Blichmann konisk gjæringstank

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei,

Er det noen som har noen tanker om hva som er en minimumbatch man kan gjære i en 14 gal (53l) konisk fra Blichmann?
De skriver selv at det går bra ned til 5 gal (19l), men hva er fordeler/ulemper med dette?

Grunnen til at jeg spør er at det bare skiller litt over hundringsen mellom 26 og 53 literen hos Bryggselv så det sier seg jo selv at kiloprisen er bedre på 53-literen!

Jeg brygger som regel 21l batcher, men har kapasitet på rundt 50l.
 
Jeg tror ikke det er noen minimumsgrense på hvor mye du kan ha i tanken.
Jeg har selv 53 literen og angrer ikke et sekund på det ble den størrelsen.¨
Jeg brygger som regel 23 liter, og da syns jeg 26 literen blir for liten, hvis ikke det brukes foam control.
Fordelen med en større tank er at jeg har head space nok i tilfelle det brukes mye hvete, og at jeg har muligheten til å lage større batcher hvis jeg ønsker det uten at gjæringen trenger å foregå i flere gjæringskar.
Og selv om det høres mye ut med en 53 liters gjæringstank, så er det ikke så stor avstand opp fra vørteren til lokket som jeg hadde trodd det skulle bli.
Ulempen med tanken er at jeg må bruke et 120 cm kjøleskap for å få plass til tanken(90 cm blir for lite), den er noe bredere enn 26 literen. Men det har ikke vært noe problem for meg.

Bilde av tanken i kjøleskap finner du på side 1 her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11217.0.html
jeg har brukt et 140 cm kjøleskap og bygget opp tanken litt, slik at jeg kan fate uten å løfte ut gjæringstanken.
 
Da er det bare å takke Bernts for det overbevisende innlegget!  :hadet:
 

Vedlegg

  • Photo 26.03.13 18 06 37.jpg
    Photo 26.03.13 18 06 37.jpg
    856,1 KB · Sett: 876
Gratulerer, håper den funker like bra for deg som den har gjort for meg. :skitbra:
 
marhorn skrev:
Da er det bare å takke Bernts for det overbevisende innlegget!  :hadet:

Jeg regner med den skal stå til pynt på samme sted som du tok bildet til vanlig også?:D Fin sak. Svært fornøyd med 26-literen min. Det eneste jeg skulle ønsket meg var en litt større diameter på dump valven.
 
Kjøpte 26 literen i dag, var også i tvil om størrelsen, men håper at denne passer til speidel 20, og den er jo litt mer plasseringsvennlig enn 53 literen.
 
Jacobh skrev:
Kjøpte 26 literen i dag, var også i tvil om størrelsen, men håper at denne passer til speidel 20, og den er jo litt mer plasseringsvennlig enn 53 literen.

Jeg gjærer ca. 21 liter i 26-literen, og det fungerer supert. Hvis du har skumproblemer kan du enten kjøre blow-off eller bruke et par dråper foam control.
 
Har du blow off kit'et? Er litt av gevinsten med dette at man kan fylle opp tanken litt mer? Synes d i utgangpunktet virket som en dyr ekstravariant så jeg kjøpte ikke slik..
 
Ja, jeg har blow-off kitet, men har faktisk tilgode å bruke det. Tanken med å kjøpe det var at jeg skal bruke det på svært sterke øl og på belgiere og weizenbier hvor jeg bruker gjær som skummer svært mye (f.eks. WLP300, 400 og 530). Det er dyrt, og man kan sikkert like gjerne lage en egenprodusert løsning.
 
Si det som det er Gahr - du så at det stod Tri-Clap på kitet og trykka på Buy Now som en gal ;)

Men ja - reagerte også litt på prisen på kitet, må da være mulig å mekke noe selv.
 
Det fulgte med slange og div bender til min tank som fungerer som blow-off tube, men det er jo ikke tri clamp. ;)
 
Jacobh skrev:
Kjøpte 26 literen i dag, var også i tvil om størrelsen, men håper at denne passer til speidel 20, og den er jo litt mer plasseringsvennlig enn 53 literen.

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg må tilpasse gjæringsskap etter tanken og ikke motsatt!
Gikk derfor for 53 literen.

Men det jeg kom på her er at jeg må gjøre noe med oksygeneringsmetodene mine snarest.
Tror ikke jeg skal belage meg på å riste inn oksygen lengere...
 
Gahr skrev:
Jeg regner med den skal stå til pynt på samme sted som du tok bildet til vanlig også?:D Fin sak. Svært fornøyd med 26-literen min. Det eneste jeg skulle ønsket meg var en litt større diameter på dump valven.

Den står der enda for å si det sånn  :skitbra:

Angående krana i bunn så ser jeg at det kan bli litt trangt!
Hadde det vært en idé å sette på litt CO2 når man dumper?
 
Bernts skrev:
Det fulgte med slange og div bender til min tank som fungerer som blow-off tube, men det er jo ikke tri clamp. ;)

Fulgte det med blow-off-opplegg? Jeg fikk med slange til dump valven, men ikke blow-off...
 
Skal følge noe med:

"For low clearance installations, use 90o elbow (provided) on stopper and remote locate the airlock."
 
Gahr skrev:
Bernts skrev:
Det fulgte med slange og div bender til min tank som fungerer som blow-off tube, men det er jo ikke tri clamp. ;)

Fulgte det med blow-off-opplegg? Jeg fikk med slange til dump valven, men ikke blow-off...

De regner nok med at du bruker tri clampen, så de har nok ikke sendt med begge deler.
Men slanger og div til dumpventilen var utenom.
 
Den lille benden som fulgte med til stopperen til gjærlås-hullet er altfor tynn til å fungere skikkelig som blow-off. Den kan funke hvis man bare skal lede en slange nedi vann som en "remote" gjærlås, men dimensjonen er bare 3/8", så den vil tette seg rimelig kjapt om den fylles med gjær.
 
Jeg hoder på å bygge opp en argumentasjon for å rettferdiggjøre denne typen investeringer..... jeg trudde at jeg hadde sett en annonse med Blichmann gjæringstanker med kjøle/varmekappe som muliggjør automatisk tempkontroll. Nå klarer jeg ikke å finne noe på nettet, unntatt de som morebeer selger.

Er det noen som vet om det finnes slikt til Blichmann, evt hvilke alternativ som finnes?
 
Tilbake
Topp