Blandingsforhold til desinfisering -jeg trenger hjelp!

Desinfisering er en viktig del av brygging, derfor ønsker jeg å være nøye med renhold.
Jeg har fått med både et slags pulver (PBW og Star San, som er flytende)
Er usikker på blandingsforholdene her..
Tenker å blande opp litt, slik at jeg har til å vaske det jeg trenger til bryggingen..

Noen som kan hjelpe?

Ca 30ml på 19,5 (5gal)L av starsan er tilstrekkelig. Jeg blander stortsett noe kraftigere enn det før jeg er fornøyd.

Star san -flaska di har et målebeger i en av åpningene. På en av sidene har du oz-mål, mens den andre siden har streker for 15 og 30 ml. Målebegeret fylles ved å løsne korken på målebegersiden, slik at luft kan slippe ut der, evt. skru igjen korken på siden uten målebeger, og klemme på flaska.

Fyll den opp til 15-streken for 10 liter vann, eller 30-streken for 20 liter vann. Så skrur du korken helt av og snur flaska opp ned over vannbøtta. Selv har jeg i star san først og vann etterpå, så det blandes ordentlig.

Ikke skru korkene for hardt på, de ryker lett.

Og hvis du bare skal ha litt Starsan, så bruker jeg en sprøyte til å måle med når jeg bare skal ha 1L i sprayflaska eller i til å skylle cornelius fatene. Er det noen holdbarhet på ferdigblandet starsan?

Thorvald skrev:
Og hvis du bare skal ha litt Starsan, så bruker jeg en sprøyte til å måle med når jeg bare skal ha 1L i sprayflaska eller i til å skylle Cornelius fatene. Er det noen holdbarhet på ferdigblandet starsan?

Så lenge blandingen ikke blir tåkete er den stabil, og jeg bruker den til jeg har brukt opp det jeg har blandet. Blir blandingen tåkete blir den visstnok ikke like holdbar uten at jeg kan dokumentere mer enn at "det har jeg hørt" :)

For the record: PBW-powdered brewery wash er eit vaskemiddel og Star San er desinfeksjonsmiddel.  Først vask, skol godt med vatn etterpå. Så Star San til desinf.

Pleier å bruke litt sterk blanding for å vere sikker. Bortimot 10ml på 5l vatn. Gjerne varmt. Tek vare på brukt blanding på ei plastkanne som eg fyller på spruteflasker og brukar det på tappekranane og liknande.

Tilbake
Topp