Blichmann RipTide - Mine tanker

Det er vel akkurat derfor man fleiper med "Chinese Export" ... :rolleyes:
Det er nok, dessverre, en del som helt reelt tror at det finnes ei slik sertifisering. Ofte med ei forklaring om at symbolet bare er nesten likt og at man derfor kan se forskjell på dem.
 
Jeg HÅPER (og tror) at folk er klar over at saker (les: drit) som kjøpes på Alibaba, dx, og lignende nettsider på ingen måte innehar de egentlige nødvendige godkjenninger og merkinger som de egentlig skulle hatt for å være lovlige i bruk her. Et reelt CE merke inkludert. Det CE merket kineserne bruker er jo ene og alene laget for å immitere det lovlige CE merket. Selvfølgelig finnes det produkter som er "legale", men de koster også noe mer. Stort sett alt man får kjøpt på disse sidene er piratkopier, og det vet man når man ser prisen også.
 
Den døde litt bort den her, og jeg har vert veldig opptatt, men vi er vel alle enige om at dette var langt under forventningene for hva vi er vant til at Blichmann leverer.

Jeg kjenner også at jeg er veldig enig med Gustav om at det mest sjokkerende er den noe nonchalante holdningen til både importør og produsent har i forhold til de faktiske godkjenningene som kreves for omsetning her på berget....
Glem CE og China og alt det der. Her snakker vi faktisk om et amerikansk produkt kjøpt over norsk disk til en meget kvalitetshevdende pris. Ikke noe vas bestilt fra en neve dollar fra gud vet hvor.

Jeg er redd vi som har kjøpt brenner inne med pumpene, og må krysse fingrene for at kvaliteten på motoren er ok. Det sikkerhetsmessige skal jeg klare å håndtere.
Venter allerede på dagen da motoren melder pass, og gleder meg nesten til å montere pumpedelen på en march-pump.... Har enda ikke testa pumpa, men kjøps-gleden av noe nytt bryggeutstyr har sjelden vert lavere, og prisen sjelden høy...

Nedtur!
 
Føler meg ikke truffet i det hele tatt :) Jeg er elektriker med 20 års fartstid i faget og tillater meg å fleipe med CE merket. CE merket er ingen garanti for at et elektrisk produkt er laget i henhold til krav for eletriske apparater beregnet for salg i norge. Ei heller i resten av verden, Det CE merket skal fortelle om er produskjonsmetodene og materialvalg. For meg er verdien av et CE merke på et utstyr ikke verdt kostnadene det tok å produsere merket. Jeg henger meg opp i ledningstversnitt , IP grad og jording. Og skal vi snakke om personbesskyttelse ? ja så sørg for at sikringskapet ditt har jordfeilautomater.....
 
Fikk denne i posten også for en liten tid tilbake, ble litt i stuss om det var verdt å beholde etter å ha lest innpå her. Men, såg absolutt potensiale og muligheter med denne pumpen.

Heiv på et jordet støpsel så var iallfall det i orden.

Ellers la merke til endel uheldige grader der som avblødningsventilen/priming ventil var, så fikk lurt inn en liten diamant sliper der og polert vekk så det ikke samles dritt på utilgjengelige steder.

Det som også irriterte meg var at det ikke var ferdig med triclamp på inn/ut av denne. Setter man på fittings eller andre hurtigkoblinger av noe slag vil en uansett ha masse overflødige NPT gjenger eksponert som det fort samles dritt i. Så der var det bare å få sveist på clamps og polert.

Denne pumpen er jo absolutt en forbedring i forhold til chugger, som jeg også har 2x av, desverre så tok ene kveld etter etpar dråper med vann fant veien inn på viklingene. Noe denne pumpen her er adskillig mere sikret mot, vanntett er den ikke, men iallfall temmelig sprutsikker.

Og ikke minst, den støyer adskillig mindre enn March/Chugger pumpene....

men igjen, mtp på hva en betaler og hvor bra kvalitet det ellers er på Blichmann sitt utstyr så hadde man forventet bedre enn dette. Virker som en ganske rimelig produksjon og ganske grov støp/maskinering av deler.

Vedlagt etpar bilder av mods og av den overlevende chuggeren som jeg også sveiste clamps på for å lettere kunne spyle rett inn i pumpehuset.

1.jpg 5.jpg 7.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 6.jpg 8.jpg
 

Vedlegg

  • 9.jpg
    9.jpg
    141,3 KB · Sett: 72
Det der er ikke sveising. Det der er kunst....

Fikk varsel om at det var pakke på vei til meg fra forhandler i dag!
Ikke alltid godt å vite hva jeg har gjort i fylla, men tror ikke jeg har bestilt noe. Mistenker at det er jordet kabel som er på vei fra det store utland!

Ser ut som Blichmann i hvert fall har tatt tak i den biten, men jeg er fremdeles rimelig fed up over manglende kunnskap og interesse for hva som er gjeldende regelverk for salg av el-produkter, både fra produsenten sin side men også fra forhandler...

Vel, jeg gidder ikke styre mer. Kan følge hesten til bekken, men kan ikke tvinge den til å drikke er det vel noe som heter....

Nå gjenstår det bare å få hevet svigers ut av huset sitt og inn i leilighet slik at vi kan få overtatt og få nytt bryggeri etablert!
Skal bli gøy å få testa faenskapen!
 
Jeg fikk også melding i dag, og tenkte som deg, hva har jeg nå bestilt i fylla.. Har endt opp med samme konklusjon som deg, at denne gangen var det ikke meg...
 
Jeg har ikke leste hele tråden men dette er vel en åpen motor, ikke med utvendige kjøleriller men innvendig kjøling, det hjelper ikke hvordan koblingene da er, den bør ha det tørt og fint eller deksel mot vannsprut.
Men er den forsvarlig gjordet (som den ikke var fra fabrikk) så får du ikke problemer med støt selv om det er feil på motoren eller andre ting.

Noen legger jordledning mellom alle enheter i bryggeriet, da er du "dobbelsikret"

Testet noen kinaelementer, oppdaget fort at de var levert med jordfeil som ikke gjør noe etter at jord er tilkoblet.
 
Jeg har ikke leste hele tråden men dette er vel en åpen motor, ikke med utvendige kjøleriller men innvendig kjøling, det hjelper ikke hvordan koblingene da er, den bør ha det tørt og fint eller deksel mot vannsprut.
Men er den forsvarlig gjordet (som den ikke var fra fabrikk) så får du ikke problemer med støt selv om det er feil på motoren eller andre ting.

Noen legger jordledning mellom alle enheter i bryggeriet, da er du "dobbelsikret"

Testet noen kinaelementer, oppdaget fort at de var levert med jordfeil som ikke gjør noe etter at jord er tilkoblet.

Det er ikke lov med utstyr som har jordfeil. Utstyret vil heller ikke virke hvis man har jordfeilautomater eller TN-anlegg. Og skulle du derimot få et brudd i jordledningen vil vel kanskje jordfeilen ha en betydning likevel?
 
Man skal ikke ta i bruk utstyr med jordfeil nei, men oppstår jordfeil så går det bra hvis du har alt annet i orden, men når du oppdager denne feilen er ikke godt å si.
Hensikten med dert jordsystemet vi har er jo nettopp at det alltid vil ligge en fase nært eller til jord et eller annet sted på nettet, som jordinger beskytter oss mot.

Jordfeilen på elementene mine er ikke så stor at jeg bryr meg.
 
finnes det en oppdatering i denne saken? Vurderer å kjøpe en pumpe i år og landet egentlig på den. La også merke til at dem ikke oppgir hva slags vesker som kan kjøres gjennom, og på hvilke temperaturer de kan være på. Sjekka det på hjemmsiden i bruksanvisningen på tysk og engelsk.
mvh Rene
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp