Blanding av tørrgjær

Sølevann

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en Juicy IPA om ikke så lenge, og der er det brukt 3 typer Fermentis gjærtyper i oppskriften. 2 typer med bare 1,4 gram, og den tredje typen 17 gram. Er til ca 20 liter øl.
Jeg har aldri blandet gjær før, er det bare og blande gjærtypene i samme kopp og rehydrere. Deretter hive det oppi vørteren?
 
Jeg skal brygge en Juicy IPA om ikke så lenge, og der er det brukt 3 typer Fermentis gjærtyper i oppskriften. 2 typer med bare 1,4 gram, og den tredje typen 17 gram. Er til ca 20 liter øl.
Jeg har aldri blandet gjær før, er det bare og blande gjærtypene i samme kopp og rehydrere. Deretter hive det oppi vørteren?
Dette høres unødvendig komplisert ut, på grensa til en dårlig ide. Hvilke gjærtyper er det snakk om og hvor kommer oppskrifta fra?
 
Dette høres unødvendig komplisert ut, på grensa til en dårlig ide. Hvilke gjærtyper er det snakk om og hvor kommer oppskrifta fra?
Gjærtypene

1620919318950.png

Ligger på Brewfather, Threehouse Julius clone.
Mulig denne gjæra hadde vært bedre: Wyeast 1318 London Ale III
 
Dette høres unødvendig komplisert ut, på grensa til en dårlig ide. Hvilke gjærtyper er det snakk om og hvor kommer oppskrifta fra?
Tror gjærmiksen kommer fra denne artiklen hvor det går frem at forfatter prøvd seg frem med blandingsforhold for best mulig etterligning. Andre artikler støtter også at Tree House bruker en miks av tre gjærtyper.
 
Tror gjærmiksen kommer fra denne artiklen hvor det går frem at forfatter prøvd seg frem med blandingsforhold for best mulig etterligning. Andre artikler støtter også at Tree House bruker en miks av tre gjærtyper.
Ja, oppskriften på Brewfather stammer sikkert derifra :) Ser ut som det er bare å blande og pitche hele greia med en gang, ifølge linken din :) Får nå se hvordan de blir, får ikke tak i en orginal Julius til å sammenlikne uansett :)
 
Det slår meg at du kaster bort noen unødvendige kroner på gjær - med mindre du kan bruke de tiloversblevne gram'ene til noe fornuftig. Men det er kanskje ingen stor sak.

Hvorvidt det er bryet verdt? Tja, det finner du vel ikke ut om du ikke kjører en split batch. Bruker du 04 i kontollbrygget skulle du få grei beskjed om de små grammene med belgisk og tysk gjær skaper noen forskjell - og om den eventuelt er et pluss.

Jeg hadde brukt 1318, ja. Men det er jo det jeg gjør:p.
 
Man skal ha veldig (veldig!) god kontroll på byggeprosessen før disse små detaljene blir avgjørende. Fokuser på humletilsetningene og humlesammensetningene først og sikre at de er slik du vil at ølet skal være før du begynner å se på disse detaljene i gjæringa. Du må begynne med grunnmuren i oppskrifta, ikke fargenyansen på takrenner, for å jobbe deg gjennom ei såpass avansert oppskrift.
 
Man skal ha veldig (veldig!) god kontroll på byggeprosessen før disse små detaljene blir avgjørende. Fokuser på humletilsetningene og humlesammensetningene først og sikre at de er slik du vil at ølet skal være før du begynner å se på disse detaljene i gjæringa. Du må begynne med grunnmuren i oppskrifta, ikke fargenyansen på takrenner, for å jobbe deg gjennom ei såpass avansert oppskrift.
Det er jo en helt vanlig oppskrift, det eneste som er uvanlig er gjærsammensetningen. Jeg har kontroll på resten.
 
Det er jo en helt vanlig oppskrift, det eneste som er uvanlig er gjærsammensetningen. Jeg har kontroll på resten.
Tja... Det kommer vel an på hva man legger i "vanlig oppskrift".

Jeg synes det ser ut som ei oppskrift som legger veldig vekt på å treffe på prosessen. Dette ser ut som et øl som handler mye om framgangsmåte og prosess, samt hårfin balanse mellom råvarer. Blandinga av basemalt er jo også uvanlig. Jeg tror nøkkelen til dette ølet er i det som er beskrevet som "what I’d consider a Golden Triangle of hops, malt, and esters" i teksten, og da skal man ha like mye kontroll på håndverket som på ingrediensene.
 
Tilbake
Topp