Blandingsforhold på Stoutrens2

Garberg

Norbrygg-medlem
Heisann.
Tenkte å vaske hevert m/mer med Stoutrens2. Vet noen blandingsforholdet mellom vann og Stoutrens2? Ser det står på flaska, men er usikker på den prosentregninga. Synes det høres mye ut, dersom man tar det sterkeste, og lite med det svakeste. Hvor mye stoutrens2 på f.eks 5 liter vann?
azy4age9.jpg

Hvor sterkt er dette stoffet ferdig utblandet? Skjønner man helst skal bruke hansker, men er det veldig etsende?
 
Oj! Jeg har ikke svaret på det der altså, men jeg bruker å skylle heverten i godt varmt vann etter bruk,
og desinfisere den med sterkrens før lagring, og en ny runde med sterkrens før bruk. Tror også du
kommer langt med den løsningen.
 
Fikk anbefalt denne på Bakke Brygg i Trondheim. Er vel Petit Agentur som fører denne(?). Denne skal løse opp all smuss etter bruk.
 
Ja, den skal gjøre det, og gjør det helt sikkert. Det er vel bare å dosere ut fra det som står der, er det lite smuss/avleiringer der,
så går du for den nedre delen av skalaen, og det er mye, mer mot den øvre del. Har aldri brukt det der selv, men etter hvert som
man bruker det utstyret man har til tapping/gjæring, så er vel en god vask påkrevet. Men du må likevel desinfisere etterpå. Kjøp
det ei flaske Sterkrens, begge to er drøye, og da billige i bruk. Sterkrens er også veldig fin, og bedre til å desinfisere flasker, etter
min mening, det skummer ikke, og det blir lite rester igjen inni flaska når jeg bruker den.
 
Blir litt dyrt syntes jeg. Bruker du 20 liter å max blandingsforhold på 5% går hele flasken med på en vask.
Den koster 160 pr liter flaske.
Speidelen gir jeg en ekstra rens etter 3 brygginger å da varmer jeg 10 liter vaskevann til 70-80 grader.
Det er endel smuss på varmeelementene som er vanskelig å komme til, så da er det fristende å bruke sterkest blanding på 5%.
Har noen tips om rimeligere effektive vasketips til bryggeutstyr med varmeelementer hadde det vært fint :)
Er litt skeptisk til å bruke kaustiksoda fra rema 1000, men kansje det er forsvarlig å rimeligere?
 
Per_Inge skrev:
Har noen tips om rimeligere effektive vasketips til bryggeutstyr med varmeelementer hadde det vært fint :)
Er litt skeptisk til å bruke kaustiksoda fra rema 1000, men kanskje det er forsvarlig å rimeligere?

Du kan fint bruke vanlig oppvaskpulver til den jobben der, billigere blir det ikke.
 
Jeg bruker Stoutrens2 i konsentrert form. Det skal bare et par dråper til rett på oppvaskkosten så tar det ALT av møkk, belegg, etc. Men bruk hansker og gjerne vernebriller, og vær forsiktig med glass! Hvis dette stoffet i konsentrert form får ligge på lenger enn 10-15 minutter eller så, så etser det groper i glasset og overflaten blir matt og ugjennomsiktig.

På denne måten varer en flaske Stoutrens2 i årevis og blir utrolig drøy i bruk.

For å vaske en hevert, ville jeg bare spylt godt gjennom og behandlet med Star-San eller tilsvarende. Hvis ikke da heverten er svært møkkete, og da ville jeg heller kjøpt en ny.
 
Tilbake
Topp