Blandet malt for APA, for mye cara/crystal?

Heisann. Skal brygge i morgen og veide og blandet maltet som skal i maltmølla i kveld. Greide å få med mer cara og crystal enn planlagt, av og til burde man bruke god tid når man driver med slikt. Trodde jeg tilsatte 200 gram cara 30 :-0

Blandingen ble som følger:

2500 gram pilsnermalt
2500 gram Maris Otter Pale Malt
300 gram cara 30
150 gram crystal 120

Meskes på 66C i 60 minutter.

Skal være en single hop Nelson med rikelig humle med IBU 40 (cirka).
Humlen skal være i fokus. Tenkte å tilsette litt mørkere malt for litt dypere farge, ønsker egentlig ikke veldig veldig mye smak fra cara og crystal. Vurderer jo å senke mesketemp til 65C for å evt unngå for mye sødme. Har rikelig med malt på lager og har ingen skrupler forbundet med å kassere maltet og erstatte med nytt :)
 
Bruker speidel 20 så jeg er vel på max maltmengde. Kan jo alltids spare malten til et brygg senere, så det går uansett ikke i søplebøtta:)

Jeg fikk vel 250 gram med ekstra cara og crystal enn det som var planen, helte rett og slett fra feil kopp når jeg blandet malt. Jeg har ingen stor erfaring med hvilken effekt disse malttypene vil ha for ferdig øl. Selv sper jeg på med litt ekstra med cara for å få en litt dypere farge. Vet jo at det gir litt mer kjeks i smaken men ved å bruke lite cara 30 håpet jeg på at det ikke skulle bli for tydelig. Men håper jo og høre at blandingen er "innenfor" sett i forhold til en APA.

Men uansett, man lever og man lærer:)
 
Med innenfor tenker du på farge? Jeg får at dette skal gi en EBC på 17.5, mens stilen ligger i området 9.9-27.6. Så det er jo innenfor det.
 
Tenkte innenfor smaksmessigt, redd cara og crystal ville bli for fremtredende. Akkurat ferdig med bryggedagen. Det ble et rent Nelson brygg med kun Maris Otter malt, brukte warrior som bitterhumle. 24,5 liter i gjæringskaret er ny pers på min Speidel 20. OG=1051 IBU 40.
 
Tilbake
Topp