Blanding av forskjellig lagergjær i samme batch

Tomas

Hei der ute :biersmile:. Skal brygge en pils, og så at gjæren min, en Wyeast 2278 Czech pils var fra april :sovne:. Tenkte jeg skulle supplere med en ekstra pakke til starteren, men blingset og endte med en Wyeast 2001 Urquell lager. Vet ikke hvor forskjellige de er, men begge skulle duge til en tsjekkisk pils.

Tenkte å lage to separate startere, men er usikker på hva som skjer når jeg blander disse i samme batch (som er planen). Byr det på noen problemer?

Gode råd mottar stor hyllest :amen:

Småstresset hilsen
Tomas :brygging:

Jeg må understreke at jeg ikke vet, men bare synser. Har du mulighet til å lage 2 startere er det kanskje tryggere. Men jeg tror ikke det har så mye å si. Begge er Bohemian Pilsner. Men skal du sette 5 gal/ ca 20 liter ferdig vørter bør du vel ha totalt  4-liter starter, gjær helt ut og avkjøl. Hell av mesteparten av væsken etter at gjæra har falt til bunns og pitch i (den 7-8 °C graders) avkjølte vørten. Øk temp forsiktig til ca 10 °C og la det gjære 3-4 uker. Fortell oss om resultatet. Ev. skyld på meg.

YEAST STRAIN: 2001  |  Urquell Lager™
Mild fruit/floral aroma. Very dry and clean on palate with full mouth feel and nice subtle malt character. Very clean and neutral finish.
Flocculation: Medium-High
Attenuation: 72-76%
Temperature Range: 48-58F, 9-14C
Alcohol Tolerance: 9% ABV
Styles:  Bohemian Pilsner

YEAST STRAIN: 2278  |  Czech Pils™
Classic pilsner strain from the home of pilsners for a dry, but malty finish. The perfect choice for pilsners and all malt beers. Sulfur produced during fermentation can be reduced with warmer fermentation temperatures (58°F) and will dissipate with conditioning. 
Flocculation: Medium-High
Attenuation: 70-74%
Temperature Range: 50-58F, 10-14C
Alcohol Tolerance: 9% ABV
Styles:  Bohemian Pilsner

:biersmile:
janh

Hei Jan, og takker for raskt svar :amen:

Planen min er å lage to 2-liters startere, en av hver pakke, for så å slenge gjæren fra begge i vørteren når den er kald nok. Enig med deg, begge er jo bohemian pilsner, så jeg håper ikke de spenner bein på hverandre når jeg pitcher begge i vørteren. Det hadde vært artig om noen som har prøvd å blande gjær kunne si noe om sine erfaringer :skitbra:

Vi får se hvordan det går...

Tomas

Det skulle ikke by på noen problemer å blande disse to. Begge stammene kommer opprinnelig fra Pilsner Urquell (som etter sigende brukte en gjær med fire forskjellige stammer opprinnelig). Lagergjærtyper er uansett veldig liker rent genetisk, så det burde gå greit å blande om man ønsker det. Kjør på, lager trenger MYE gjær!

Takk Gahr, dette vil redusere kastrofetankene mine betraktelig :yes: Er ikke det at jeg absolutt vil blande gjær, men egen mangel på planmessighet gjorde at jeg bestilte en annen gjær enn den jeg hadde fra før :klovn:

Her skal dyrkes gjær! Genialt dette forumet! :skaal2:

Tomas

Tilbake
Topp