Bli kvitt trub

Finn Berger

Moderator
Noen ganger er det mer trub enn andre ganger. Og når det er mye, blir det vanskelig å unngå å få med mye av det over i gjæringskaret. Det blir rett og slett liggende for høyt i kjelen. Har noen prøvd følgende løsning:

Etter kjøling, bikk kjelen bakover, og la den stå slik en times tid eller det som trengs. Stikk så en hevert forsiktig til bunns i bakkant, der trubbet ligger tjukkest, og la det renne til det verste er ute. Så kan jeg dessuten sikkert få ut litt ren vørter av den suppa, også, ved å la det stå en stund.

Jeg har ikke prøvd det, og kanskje funker det ikke. Men siden det er en litt innlysende idé, har kanskje noen prøvd det - og om det ikke virket, er det greit å vite. Jeg skal brygge 50 liter Skoddehav til helga, og ser for meg mye graut i bånn. Og jeg har ikke lyst til å begynne å tulle med å ha humlen i pose om jeg ikke må. (Jeg har laget noe hopspider-lignende, men er litt skeptisk. Jeg kjenner meg ikke trygg på å få full humlesmak om ikke humlene får surre fritt:).)

Sist redigert:
Det vil nok fungere fint, og trenger sikkert ikke stå fullt så lenge heller.
Står det for lenge øker jo så klart sjansen for infeksjoner, men sjansen er ganske liten så lenge lokket står på og det fortsatt er i kjelen.

Trub er ikke så farlig som folk sier, la det stå til!

Ja, jeg tror jeg faktisk kan ha gått for langt i retning av å prøve å eliminere det. Det kan visst ha en funksjon, har jeg forstått. Men sist jeg brygget - en saison med mye humle - så ble det for drøyt mye.

Resultat fra de tre siste,
Nr1, 10g humle pr liter vørter, stod en time, nesten 50% grums. Silt med tøy og berget det meste.
Nr2, 5g humle pr liter vørter, stod tre kvarter, ca 10% grums. Litt grums kom med i karet.
Nr 3, 2g humle pr liter vørter, stod vel to timer, ca 40% grums. Silt og berget nesten allt. (-Kokt to små timer)

Hvorfor det blir slik aner jeg ikke. Kan evt finstoff fra mesken ha mye å bety? Koker alle like hardt.

Noen er det sikkert men uansett så det stjeler det plass i bøtta.
Er denne begrenset så er grums uønsket i mine bøtter.

Jeg har sluttet å bry meg med denne truben. Jeg fyller opp til 19 liter i gjæringskaret (better bottle) uansett, så får det bli så mye (eller lite) øl som det blir.

Litt trub plager meg ikke, det er den kjempehaugen jeg får når jeg brygger Vestkyst som jeg synes blir brysom, ganske enkelt. Jeg har uhekdige erfaringer med humlepose, så jeg lar alt flyte fritt, og da blir det mye. Så jeg unngår å få så mye i gjæringskarene ved å helle trub'et i et eget kar og la det stå og skille seg. Funker fint, og jeg er nøye med å holde alt reint. Har akkurat tappet av, og sitter og ser på 5 liter grønn guffe som ikke får være med videre.
Det er jo mulig å fjerne så å si alt trub'et, uten at jeg ser noe stort poeng i det. Men gjør det egentlig noe? Trenger gjæren noe fra det som ligger der, eller er alt oppløst i vørteren?

Tilbake
Topp