Blanding av øl.

Sverre K

Norbrygg-medlem
Er det noen som har forsøkt å blande forskjellige øltyper?  Har jo i mange år drukket halvtomhalvt dvs pils og bayer ( eller helst bock) men det jeg tenker å blende er en pale ale og en kølsh. Har ca 50 liter av hver og tenkte da om det gikk an å blande de siste 10 liter av hver og fylle på et femte fat. Kanskje denne ideen skyldes latskap også men har noen en ide om hvordan det vil funke eller er det bare å starte å vaske flasker?

Mange bryggerier blander flere batch for å få et ferdig øl av konstant kvalitet. Da gjelder det batch av øl av det samme oppskrift men det går sikkert an å blande øl av forskjellig oppskrift.
bare prøv synes jeg  :)

Absolutt mulig det.
Har selv ikke blandet på fat, men har flere ganger blandet i glasset når jeg tapper.
Morro å eksperimentere litt.
Test først i  ett glass så ser du jo om det er noe du liker eller ikke.
Så lenge det er to øl som benytter "vanlig" ølgjær skal det ikke være noen problemer.
Hvist det er ett øl med f.eks. brettanomyces eller en bakteriekultur vil denne kunne begynne å gjære de sukkerartene den vanlige gjæren ikke kunne gjære i det ølet du blander den med.

På Oslo Mikrobryggeri kan man bestille en porter-pils, som er 50% av begge delene. Dette serveres også dersom det er tomt for Steamer (som det sjeldent er). Smaker ikke så verst engang, men den ensartede smaken er borte da.

En pale ale og en Kölsch ligger vel ganske nær hverandre så jeg tror at blandingen fremdeles er drikkelig øl. Og har man bruk for fatet, så har man bruk for fatet ;D

Jeg mener å ha lest et sted at Carlsberg har gått over/ skal gå over til å brygge noen 'standardøl' som ikke er ment for salg, for så å blande disse til de typene de vanligvis selger. Dette for å korte ned tiden (enda mer...) fra et behov oppstår, til de kan fylle etterspørselen. Der stor det også at så langt har de mesket separat for å blande mesken før gjæring. Nå skal de altså gjøre unna gjæringen før de blander.

Som en sidenote har jeg funnet ut at om jeg tar en god slump av egen pale ale og blander det med noe annet rart jeg brygget (smaker ikke noe særlig for seg) så ble det riktig så bra. Blandet bare i glasset da jeg tappet det opp.

JonP

i ølhallen i tromsø, som er jo pøbben son hører til mackbryggeriet, får man også bestillt en "blanding", og det får man ikke noen annen plass. der går sikkert an å blande forskjellige øltyper. og som sagt er kølsch og pale ale egentlig ganske likt, så det skal ikke være noe problem. og det kan jo være spennende å se hva resultatet blir.

Dette om Carlsberg har jeg også lest et sted, men finner det bare ikke tilbake igjen. De gjør vel det for å ha en mer konstant ølproduskjon, slik at de fortere kan reagere på markedet og evt stor/liten salg av visse øltyper. Bitterhet blir sikkert videre regulert med ekstrakter og lignende. Her snakker vi egentlig ikke brygging i den gamle forstand, men prosessteknologi.

Latskapen avtok og plutselig var jeg igang med å vaske flasker så eksperimentet ble ikke noe av denne gang, ble bare ca 15 l til overs så da ble det ikke et helt fullt fat heller.  Hva angår blanding eller halvtomhalvt så får vi servert det i Alta også men det er nok Ølhallen som er opphavet til miksen og godt smaker det!  Har blanda Pale og vanlig butikkpils og det ble ikke kasta det heller.

Tilbake
Topp