Da har jeg fått et svar fra Blichmann, og av ingen ringere enn mister John Blichmann himself!
Ja det er jo en forklaring, enn dog om en noe dårlig en.... Her er svaret jeg fikk på spørsmålet jeg stilte dem ( som er sitert litt lenger opp i tråden):
Hello Kevin. Thanks for reaching out to us. I wanted to personally get back with you about your concerns. We buy this motor assembly from a supplier in China who carries the CE certificate. We simply asked them what type of plug they sell most frequently in Europe and that is how we ended up using the plug we provided. That said, we have heard the concerns you mention, and we are in the process of ordering new cords from this supplier with the ground wire (CEE 7/7). This will ground the base and motor. We will provide them to our retailers for replacement. We do not have a specific timeline for this, but it should not take too long to get these cords to our retailers.
In regard to the water protection. The previous product sold to the market for many years was a completely open type motor (March / Chugger). The RipTide pump was intended to be a quieter motor with splash protection so that an unintentional splash of water did not fill up the inside of the motor. It was not intended or sold as a TEFC/IP65/8 type of water proof protection. We will make this more clear in the manual and the web page.
Again, I appreciate you bringing your concerns to our attention and we will get replacement cords to our retailers as soon as we can.
John R Blichmann
President
Blichmann Engineering, LLC
------
Så de kjøper en motor fra kina, og spør kineseren "Hvilke støpsel selger du mest av i EU?"!!!!! Uten tanke for hva det skal brukes til i det hele tatt.... Kunne like godt spurt kineseren om hvilke støpsel er absolutt billigst for deg å lage?
Videre har han helt klart et poeng når det gjelder march og chugger som i hvert fall tradisjonelt sett har vært ganske åpne, men det var jo derfor vi ville ha RipTide som ble markedsført som "totally enclosed and splash proof"....
At de sender ut jordet ledning er et steg rett vei, da ryker i hvert fall jordfeilbryteren før livet. Jeg kommer nok til å sikre koblingene litt utover det også for min del.
Uansett, klarer jeg ikke å løsrive meg fra at denne pumpa som en enhet aldri skulle bært CE-merke, og det er fremdeles ingen som kan oppdrive en samsvarserklæring på annet enn selve motoren.
Her er forøvrig svaret jeg fikk fra norsk forhandler når jeg videreformidlet svaret fra Blichmann:
Vi får ta det for hva det er. Jeg styrer ikke noe mer med det fra min side.