Jamil Zainasheff anbefaler 833 til doppelbock, og jeg er ikke så sikker på at 34/70 er ideell. Er det utgjæringsgraden som er problemet for deg?
 
Veit veldig godt at det er erfarne folk.
Spurte vel mest om det kanskje var noen som kanskje hadde gjort noe lignende før.
Det var det ikke, så da prøver vi det. Om en måneds tid er resultatet klart, da veit vi.
Er i gang nå, og det blir nok både WLP300 og US05.
Leiter etter de smakene jeg liker.
Typeriktighet er jeg ikke spesielt opptatt av.
Det høres ut som om det du er ute etter, nettopp er å unngå å få en typisk weissbier, men heller noe som lener seg i retning en wit? Så for all del, hiv oppi de to pakkene (som du jo har gjort :)). Det blir øl, og så blir det artig å høre hvordan det blir.

Min erfaring med pure pitch-gjæren til Whitelabs er at den ikke holder 6 måneder. Jeg har hatt trøbbel med å få liv i den i det hele tatt når den har nærma seg utløpsdato, og jeg bruker den ikke uten å sette en starter. Nå spiller det liten rolle her; 05 vil uansett dra ølet ditt i land :).
 
Jeg ville sette en liten starter med den posen. Gi den en liter vørter dagen før, og la den stå i ro. Så heller du hele greia oppi når den er godt i gang. Men OBS! den må få stå i samme temperatur som ølet den skal oppi.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor 833 ikke skal klare jobben. Både Whitelabs og Jamil Zainasheff anbefaler 833 til doppelbock, og jeg er ikke så sikker på at 34/70 er ideell. Er det utgjæringsgraden som er problemet for deg?
Ja attenuation på 833 er ikke helt der jeg ønsker meg den, i forhold til oppskriften, jeg strødde en pose oppi gjæringskaret i natt...
så tipset ditt kom litt seint for denne batchen, men skal ha det i bakhodet hvis det blir brygget på nytt.
Om jeg kommer til å merke forskjell på med eller uten 34/70’en får jeg sikkert aldri vite, jeg pitchet en god mengde slurry av 833’en så det er nok den dominante gjæren uansett, slik jeg ønsker det
 
Det høres ut som om det du er ute etter, nettopp er å unngå å få en typisk weissbier, men heller noe som lener seg i retning en wit? Så for all del, hiv oppi de to pakkene (som du jo har gjort :)). Det blir øl, og så blir det artig å høre hvordan det blir.

Min erfaring med pure pitch-gjæren til Whitelabs er at den ikke holder 6 måneder. Jeg har hatt trøbbel med å få liv i den i det hele tatt når den har nærma seg utløpsdato, og jeg bruker den ikke uten å sette en starter. Nå spiller det liten rolle her; 05 vil uansett dra ølet ditt i land :).
Håper på ett øl som er mest Wit og litt weiss, helt korrekt. Mye nellik er ikke min greie men litt er bra. Har også WB-06 liggende, men valgte å ikke bruke de.
 
Siste beersmith-podcasten er et intervju med Chris White som handler om å blande gjær. Hørverdig: https://beersmith.com/blog/2022/04/...-beer-with-chris-white-beersmith-podcast-256/

Jeg har en mild på trappene der jeg skal bruke Windsor. Men jeg veit ikke om jeg vil ha så dårlig utgjæring som den gir. Funderer på om det ikke kunne være en grei ide å blande med 04. Den gjærer vel litt moderat ut, trur jeg? Ønsker ikke noe veldig tørt, men Windsor er jo helt latterlig aleine.

Jeg har en ide om at begge disse gir typiske engelske esterprofiler uten å være helt like. Det skulle gi litt ekstra kompleksitet. Og så er begge raske til å gjøre seg ferdig. 04 flokkulerer godt, men det gjør visstnok ikke WIndsor. Nå sier Chris White i podcasten at gjær co-flokkulerer, sånn at 04 vil dra med seg Windsor ned. Og det er jo greit:).

Funderer litt på mesketemperatur. Trur jeg går for 67, og at jeg nøyer meg med det ene steget. Gjæring på like oppunder 20.
 
Sist redigert:
Mild'en utvikler seg hyggelig i dunken. Jeg har tru på at dette blir godt. Det har gått fort unna, og nå er jeg spent på om den vil gjøre seg helt ferdig inna rimelig tid - og på om ølet blir klart. Teorien til Chris White sier jo at om den ene gjæren flokkulerer godt, vil den dra med seg den andre.

En ny ide traff meg i går. Jeg smakte første flaska av en patersbier, et øl jeg ikke har brygga før. GJæren jeg brukte, var Imperials B48, som skal være Westmalle. Typedefinisjonsmessig er dette nær en belgisk blond, bare ikke riktig sterk nok - uten at det egentlig burde diskvalifisere den. (Den mangler 0,2% på minimumskravet på 5,5 for belgisk blond.)

Men hva om jeg brygga denne med ei blanding av B48 og f.eks. BE-134? Jeg syntes patersbieren fikk en særdeles hyggelig aromaprofil, som jeg godt kunne tenkt meg være med å prege en saison. Ikke så mye fenoler, og behagelige estere. (Her er hva Imperial sier, og det er ikke så galt: "produces moderate esters with low to no phenolic characteristics.") BE-134 er mer brutal, men i kombinasjon med B48? Jeg trur det kunne bli en ganske interessant saison - for jeg trur BE-134 ville sørge for at det blei en saison. Sjøl om B48 gjæra patersbieren godt ut - fra 1.046 til 1.006 (87%) - så kunne jeg vanskelig smugla den inn i en konkurranse som saison og fått den godtatt. BE ville dratt den videre ned til rundt 1.000, og det gjør noe,

Jeg trur dette må prøves.

Om man vil unngå å blande inn diastaticus i systemet kunne en kanskje bruke Lallemands nye Farmhouse? (Men jeg har ikke brukt den, og er litt skeptisk.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp