Blichmann RipTide - Mine tanker

Som jeg ser det har dere reklamasjonsrett fordi pumpen ikke er forskriftsmessig koblet. Hvis det er åpne ledere/koblinger som ikke er isolert og den samtidig ikke er vanntett eller jordet kan den være farlig å bruke. Ta kontakt med den dere har kjøpt av.

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde Nemko måtte godkjenne alt sånt som blir importert til Norge? Dette merket står ikke på pumpen?
2018-04-06 15.45.24.jpg
 
Altså... Utstyr som skal brukes i sammenheng med væsker skal være dobbeltisolert, og merket med dette, eller godt jordet! Forøvrig har ikke Nemko monopol på dette lenger.
 
Har det kommet noe svar fra forhandler? Har fortsatt mine to pumper ubrukt... i tilfelle det blir returnering. Søren også altså, for jeg digger de andre funksjonalitetene på pumpen!
 
Nei ikke annet fra norsk forhandler enn at de har forespurt Blichmann uten å få tilbakemelding.
Jeg har opplyst om at jeg har kontaktet Blichmann, og det virker som om forhandler sitter litt på gjæret og venter på hva jeg finner ut, så vi får se.
Jeg skal sjekke om det finnes noen nasjonal myndighet hvor jeg kan finne ut hva som er kravene for å selge slikt utstyr i Norge.
Om noen vet, er det bare å hyle!

Her er forøvrig hva jeg sendte Blichmann:

-----------
Hi,


I recently acquired the mentioned pump via local vendor in Norway.

To my surprise i noticed that the pump was fitted with a what we call Euro-style plug, and not a grounded type of socket.


I often brew with others, and take safety seriously. Since i saw no symbol indicating double insulation class, i as an electrical engineer simply had to investigate further.


I decided to void the warranty, and dismantled the base of the pump. I was utterly surprised to find that not only were the connections and terminations not double insulated, but there were visible, and openly available conductors on both the crimped connectors and the switch terminals.

This in close proximity to both the un-coated pump motor aluminum body, and the metal base of the pump.

Protection towards water ingress is also non-existing, since the meshing between the pump motor and the base are very much open, and also with the openings facing upwards. and as mentioned, no ground chassis connection.


The pump must be expected to be used in a wet environment, and one of your selling/marketing points is also that it is "totally enclosed and splash proof".

I find this misleading, and i am also generally concerned about the safety of operating this pump.


For your convenience, here is a link to a description of the IEC 61140 norm, that is also implemented in Norway: https://en.wikipedia.org/wiki/Appliance_classes


With reference to the above, can you please provide documentary evidence that this product is in conformity with all required standards for approved resale in Norway?


Best regards,

_______________
 
En digresjon til.
Kikka litt på merkeskiltet under pumpa, og det viser seg at det refererer til delenummeret på selve motoren, og det kan antas at det i så måte ikke er merkeskiltet til pumpa som en helhet....
Dette betyr i forlengelse at CE merke, i den grad jeg skal anta at det er et valid CE merke, sannsynligvis gjelder motoren isolert sett (phun intended) og ikke hele installasjonen...
 
Da har jeg fått et svar fra Blichmann, og av ingen ringere enn mister John Blichmann himself!

Ja det er jo en forklaring, enn dog om en noe dårlig en.... Her er svaret jeg fikk på spørsmålet jeg stilte dem ( som er sitert litt lenger opp i tråden):

Hello Kevin. Thanks for reaching out to us. I wanted to personally get back with you about your concerns. We buy this motor assembly from a supplier in China who carries the CE certificate. We simply asked them what type of plug they sell most frequently in Europe and that is how we ended up using the plug we provided. That said, we have heard the concerns you mention, and we are in the process of ordering new cords from this supplier with the ground wire (CEE 7/7). This will ground the base and motor. We will provide them to our retailers for replacement. We do not have a specific timeline for this, but it should not take too long to get these cords to our retailers.


In regard to the water protection. The previous product sold to the market for many years was a completely open type motor (March / Chugger). The RipTide pump was intended to be a quieter motor with splash protection so that an unintentional splash of water did not fill up the inside of the motor. It was not intended or sold as a TEFC/IP65/8 type of water proof protection. We will make this more clear in the manual and the web page.


Again, I appreciate you bringing your concerns to our attention and we will get replacement cords to our retailers as soon as we can.


John R Blichmann

President

Blichmann Engineering, LLC

------

Så de kjøper en motor fra kina, og spør kineseren "Hvilke støpsel selger du mest av i EU?"!!!!! Uten tanke for hva det skal brukes til i det hele tatt.... Kunne like godt spurt kineseren om hvilke støpsel er absolutt billigst for deg å lage?

Videre har han helt klart et poeng når det gjelder march og chugger som i hvert fall tradisjonelt sett har vært ganske åpne, men det var jo derfor vi ville ha RipTide som ble markedsført som "totally enclosed and splash proof"....

At de sender ut jordet ledning er et steg rett vei, da ryker i hvert fall jordfeilbryteren før livet. Jeg kommer nok til å sikre koblingene litt utover det også for min del.

Uansett, klarer jeg ikke å løsrive meg fra at denne pumpa som en enhet aldri skulle bært CE-merke, og det er fremdeles ingen som kan oppdrive en samsvarserklæring på annet enn selve motoren.

Her er forøvrig svaret jeg fikk fra norsk forhandler når jeg videreformidlet svaret fra Blichmann:
__________________
Hmm ja. Men da blir det i alle fall jording snart. Det er jo også noe i det han sier om vanntett produkt, da de andre pumpene heller ikke er det.


Blichmann er som regel ganske kjappe, så vi sender ut nye kabler så fort vi får det. Har ikke selv fått noe info om dette, men det kommer nok :)
__________________

Vi får ta det for hva det er. Jeg styrer ikke noe mer med det fra min side.
 
Kvaliteten til side, jeg er forøvrig imponert over at han tar kritikken om kvaliteten på støpsel og ledning seriøst istedenfor å avfeie det.
 
Flere som synes jeg skal gjøre det?
Er sugen, men vil ikke lage problemer heller for dere som vil ha pumpa, eller for forhandleren for den del.....
Tar gjerne smellen om jeg har litt ryggdekning...
 
Flere som synes jeg skal gjøre det?
Er sugen, men vil ikke lage problemer heller for dere som vil ha pumpa, eller for forhandleren for den del.....
Tar gjerne smellen om jeg har litt ryggdekning...

Jeg ville ikke gjort det, men det er meg. Blichmann har alltid vært veldig på med kundeservice og strekker seg veldig langt for å rette opp. Jeg ville heller latt Blichmann få rette opp dette selv. Siden de uansett ser alvorlig på det og viser tegn til å rette opp, er det ikke greit å la de gjøre det, i steden for å skape flere problemer for de?

Denne riptiden lukter litt kostbar småsmell for de. Først måtte de byttet ut masse impellere etter at første versjonen av pumpa var sendt ut, og også redesigne den og lage en ny impeller, og nå jordingen. Trenger man å "straffe" de ekstra, når de rydder opp etter seg?
 
Jeg har ikke pumpa, men synes dette er så grovt at de fortjener en smekk, så ta gjerne kontakt med DSB.

Sånn som den er nå er den rett og slett farlig. Du har gjort alle en tjeneste ved å åpne den, kanskje har du avverget en ulykke.
 
Du har gjort alle en tjeneste ved å åpne den, kanskje har du avverget en ulykke.
Helt enig, men dette har med sikkerthet. Meld den inn, så får DSB vurdere om den er ihht regelverket og evt farlig.

Men det er importør som er ansvarlig for å dokumentere at den er ihht regelverket.
 
Uansett, klarer jeg ikke å løsrive meg fra at denne pumpa som en enhet aldri skulle bært CE-merke, og det er fremdeles ingen som kan oppdrive en samsvarserklæring på annet enn selve motoren.

Det er et par ting som er skuffende her. Det ene er at Blichmann (både firmaet og mannen bak, tilsynelatende) ikke har noen forståelse for hva som skal til å for at et produkt skal tilfredstille de kravene som stilles i Europa. Det andre er at importørene ikke tar ansvar for at produktene de importerer og selger har riktig dokumentasjon, slik som de er pålagt.

Jeg er vel egentlig ikke spesielt overrasket. Dessverre er det mange importører som ikke er seriøse nok på dette.

Også kan vi slutte med dette "China Export"-tullet. Noe slikt finnes ikke. Derimot er det helt vanlig at kinesiske produsenter setter på all verdens sertifiseringer på produktene sine uten at produktene har vært gjennom noen av testene som kreves. Det gjelder både europeisk CE-merking og ymse amerikanske merker.
 
Også kan vi slutte med dette "China Export"-tullet. Noe slikt finnes ikke. Derimot er det helt vanlig at kinesiske produsenter setter på all verdens sertifiseringer på produktene sine uten at produktene har vært gjennom noen av testene som kreves. Det gjelder både europeisk CE-merking og ymse amerikanske merker.
Det er vel akkurat derfor man fleiper med "Chinese Export" ... :rolleyes:
 
Tilbake
Topp